Hét Forum voor de Klassieke Opel GT
Niet ingelogd [Inloggen - Registreer]
  Ga naar beneden

Printbare versie  
 Pagina’s:  1  2
Auteur: Onderwerp: Het probleem "Double Greenies".
AdministratorGranTurismo
Administrator
*********


Avatar


Posts: 2923
Geregistreerd op: 14-2-2008
Locatie: Terneuzen
lid Is Offline

Stemming: Opelloos.....

[*] Gepost op 19-2-2008 om 23:02
Het probleem "Double Greenies".


Veel GT bezitters hebben het probleem dat beide lampjes gaan branden als ze richting aangeven, de zogenaamde "Double Greenies".
Dit is eenvoudig op te lossen.
Het probleem komt omdat in de jaren dat de GT gebouwd is een clignoteur gebruikt is met 4 aansluitingen.
Veel van deze zijn in de loop der jaren vervangen en meestal door een clignoteur met 3 aansluitingen.
En dan doet het probleem zich voor, je krijgt 2 groene lampjes als je richting aangeeft.
Wat je kan doen is het volgende.
Het contact van de voet waar de clignoteur in gedrukt is dat niet bezet is verbinden met de massa.
Op de foto zie het: de blauwe draad is dus verbonden met de massa.

Als je dit gedaan hebt doet zich wel een ander probleem voor. Als je nu rechts richting aangeeft, gaat het linkse lampje branden en vice versa.
Dit is op te lossen door de lampjes even om te draaien.
Bij mij werkte het.
Klopt het niet wat ik hier verteld heb, of weet je een andere oplossing dan verneem ik het wel.
Bekijkt gebruikersprofiel Bezoek  gebruiker zijn webpagina Bekijk deze gebruiker zijn posts
Member2 Fast 4 U
Super Posting Freak
*****


Avatar


Posts: 1176
Geregistreerd op: 14-2-2008
Locatie: Maria Hoop
lid Is Offline

Stemming: Geen stemming

[*] Gepost op 20-2-2008 om 21:47


:sniffle: Rini wel in het vervolg een bruine draad gebruiken voor massa :info:



Opel Ascona, only built from 1970 until 1975



Hoe meer pk's hoe harder je een muur raakt.
Hoe meer Nm's hoe verder je die muur meeneemt.
Bekijkt gebruikersprofiel Bekijk deze gebruiker zijn posts
AdministratorGranTurismo
Administrator
*********


Avatar


Posts: 2923
Geregistreerd op: 14-2-2008
Locatie: Terneuzen
lid Is Offline

Stemming: Opelloos.....

[*] Gepost op 21-2-2008 om 06:24


Hiervoor heb ik diverse excuses:
- Die had ik niet liggen
- Blauw kleurt beter bij de GT
- Mijn dynamo levert blauwe stroom
Pick one...
Bekijkt gebruikersprofiel Bezoek  gebruiker zijn webpagina Bekijk deze gebruiker zijn posts
Member2 Fast 4 U
Super Posting Freak
*****


Avatar


Posts: 1176
Geregistreerd op: 14-2-2008
Locatie: Maria Hoop
lid Is Offline

Stemming: Geen stemming

[*] Gepost op 21-2-2008 om 21:34


Quote:
origineel gepost door GranTurismo
Hiervoor heb ik diverse excuses:
- Die had ik niet liggen
- Blauw kleurt beter bij de GT
- Mijn dynamo levert blauwe stroom
Pick one...


Tis je vergeven :yes:




Opel Ascona, only built from 1970 until 1975



Hoe meer pk's hoe harder je een muur raakt.
Hoe meer Nm's hoe verder je die muur meeneemt.
Bekijkt gebruikersprofiel Bekijk deze gebruiker zijn posts
MemberPecje
Super Posting Freak
*****


Avatar


Posts: 2064
Geregistreerd op: 14-2-2008
Locatie: Axel
lid Is Offline

Stemming: "I am green and it'll do fine, it's beautiful"

[*] Gepost op 2-3-2008 om 13:27


Ook ik had het probleem met de "double greenies" het viel me echter op dat dit alleen voorkwam wanneer de auto volledig stil stond en het toerental ong 800 rpm bedroeg. Zodra ik wat extra gas gaf (1000 rpm) was dit probleem opgelost.
Vanwege de problemen de laatste tijd met het starten heb ik zowel een nieuwe accu als een nieuwe spanningsverdeler aangeschaft. Gisteren bij het proefrijden door het mooie Zeeuws-Vlaamse landschap had ik totaal geen problemen meer met de "double greenies" Ik denk dat het probleem dus eerder ligt in de spanningsverdeler in combinatie met een zwakke accu.
Bekijkt gebruikersprofiel Bekijk deze gebruiker zijn posts
AdministratorGranTurismo
Administrator
*********


Avatar


Posts: 2923
Geregistreerd op: 14-2-2008
Locatie: Terneuzen
lid Is Offline

Stemming: Opelloos.....

