Effe klokje afstellen

06 aug 2009 20:48 #1 door Pecje
Effe klokje afstellen werd gestart door Pecje
Voor de liefhebber even een kijkje achter het instrumentenpaneel:



Mijn klokje liep nl 5 minuten per uur voor. Na afstelling loopt hij weer perfect.
Heb de laatste jaren al een paar keer mijn instrumentenpaneel losgemaakt. Als je de exacte werkwijze weet is het een fluitje van een cent.
Heb nog even getimed: 7 minuten en hij lag er helemaal uit, incl. neerklappen stuurkolom. Na afstellen van de klok zat alles er weer in binnen 20 minuten *O*

Wat me blijft intrigreren is de kleur die tevoorschijnt komt: brons/goud, terwijl het ID-plaatje toch duidelijk British Racing Green aangeeft :question:
Volgens mij is er in het verleden al veel gerommeld aan de GT, zo zijn er diverse meters van na 69 (bouwjaar van mijn GT), is de achteras van de 2de serie en ook de vooras.

Maar ja, klokje loopt weer goed, dus weer een ergernis minder.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 aug 2009 21:55 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Effe klokje afstellen
En dat heb je vandaag gedaan bij deze temperaturen?
Heeft de GT overal die bronskleur trouwens, of zijn er plekken die wél BRG zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 aug 2009 22:19 #3 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Effe klokje afstellen
is toch niet gekat??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 aug 2009 22:31 #4 door Kevin
Beantwoord door Kevin in topic Effe klokje afstellen

Pecje schreef : Mijn klokje liep nl 5 minuten per uur voor. Na afstelling loopt hij weer perfect.

[...]

Maar ja, klokje loopt weer goed, dus weer een ergernis minder.


Mmm, dat heb ik ook, hoe moet dat, dat afstellen?

Kon de verleiding niet weerstaan en heeft een donkerblauwe GT voor zichzelf gekocht :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 aug 2009 23:02 #5 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Effe klokje afstellen
Zit een klein stelschroefje aan de achterzijde waar + en - bijstaat.
Wijst zichzelf uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 aug 2009 06:48 #6 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Effe klokje afstellen

GranTurismo schreef : En dat heb je vandaag gedaan bij deze temperaturen?

Yep, het zweet op de rekker.:smilegrin:

GranTurismo schreef : Heeft de GT overal die bronskleur trouwens, of zijn er plekken die wél BRG zijn?

Overal de bronskleur, nergens een spoor van BRG

2 Fast 4 U schreef : is toch niet gekat??

Zou best eens kunnen, in ieder geval is er flink aan gehobbyd

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 aug 2009 08:45 #7 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Effe klokje afstellen
Je weet toch dat ook een vochtige zilte zweetlucht niet bevordelijk is in roestpreventie? 8)7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 aug 2009 11:48 #8 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Effe klokje afstellen

Pecje schreef : ... is de achteras van de 2de serie en ook de vooras.


Vooras tweede serie? Daar heb ik nooit over gehoord zie ... Hoe herken je die?

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 aug 2009 11:55 #9 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Effe klokje afstellen
Noem je dat uberhaüpt wel een vooras....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 aug 2009 12:46 #10 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Effe klokje afstellen

BelgianGT schreef : Vooras tweede serie? Daar heb ik nooit over gehoord zie ... Hoe herken je die?


Spoorstangen zijn anders van lengte.
Eerste serie tot # 94-2076162 251.5 mm lang en 12 mm draad. Tweede serie 239 mm lang en 14 mm draad.
Rack shaft (weet de NL naam niet) van de eerste serie is 1/2" kleiner dan de latere die 20 1/4" lang is, gemeten van eind tot eind.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 aug 2009 17:29 #11 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Effe klokje afstellen
Pecje,

Wat je schrijft is denk ik enkel correct voor de Kadett B.

De stuurhuizen van de GT, Olympia A als ook de Kadett B "Ab-Fahrgestellnummer" zijn gelijk. (spoorstangen met M14 draad en 239mm lang ref. 322061). De Kadett B "Bis-Fahrgestellnummer" heeft een kleinere stuurhuis met kleinere spoorstangen (M12 draad en 257 mm lang).

De GT heeft naar mijn weten slechts één versie van vooras/stuurhuis, en ik denk zelfs dat de 1100 en de 1900 ook dezelfde vooras (en bladveer dus) delen, moet ik even nakijken.

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 aug 2009 18:07 #12 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Effe klokje afstellen
Ik haal mijn "wijsheid" ook maar van andere sites.
Mijn info komt hier vandaan:
www.opelclub.com/Par...rticleJulAug2008.pdf

Trouwens mijn GT (chassisnr 94-1716123) heeft ook de latere versie van de "inner sleeves" zoals die in de "lower control arms" zitten. Als je die besteld bij bv Splendid Parts moet je ook aangeven welke versie je wilt.
Hoe je het ook wend of keert: er zit blijkbaar geen vooras in van de eerste serie of men heeft diverse onderdelen vernieuwd.

Maar we wijken af van het oorspronkelijke onderwerp.
Klokje loopt nu trouwens ietsje te langzaam (ong. 2 minuten per dag) :mad:8)7

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 aug 2009 14:14 #13 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Effe klokje afstellen
We zijn inderdaad off topic, maar toch wil ik het volgende rechtzetten : Pecje heeft 100% gelijk ... Heb het even nagekeken op de parts list :

- Katnr. : 9 00 627, Lenkgetriebe, ohne Spurstangen, Llkg., bis Fg.-Nr. 2 076 162
- Katnr. : 9 00 639, Lenkgetriebe, ohne Spurstangen, Llkg., ab Fg.-Nr. 2 076 163

Heb weer wat bijgeleerd ... :thumbup: Dank je Pecje.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 apr 2010 11:43 #14 door blacky
Beantwoord door blacky in topic Effe klokje afstellen
Hoi Pecje,kan je ff uitleggen hoe je in no time het instrumentenpaneel eruit floept en erin?
Ik zit altijd te "vechten" met knoppen en meters die niet mee willen werken!
Pat:(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 apr 2010 20:57 #15 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Effe klokje afstellen
De onderstaande werkwijze geldt voor een 69'er GT.

