Wederom een dubbele weber vraag

24 sept 2009 10:41 #1 door Gimli
Wederom een dubbele weber vraag werd gestart door Gimli
Hi,

ik kan voor de GT, via een vriend , aan een set dubbele webers komen deze komen van een manta en zijn compleet met inlaatspruitstuk en filters. Nu is de vraag of dit zomaar gaat passen op de GT, of moet ik dan een ander inlaatspruitstuk erop gaan zetten?

Als ik me niet vergis zijn de blokken van de 1900 GT en 2.0 manta hetzelfde.

Wie weet raad?

Thanks

Arjan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 sept 2009 12:31 #2 door US-GT-1970
Beantwoord door US-GT-1970 in topic Wederom een dubbele weber vraag
Toen ik mijn GT kocht zaten er 2 Solex carbs op.
Originele inlaatspruitstuk was vervangen door 2 Irmscher inlaatbruggen. Op iedere inlaatbrug 1 carb.
Maar daar waar de motorruimte kleiner is omdat daar de kachel zit, was geen ruimte meer voor een luchtfilter.
De webers zullen niet veel kleiner zijn dan die Solexen dus dat is een puntje om op te letten....
Ik heb hier eventueel nog wel foto's van.

Ton

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 sept 2009 12:31 #3 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Wederom een dubbele weber vraag
De blokken zijn nagenoeg allemaal hetzelfde. Kleine verschillen zitten er toch wel in hoor. Ik meen dat er wel eens verschil zit op die paspennen aan de zijkant van de kop. In dat geval heb je dus een probleem. Erick heeft volgens mij wel eens zo'n aanpassing gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 sept 2009 13:31 #4 door a.smids
Beantwoord door a.smids in topic Wederom een dubbele weber vraag
Hoi Gimli,

De 1.9 en 2.0 liter motor zijn uit oogpunt van het monteren van dubbele webers gelijk aan elkaar. Of je met dezelfde sproeier bezetting wegkomt weet ik niet zeker.
Vermoedelijk zal het wel (goed) rijden maar is het uit tuningsoogpunt niet optimaal.

De 2.2 en 2.4 liter motoren hebben andere in en uitlaat poorten waardoor de inlaatbruggen voor een 1.9 of 2.0 liter motor niet standaard passen. Zoals al eerder aangegeven zitten ook de paspennen op een andere plaats. Dit is allemaal wel aan te passen maar dat is niet de vraag.

Waar het hoogst waarschijnlijk fout kan/zal gaan is de afmetingen van de inlaatbruggen waarmee de webers op de motor worden gemonteerd. Deze zijn standaard te lang, te breed of te diep (ligt eraan hoe je het bekijkt). Het gaat om de afstand tussen de flens waarmee de bruggen op de motor bevestigd worden en de flens waaraan de webers bevestigd worden. Deze afstand is voor de andere modellen Opels met 1.9/2.0 geen probleem omdat het motorruim groot genoeg is.
Helaas is het motorruim in de GT te smal voor deze bruggen.
De meeste Opel gespecialiseerde tuners hadden dit in de gaten en hebben hier speciale verkorte inlaatbruggen voor ontwikkeld. Zien er hetzelfde uit maar zijn dus korter, smaller of minder diep. Omdat deze speciaal voor de GT waren verwacht ik niet dat in die Manta deze verkorte uitvoering van de inlaatbruggen zat.

Het probleem met de 'standaard' inlaatbruggen is niet alleen dat het eventuele luchtfilter niet past maar de webers zelf passen ook niet zonder de body van de GT aan te passen.
Dat is neem ik aan niet de bedoeling dus is de enige optie dan de verkorte inlaatbruggen maken/kopen.
Ook het luchtfilter in de Manta zal vermoedelijk niet het luchtfilter zijn wat in de GT gebruikt kan worden.
Voor de GT was er ook een ander filterhuis.
Bij mijn set voor het luchtfilter werd een plaatje meegeleverd waarmee het motorruim moest worden aangepast om het luchtfilter te kunnen plaatsen.
Het rond lopende deel waar de voorvoer van de kachel slangen zit naar het schutbord toe moet eruit gesplepen worden en het rechte plaatje er weer ingelast.
Daarna past het luchtfilter.
Ikzelf ben het filter aan het aanpassen i.p.v. de GT.