[*] Gepost op 2-3-2008 om 14:48


Ik niet. Als je ziet dat er in de loop van de tijd veel van die clignoteurs wel moeten vervangen zijn, dat er op ebay "kits" worden aangeboden om dit op te lossen (belachelijk, want het is simpel zelf op te lossen) en het feit dat er op opelgt.com meerdere topics aan gewijd zijn, zit het probleem m.i. voor een groot deel in de clignoteurs. Uitzonderingen daar gelaten.
Bekijkt gebruikersprofiel Bezoek  gebruiker zijn webpagina Bekijk deze gebruiker zijn posts
MemberPecje
Super Posting Freak
*****


Avatar


Posts: 2064
Geregistreerd op: 14-2-2008
Locatie: Axel
lid Is Offline

Stemming: "I am green and it'll do fine, it's beautiful"

[*] Gepost op 2-3-2008 om 19:39


Quote:
origineel gepost door GranTurismo
Ik niet. Als je ziet dat er in de loop van de tijd veel van die clignoteurs wel moeten vervangen zijn, dat er op ebay "kits" worden aangeboden om dit op te lossen (belachelijk, want het is simpel zelf op te lossen) en het feit dat er op opelgt.com meerdere topics aan gewijd zijn, zit het probleem m.i. voor een groot deel in de clignoteurs. Uitzonderingen daar gelaten.


Je weet Rini, dat ik een eigenwijs iemand ben :no: en dus ben ik niet van je bovenstaande bewering overtuigd, ookal weet ik absoluut niets af van dingen waar maar een beetje prik op staat. Volgens mij moet je de clignoteur los zien van de spanningsverdeler. De spanningsverdeler die ik bij mij vervangen heb was de originele met een spoel er in (dus 40 jaar oud en storingsgevoeliger dan de hedendaagse). De nieuwe spanningsdeler is een moderne.
Hoe kun je verklaren dat het fenomeen wel optreedt met een oude accu en spanningsverdeler (en dan nog enkel bij lage toerentallen en bij een aflezing van 12.4 volt op de multimeter) en niet bij hogere toerentallen wanneer de multimeter 13.7 volt aangeeft?
Met de nieuwe accu en spanningsverdeler geeft de multimeter bij stationair eveneens rond de 14 volt aan en is het fenomeen "double greenie"verdwenen.
Het heeft er zeker iets mee te maken, ik heb in de tussentijd namelijk niets veranderd aan de massa van de clignoteur.
De clignoteur in mijn GT is nog steeds de originele.

Greets Patrick
Bekijkt gebruikersprofiel Bekijk deze gebruiker zijn posts
AdministratorGranTurismo
Administrator
*********


Avatar


Posts: 2923
Geregistreerd op: 14-2-2008
Locatie: Terneuzen
lid Is Offline

Stemming: Opelloos.....

[*] Gepost op 2-3-2008 om 19:57


Daarom zeg ik ook, uitzonderingen daar gelaten. Als jij inderdaad nog de originele clignoteur hebt (dus met 4 aansluitingen) kan het daar niet aan liggen. Dan zal je het ergens anders moeten zoeken. Aangezien maar een handjevol bezitters dit zo heeft, en het overgrote deel dus een clignoteur heeft met drie aansluitingen zal voor de meeste het probleem daarin zitten.
Ik weet niet het fijne van de clignoteur, maar die van jou zal inderdaad wat meer spaning nodig hebben om fatsoenlijk zijn werk te kunnen doen. Die van mij trouwens ook....als ik richting aangeef zonder draaiende motor rammelt ie als een gek. Met draaiende motor niet, en doet ie wat ie moet doen.
Bekijkt gebruikersprofiel Bezoek  gebruiker zijn webpagina Bekijk deze gebruiker zijn posts
MemberPecje
Super Posting Freak
*****


