Injectie

06 mrt 2018 22:32 #1 door Pluk
Na wat tegenvallen is het mij gelukt om de motor aan praat te krijgen,
Ik heb er een 2.2 motor ingebouwd,
De Orgineel computer was overleden en een goede computer vinden was moeilijk, minimale prijs 100€ en werking onbekend, ik had er nog een 2.0 injectie liggen op een andere motor
Deze motor heeft gelopen bij mij,
Ik heb de kabelboom van een 2.0 op de 2.2 motor gebouwd,
De motor loopt stationeer maar zodra ik gas geef slaat ie af
Schema erbij en meten kom ik er achter dat de Luchtmassameter is overleden

Kan ik de Luchtmassameter laten vervallen?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mrt 2018 18:49 #2 door flyd
Laten vervallen weet ik niet. Heb eventueel nog wel eentje liggen.
Mag je uitproberen als je wilt.
Heb ook nog complete set met computer inlaat ed . Met ultrasoon gereinigde en geteste injectors nieuwe rubbers.

Weet niet waar je vandaan komt ?
Heb spullen in ede liggen .

Hoor het wel als je interesse hebt.

Weet je zeker dat het luchtzijdig is.
Heb je brandstofpomp en drukregelaar op brandstofgallerij getest ? Dit wil ook wel eens problemen geven

Gr frank

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mrt 2018 21:42 #3 door Pluk
Ik heb de Luchtmassameter doorgemeten vanaf de computer
Behaalde waardes die in ohm werden gemeten waren enkele malen hoger dan standaard
BV Orgineel 180 ohm ik meet 340ohm
De brandstofdruk is goed
heb jij er een 2.0 of 2.2 Luchtmassameter liggen Frank?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mrt 2018 22:34 #4 door flyd
Heb van een 2 ltr. Heb er 2 liggen. Heb bij mij injectie erafgehaald en weer weber erop met open luchtfilter.
Vindt het geluid leuker en heb iedee dat motor feller is als met injectie. Verbruik heb ik deze auto niet voor he 😆

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mrt 2018 08:23 - 09 mrt 2018 10:59 #5 door gvy
Pluk,
Ik kan vanaf hier niet zeggen waarom de motor niet ophaalt, maar voordat je de luchtmassameter verdenkt toch nog de volgende opmerkingen.

aandachtspunt 1:
Een originele cih2.2 motor heeft een LE jetronic met daarbij een electronisch regelbare vervroeging.
De verdeler van deze 2.2 heeft GEEN centrifugaalvervroeging, maar wordt vervroegd door een stuurdoos.
Als je een andere injectie opbouwt en je neemt dit niet mee en je behoud je originele verdeler zonder vervroeging, dan is er geen sturing meer voor de vervroeging. Als die ingesteld is op vb 9° voor bovenste dode punt dan blijft hij daar en dat is niet wenselijk. Je bouwt dan beter een verdeler in van een 2.0 die wel centrifugaalvervroeging heeft.
Dit zal evenwel niet de reden zijn dat hij afslaat, maar ik wil het toch meegeven.

aandachtspunt 2:
De electronica van een luchtmassameter is simpel en bijna bulletproof: Er zit geen actieve elektronica in.
Je hebt een interne weerstandsbaan, waarover een glijder gaat als de klep heen en weer beweegt.
Je hebt daarnaast bij de L jetronic (7 puntsstekker op de LMM) een contactje dat door een staafje opengestuurd wordt als de klep in rust komt. Dit schakelt de benzinepomp uit.Een LE jetronic ( 5 puntsstekker op de LMM) heeft dit niet meer.
Je hebt tenslotte een luchttemperatuurvoeler, Dat is een simpele 2 draads PT waarvan de weerstand varieert met de gemeten temperatuur. Voor een L jetronic ( 7 pins) meet je tussen pin27 en pin 6 ca 350 ohm afhankelijk van de temperatuur. Bij een LE jetronic zit hij opgenomen in de weerstandsschakeling van de LMM.
Als je het deksel van de LMM verwijdert dan zie je dat allemaal en kan je ook de verschillende delen eens nameten. Je kan vb de stekkertjes intern van de PT trekken en de ohmse weerstand meten afhankelijk van de buitentemperatuur. ( opwarmen met een luchtblazer)
Je kan eventueel inwendig de contactjes en weerstandsbanen eens proper maken met een beetje alcohol.
Let wel : het is moeilijk om een juiste veranderende weerstand te meten als je de klep manueel beweegt heb ik vastgesteld. Als je met een batterij echter 12V spanning steekt over de weerstand , dan kan je heel goed met de multimeter de soepel wijzigende uitgangsspanning meten als je de klep beweegt.
Gooi die LMM niet weg. Het zou me sterk verwonderen dat ie defect is.