Allereerst: pas op voor kortsluiting. Of accu losmaken of gekleurde stekkers instrumentenpaneel aan zekeringenkast

1) diep zuchten, moed indrinken en zorgen dat je er een uurtje de tijd voor neemt.

2) asbak er uit wippen en 2 schroefjes onder de asbak losdraaien.

3) met een imbussleuteltje de hendel van het klapmechanisme losmaken en eraf trekken (deze kan flink vastzitten).

4) Console rond hendel lostrekken (zit met klemmen vast) eventueel (indien aanwezig) ook middenconsole rond handrem losmaken.

5) 4 bouten onder stuurkolom losdraaien (2 lange en 2 korte, let op welke waar zitten), aan 1 zit een massa, deze later niet vergeten aan te sluiten.
Stuurkolom kan nu naar beneden worden geklapt, waardoor het stuur op de bestuurdersstoel komt te liggen (doek op stoel leggen ter bescherming).
Stuur ligt wel wat in de weg, je zou ook het stuur zelf er even af kunnen halen, ligt dat tenminste minder in de weg.

6) Linksonder ter hoogte van je scheenbeen aan de bestuurderszijde zit een afdekkapje wat met 2 schroefjes vastzit. Deze losmaken, hierachter zit het relais voor de richtingaanwijzer. Het relais er uit trekken. Opletten hoe het zit, want bij het hermonteren moet je op de tast werken.

7) achter het kapje zit ook een boutje wat je los moet maken, hiermee zit het instrumentenpaneel vast aan de middentunnel.

8) aan de passagierzijde zit aan de zijkant op dezelfde hoogte een rond afdekplaatje, dit loswippen en het boutje erachter losmaken. Advies: werk met een magnetische schroevendraaier, want veel moet op de tast gebeuren.

9) kilometertellerkabel losmaken aan achterzijde teller.

10) links (als je op de bestuurderstoel zit) van de toerenteller zit aan de achterkant een moer (evt met washers) welke je los moet maken.

11) aan de voorzijde zit links en rechts ter hoogte van de radio een lange schroef, deze losmaken. Bij het hermonteren er goed op letten dat het plaatje wat over het dashboard geklemd zit en waar deze schroeven indraaien goed op de juiste plek zitten, anders wordt het een gepiel.

12) radio: indien niet origineel en als het dashboard is uitgesneden, deze er eerst langs voor uithalen en antennekabel losmaken. Is de radio origineel
(Opel GT by Delco), dan oppassen, de antenne zit aan de rechterzijde en raakt bij het uitnemen van het instrumentenpaneel het dashboard.

13) instrumentenpaneel zit nu in theorie enkel nog vast met zelf vastklikkende drukknoppen aan de bovenzijde en kan dus er (voorzichtig) uitgetrokken worden en naar voren worden geklapt. Bediening kachel blijft op zijn plaats zitten.

14) kabels instrumenten hoeven niet los, maar als je het makkelijk vindt kan je de gekleurde stekkerblokken bij de zekeringenkast losmaken zodat je het paneel op tafel kunt leggen.

Lijkt veel, maar ik heb het nu een paar keer gedaan en het paneel is binnen 15 minuten los.

Succes
Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 apr 2010 21:03 #16 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Effe klokje afstellen
Even over punt 5. Weet niet of het bij een '69 GT anders is, maar het kan zo wezen dat dit bouten zijn met een ronde kop (mits de PO dit al niet veranderd heeft) waar dus geen sleutel op te zetten is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 apr 2010 22:04 #17 door nico
Beantwoord door nico in topic Effe klokje afstellen
Hey,

Het probleem dat ik telkens tegenkom is dat de lipjes waarmee de kleine tellers vastzitten haperen aan de bevestigingslippen aan het dashbord waar je het instrumentenpaneel aan vastschroeft.
Is altijd prutsen :grind:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 apr 2010 08:05 #18 door blacky
Beantwoord door blacky in topic Effe klokje afstellen
THX !!!!:thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 feb 2011 01:29 #19 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Effe klokje afstellen

GranTurismo schreef : Zit een klein stelschroefje aan de achterzijde waar + en - bijstaat.
Wijst zichzelf uit.



Zou iemand kunnen zeggen welke kant op draaien de min en plus is en waar het klein stelschroefje (ster?) zich bevind? Ik kan er op de tast bij en zie de zijkant, maar de achterkant is wat moeilijk.

Klokje doet op een dag of 2 een uur te veel, maar daar ik er zo (relatief) makkelijk bij kan, lijkt met me wel waard om te stellen. Ook ervaringen met hoeveel je moet draaien zijn welkom!;)

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 feb 2011 23:03 #20 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Effe klokje afstellen
Met de klok mee is langzamer, tegen de klok in dus sneller.
Het stelschroefje zit aan de rechterkant (als je tegen de achterkant aankijkt) net linksboven het onderste moertje aan de rechteronderkant waarmee het beschermkapje vastzit.
Stellen met een beetje te gelijk. Bv 1/8e slag per keer. Kan soms al teveel zijn.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.