Het is wel effe werk om het te plaatsen maar ik zou niet anders meer willen, het rijdt echt super! :thumbup:

Groeten en succes,

Allard.

Nur fliegen ist schöner.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 sept 2009 13:58 #5 door Gimli
Beantwoord door Gimli in topic Wederom een dubbele weber vraag
Hi Allard,

Zijn deze andere inlaatbruggen ergens te verkrijgen? en meteen maar de volgende vraag, ga ik wegkomen met mijn gasstangen
of moet ik hier ook het een en ander in aan gaan passen?

Kortom een paar xtra vragen, maar de webers moeten er gewoon op, de huidige solex is niet meer je van het zulen we maar zeggen...

Thanks alvast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 sept 2009 19:45 #6 door a.smids
Beantwoord door a.smids in topic Wederom een dubbele weber vraag
Hoi Gimli,

De laatste keer dat ik gezocht heb ben ik ze bij Risse motorsport tegengekomen. Misschien dat splendid parts ze heeft. Ebay is ook een plaats waar je kunt kijken.
Bij mij zitten de webers op een 2.2 en daar zijn geen 'korte' bruggen voor dus heb ik standaard bruggen laten inkorten.
De gasstangen zullen vast wel te gebruiken zijn maar heb er geen ervaring mee. Kan je dus niet vertellen hoeveel werk het is dit te gebruiken. Bij mij zat er al een gaskabel op i.p.v. stangen dus heb deze kabel ook voor de webers gebruikt.

Er is ook een ander alternatief voor de solex en is ook een weber maar dan is het meer 'solex eraf en weber erop'. Weet het type weber niet uit m'n hoofd maar is al wel op het forum besproken. Het is absoluut niet hetzelfde als dubbele webers maar wel veel eenvoudiger uit te voeren.

Het is afhankelijk van hoeveel geld en tijd je er in wil/kan steken en hoe handig je zelf ook bent (scheelt weer geld maar kost tijd) of je het dubbele weber project aan wil gaan of niet.

Groeten,

Allard

Nur fliegen ist schöner.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 sept 2009 21:35 #7 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Wederom een dubbele weber vraag

Gimli schreef :
Als ik me niet vergis zijn de blokken van de 1900 GT en 2.0 manta hetzelfde.

Wie weet raad?


alle koppen van de 1.5, 1.6, 1.7, 1.9, 2.0 CIH motoren hebben de zelfde patroon voor de in en uitlaat spruitstukken, de kop van de 2.2 heeft de inlaat hoger staan tov de andere koppen, van de 2.4 weet ik het niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 sept 2009 21:59 #8 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Wederom een dubbele weber vraag
2.4 en 2.2 hebben ook hetzelfde patroon voor de in en uitlaat.:thumbup:

Mensen die een 2.4 inbouwen moeten igv injectie op zoek naar een 2.2 buis, omdat de 2.4 buizen te hoog zijn om onder de motorkap van een GT te krijgen.... 2.2 buis past wel.

Maar 2.2 en 2.4 en injectiebuizen is in geval van topicstarter niet relevant:no:

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 sept 2009 18:13 #9 door Gimli
Beantwoord door Gimli in topic Wederom een dubbele weber vraag
Ik heb vandaag de webers opgehaald bij een vriend, en er zaten inlaatspruitstukken bij, en nog verkorte ook, deze waren voor een A-manta. Nu rest alleen nog het probleempje rond het kachelhuis, dat word dus slijpen en zelf nieuw plaatje maken. de spruitstukken met de webers en de filters erop zijn in totaal 30cm. Dus dat zou moeten gaan passen.

maar dan de gasstangen.... hoe gaan we dat fixen? heeft iemand hier een goed idee over? of is het goed te doen om er een gaskabelsysteeem van te maken?

grtzz

Arjan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 sept 2009 18:18 #10 door Gimli
Beantwoord door Gimli in topic Wederom een dubbele weber vraag

a.smids schreef : Hoi Gimli,


Ook het luchtfilter in de Manta zal vermoedelijk niet het luchtfilter zijn wat in de GT gebruikt kan worden.
Voor de GT was er ook een ander filterhuis.
Bij mijn set voor het luchtfilter werd een plaatje meegeleverd waarmee het motorruim moest worden aangepast om het luchtfilter te kunnen plaatsen.
Het rond lopende deel waar de voorvoer van de kachel slangen zit naar het schutbord toe moet eruit gesplepen worden en het rechte plaatje er weer ingelast.
Daarna past het luchtfilter.
Ikzelf ben het filter aan het aanpassen i.p.v. de GT.