Als antwoord op je vraag "kan ik de LMM laten vervallen.....
Natuurlijk niet.
In het L en LE jetronic systeem is het de LMM die met zijn uitgangsspanning bepaalt wat de hoeveelheid ingespoten benzine moet zijn.
Als je weet hoe ie werkt en je doet het dekseltje er af, kan je zelfs eenvoudig je motor armer of rijker instellen, door het vertande wieltje te verdraaien. Maar hier blijf je beter af als je niet weet of meet ( lambdameting) wat je doet.

aandachtspunt 3 :
De temperatuurvoeler 2:
Deze meet de temperatuur van je koelwater: Op de LE jetronic pin 5 en pin 10 en op de L jetronic pin 5 en pin 13
Als hier een onderbreking of defect zit, dan gaat ie niet rijden. Meet die eens na
Nu weet ik niet uit het hoofd of de motor bij een defecte watertemperatuurvoeler direct verzuipt (door overdreven inspuiting.) of dat dit pas gebeurt als je gas geeft. (en dus het contactje van de nullastschakelaar opent).

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mrt 2018 22:02 #6 door Pluk
Bedankt voor de reactie,
De ontsteking heb ik al veranderd met een 2.0 ontsteking ingebouwde vacuumvervroeger dit moet dus werken,
De koelwater temperatuur moet ik nog maar eens chekken
De motor loopt stationeer goed maar zodra ik maar beetje gas geef slaat ie af
Ik dacht dat ik ergens op internet had gelezen dat de Luchtmassameter de injectoren aanstuurde, daarom ging ik daar zoeken

Ik heb gister contact gehad met flyd en hij had nog onderdelen deze worden naar mij verzonden kan ik dingen gaan uitsluiten

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mrt 2018 07:57 #7 door gvy
OK veel succes.

De verdeler van een cih2.2 heeft ook een vacuumvervroeger (potje op de verdeler.) Het is de mechanische centrifugaalvervroeging ( belangrijkste) binnenin de verdeler die ontbreekt. Je kan dit voelen door de rotor en het asje vast te nemen en te draaien. Door de centrifugaalvervroeging kan je het asje heen en weer bewegen en veert het terug. Bij de verdeler van de 2.2 is dit vast..
Maar OK als je de verdeler van een 2.0 hebt overgebouwd dan is dat wel in orde.

Wild guess. Luister eens naar je benzinepomp als de motor stationair draait. Normaal hoor je die zoemen. Kijk na of die niet afslaat zodra je een dot gas geeft,waardoor de benzinedruk wegvalt.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mrt 2018 08:05 #8 door gvy
OK veel succes.

De verdeler van een cih2.2 heeft ook een vacuumvervroeger (potje op de verdeler.) Het is de mechanische centrifugaalvervroeging ( belangrijkste) binnenin de verdeler die ontbreekt. Je kan dit voelen door de rotor en het asje vast te nemen en te draaien. Door de centrifugaalvervroeging kan je het asje heen en weer bewegen en veert het terug. Bij de verdeler van de 2.2 is dit vast..
Maar OK als je de verdeler van een 2.0 hebt overgebouwd dan is dat wel in orde.