Avatar


Posts: 2064
Geregistreerd op: 14-2-2008
Locatie: Axel
lid Is Offline

Stemming: "I am green and it'll do fine, it's beautiful"

[*] Gepost op 2-3-2008 om 20:41


Ach dit soort onverklaarbare dingen (zeker voor leken net al ik) houden het leuk. Op deze manier hebben we tenminste wat te discusseren. :smilegrin: Hopelijk worden we er op het eind van het verhaal allemaal wat wijzer van.
Bekijkt gebruikersprofiel Bekijk deze gebruiker zijn posts
MemberGT-genieter
Member
**


Avatar


Posts: 128
Geregistreerd op: 15-4-2008
Locatie: Scherpenzeel (Gld)
lid Is Offline

Stemming: spring is in the air

[*] Gepost op 15-5-2008 om 20:33


Ook ik had het probleem, ondanks een clignoteur met 4 aansluitingen. Ik heb het pootje (op de foto met de blauwe draad) een nieuwe massa gegeven en het probleem was opgelost. De lampjes moest ik ook nog even omdraaien en alles werkt weer naar behoren.
Bekijkt gebruikersprofiel Bekijk deze gebruiker zijn posts
AdministratorGranTurismo
Administrator
*********


Avatar


Posts: 2923
Geregistreerd op: 14-2-2008
Locatie: Terneuzen
lid Is Offline

Stemming: Opelloos.....

[*] Gepost op 15-5-2008 om 21:14


Top :thumbup: Dan is het probleem dus inderdaad op die manier op te lossen.*O*




Instagram
Bekijkt gebruikersprofiel Bezoek  gebruiker zijn webpagina Bekijk deze gebruiker zijn posts
MemberPecje
Super Posting Freak
*****


Avatar


Posts: 2064
Geregistreerd op: 14-2-2008
Locatie: Axel
lid Is Offline

Stemming: "I am green and it'll do fine, it's beautiful"

[*] Gepost op 15-5-2008 om 21:15


Quote:
Origineel gepost door GranTurismo
Top :thumbup: Dan is het probleem dus inderdaad op die manier op te lossen.*O*


Maar ook op mijn manier !:smilegrin: :lol:
Bekijkt gebruikersprofiel Bekijk deze gebruiker zijn posts
Membergvy
Posting Freak
****


Avatar


Posts: 889
Geregistreerd op: 20-2-2008
lid Is Offline

Stemming: Geen stemming

[*] Gepost op 4-6-2008 om 00:02


Mijn GT heeft nog de originele 4 pins aansluiting maar heeft net als zovele anderen ook het dubbel lampjes probleem.
De eerste keer doet ie het correct, daarna gaan ze samen....

Nu de oplossing staat hieronder getekend.
Eerste plaatje is zoals ie origineel is,
Tweede plaatje is zoals het probleem opgelost is.

Als je de bedrading goed volgt, zie je dat het principieel hetzelfde is als wat de topicstarter beschrijft, alleen iets anders uitgevoerd qua bedrading.









Geert
Bekijkt gebruikersprofiel Bekijk deze gebruiker zijn posts
Membergvy
Posting Freak
****


Avatar


Posts: 889
Geregistreerd op: 20-2-2008
lid Is Offline

Stemming: Geen stemming

[*] Gepost op 5-6-2008 om 21:25


Quote:
Origineel gepost door gvy
Mijn GT heeft nog de originele 4 pins aansluiting maar had net als zovele anderen ook het dubbel lampjes probleem.
De eerste keer deed ie het correct, daarna gingen ze samen....

Nu de oplossing staat hieronder getekend.
Eerste plaatje is zoals ie origineel is,
Tweede plaatje is zoals het probleem opgelost is.

Als je de bedrading goed volgt, zie je dat het principieel hetzelfde is als wat de topicstarter beschrijft, alleen iets anders uitgevoerd qua bedrading.









Geert
Bekijkt gebruikersprofiel Bekijk deze gebruiker zijn posts
AdministratorGranTurismo
Administrator
*********


Avatar


Posts: 2923
Geregistreerd op: 14-2-2008
Locatie: Terneuzen
lid Is Offline

Stemming: Opelloos.....

[*] Gepost op 5-6-2008 om 22:04


:question:




Instagram
Bekijkt gebruikersprofiel Bezoek  gebruiker zijn webpagina Bekijk deze gebruiker zijn posts
 Pagina’s:  1  2

  Ga naar boven

Powered by XMB
XMB Forumsoftware © 2001-2011 De XMB Group