Wild guess. Luister eens naar je benzinepomp als de motor stationair draait. Normaal hoor je die zoemen. Kijk na of die niet afslaat zodra je een dot gas geeft,waardoor de benzinedruk wegvalt.

Kan je bevestigen dat de huidig geinstalleerde injectie een L-jetronic is (voorschakelweerstand,dubbelrelais en 35pins fiche op de stuurdoos)
Je originele LE jetronic had een kleinere 25pins fiche

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

12 mrt 2018 21:02 #9 door Pluk
Vraagje,
Het potje dat de druk regelt voor injectie, deze gaat open op ongeveer3 bar, werkt dit potje alleen met draaiende motor?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2018 21:22 #10 door Pluk
Het drukpotje ben ik uitgekomen, deze ging te laat open dus niet goed
Heb er een andere tussen gezet en beter geworden,
Dat is opgelost
Als ik de temperatuurdraad op de temp voeler zet slaat de motor af,
Andere temp voeler er op zelfde probleem de temp voelers doorgemeten zijn deze goed
Nu heb ik op de draad naar tempvoeler toe ongeveer 3 volt staan klopt dit?
Als de motor draait 3volt en op contact 3volt

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mrt 2018 14:02 - 14 mrt 2018 16:38 #11 door gvy
Wat betreft die 3V kan ik niet zeggen momenteel.
Ik ben nu op mijn werk en bovendien is de komplete injectie los gekoppeld omdat ik met een nokkenas wissel bezig ben.
Ik check dit nog.
Zelf heb ik nog nooit de spanning gemeten op die stekker. Doorgaans controleer ik ter hoogte van de losgekoppelde grote stekker aan de stuurdoos) of tussen pin 13 en pin 5 ( contact uit) een weerstand van ongeveer 3500 ohm (+ of - 1000 ohm afhankelijk van de temperatuur koelwater te meten is. (Dit is voor een L-jetronic 35 pins stekker), edit , misschien nog beter meten tussen pin 13 en massa, vermits de pin 5 massa hoort te zijn.
Door te meten ter hoogte van de grote stekker aan de stuurdoos neem je naast de voeler ook de bedrading of eventuele slechte contacten mee in de controle.
Ook had ik in het verleden ooit vastgesteld dat mijn motor door een slecht contact (onderbreking naar deze temp voeler) afsloeg.

Het lijkt dus bijzonder eigenaardig dat jouw motor draait met losgekoppelde temperatuur sensor EN afslaat als je deze sensor aansluit.

je bent zeker van een goede aarding van het injectiesysteem? Pin 5 (naar temperatuurvoeler), maar ook pin 16 en pin 17 op de grote stekker moeten rechtsreeks doormeten naar massa.

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mrt 2018 16:42 #12 door gvy

gvy schreef : Wat betreft die 3V kan ik niet zeggen momenteel.
Ik ben nu op mijn werk en bovendien is de komplete injectie los gekoppeld omdat ik met een nokkenas wissel bezig ben.
Ik check dit nog.
Zelf heb ik nog nooit de spanning gemeten op die stekker. Doorgaans controleer ik ter hoogte van de losgekoppelde grote stekker aan de stuurdoos) of tussen pin 13 en pin 5 ( contact uit) een weerstand van ongeveer 3500 ohm (+ of - 1000 ohm afhankelijk van de temperatuur koelwater te meten is. (Dit is voor een L-jetronic 35 pins stekker), edit , misschien nog beter meten tussen pin 13 en massa, vermits de pin 5 massa hoort te zijn.
Door te meten ter hoogte van de grote stekker aan de stuurdoos neem je naast de voeler ook de bedrading of eventuele slechte contacten mee in de controle.
Ook had ik in het verleden ooit vastgesteld dat mijn motor door een slecht contact (onderbreking naar deze temp voeler) afsloeg.

Het lijkt dus bijzonder eigenaardig dat jouw motor draait met losgekoppelde temperatuur sensor EN afslaat als je deze sensor aansluit.
Met een open temperatuursensor zou ik verwachten dat de injectie veeeeeel te rijk staat. Hoe hoger de weerstand (bij open dus oneindig), hoe kouder de gemeten temperatuurvloeistof. De stuurdoos zal compenseren voor koude, door een rijker mengsel te willen inspuiten.


je bent zeker van een goede aarding van het injectiesysteem? Pin 5 (naar temperatuurvoeler), maar ook pin 16 en pin 17 op de grote stekker moeten rechtsreeks doormeten naar massa.


Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

16 mrt 2018 21:10 #13 door Pluk
Ff een update,
De motor loopt iets beter, heb drukpotje verandert, het probleem blijft als ik de temperatuursensor aansluit,
Massa is goed, maar er blijft.ongeveer 3.5volt op staan op contact
Dit is op draad 13
Wie kan dit voor mij nameten?
De motor slaat zelfs af als ik de retourleiding brandstof dicht knijp en motor hoog in toeren
Ohm is goed op tempvoeler ik heb zelfs meerdere tempvoeler getest

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2018 11:48 #14 door RobGT
Ik ben geen professional, zeker niet als het over injectie gaat, maar nu ik jouw laatste opmerking lees, kan ik er wel wat aan toevoegen.
De retourleiding is om de benzinedruk gelijkmatig te houden. Knel je die dicht, dan wordt de druk hoger.
Bij een carburateurmotor zoals ik heb, zou dat geen verschil horen te geven, want de vlotter drukt de toevoer dicht.
Op een injectiemotor moet de brandstof ook volledig kunnen worden afgesloten.
Dus: wordt de brandstoftoevoer wel goed afgesloten door de afsluiter?
Vraag me niet hoe je dat zou kunnen testen.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

18 mrt 2018 09:49 #15 door Pluk
Bedankt voor reactie,
Ik knijp de retour leiding dicht om te kijken of het drukpotje ook werkt
Volgens mij als de leiding dicht is en temperatuursensor wordt aangesloten heeft ie druk genoeg en toch slaat ie af,
Het hele systeem werkt op 3 bar, ik had eerst een potje die tot 2.5 bar ging
Ik ga vanmiddag maar weer wat proberen misschien vind ik het

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

19 mrt 2018 13:20 #16 door RobGT
Kleuren de punten van de bougies gelijk?

Zit er ook een catalisator op?
De sensor daarvan gaat nogal eens kapot en dat beïnvloedt het lopen van de motor.

Hoort het drukpotje de druk van de brandstof die aan de inspuiters wordt geleverd te begrenzen? Als ik lees over het afknijpen van de retourleiding, dan houdt het drukpotje de uitgaande druk dus niet constant.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

24 mrt 2018 21:40 #17 door Pluk
Even een update,
Ik heb een andere Luchtmassameter geplaatst en de motor loopt veel beter,
Alleen stationeer nog beter afstellen en nog wat valse lucht problemen maar ziet er goed uit

Er zit trouwens geen katalysator op, hadden ze toen nog niet, net als injectie😂

Als er tips zijn om de motor stationeer goed af te stelen zijn deze welkom

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mrt 2018 11:39 #18 door flyd
Top, spullen dus niet voor niets verzonden.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

30 mrt 2018 17:53 #19 door Pluk
Motor loopt nu goed, nog wat afstellen hier en daar, ik vond de oliedruk iets laag en heb oliepomp uitelkaar gehaald en kunstof kogel vervangen door stalen 14mm kogel
Hoeveel oliedruk moet de motor ongeveer hebben bij stationair?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

02 apr 2018 22:38 #20 door opel gt
Wat is de oliedruk stationair en vollast Pluk?
Volgens mij zijn de waardes hiervan bij niemand om naar huis te schrijven....
Bij mij stationair net iets boven de 1bar en vollast net iets boven de 2bar
Ik had de 14mm ook al klaar liggen maar ik kom er niet bij, de GT moet even op de hefbrug

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.