Het is wel effe werk om het te plaatsen maar ik zou niet anders meer willen, het rijdt echt super! :thumbup:

Groeten en succes,

Allard.


Hi Allard,

bij de dubbelwe webers zitten smalle K&N luchtfilters, alvast voor de ruimte. Alleen moet ik dus de doorvoer aan gaan passen. Heb jij dat plaatje nog? zo ja kan je daar eens een foto van maken? of nog beter kan ik er een mal van maken?

Grt

Arjan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 sept 2009 21:03 #11 door a.smids
Beantwoord door a.smids in topic Wederom een dubbele weber vraag
Hoi Gimli,

Nu dat is een mazzeltje zeg, de verkorte bruggen erbij.
Je ziet ze steeds minder, maar geluk moet je hebben.:lol:

Het plaatje heb ik nog wel....ergens.
Wat mij bij staat is het niet veel meer dan de naam doet vermoeden nl. een plaatje. Ik zal als ik tijd heb er naar op zoek gaan. Hopelijk lukt dat ergens deze week want ik heb de garage helaas niet aan huis.:sniffle:
Als ik het heb maak ik een foto en/of een tekening met bemating.

Ik begrijp uit je verhaal dat je per weber een filter hebt.
Het filterhuis wat ik bedoel is 1 huis over beide webers tegelijk. Jouw filters moeten volgens mij ook werken alleen zijn de filters niet dik maar vrij hoog ik hoop dat je daar ook ruimte genoeg hebt. Het is allemaal erg krap in de GT.

Wat de gasstangen zelf betreft kan ik je geen advies geven behalve dat het waarschijnlijk sneller en eenvoudiger is om de stangen te vervangen door een kabel. Wat is de staat van de stangen en de bussen als deze bussen al aan vervanging toe zijn is dat misschien een extra motivatie om op een kabel over te gaan.

Groeten,

Allard.

Nur fliegen ist schöner.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 sept 2009 22:30 #12 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic Wederom een dubbele weber vraag
Hallo Gimli

Je kan de K&N filters niet plaatsen zonder in je plaatwerk te gaan snijden.

ik heb toendertijd er voor gekozen om zelf een filter te maken.



zoals je zie heb je bijna geen ruimte, en hier zitten de korte inlaatbruggen van Irmsher op


luchtfilterhuis in aanbouw (RVS)

en zoals het geworden is



Ik ben wel bezig geweest om de gasstangen te gebruiken maar heb toch gekozen voor het kabelsysteem van weber zelf
kostte toen ongeveer een goeie 100 euro. je kan ook een goedkopere uitvoering nemen maar de kwaliteit is dan ook een stuk minder.(lees afstellen).
Vergeet ook niet dat je een ander thermostaathuis nodig heb je oude past niet meer door je andere spruitstuk.
En om de carburateurs goed synchroon af te stellen zou ik gelijk een goede set vacuum meters kopen.
Ik heb zelf toen alles bij biesheuvel autosport gekocht omdat ze in de buurt zaten en de prijzen bij andere zaken nagenoeg het zelfde was

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 sept 2009 09:46 #13 door Gimli
Beantwoord door Gimli in topic Wederom een dubbele weber vraag
Hi Misha,

Heb jij wellciht wat meer foto's van hoe de webers bij jou gemonteerd zijn? dat is voor mij wel handig als referentie.

en Biesheuvel is voor mij ook niet al te ver, ik woon vlak bij Tiel, dus ik denk dat ik daar maar de gaskabel conversie van weber zelf vandaan ga halen, en enkele pakkingen. Kan ik gelijk een van de webers even langs brengen, daarvan sluitten de gaskleppen het laatste stukje nogal stroef. of is dit te stellen?

Grtz

Arjan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 sept 2009 21:55 #14 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic Wederom een dubbele weber vraag
Hoi Gimli

Op deze foto's heb ik alleen de isolatoren er nog niet tussen zitten
dit heb ik later wel gedaan omdat de carburateurs wel heel erg heet werden. deze isolatoren zijn ongeveer 5 mm dik en zitten tussen de carburateur en het spruitstuk. Weer minder ruimte :mad:

Wat de gasklep betreft, daar had ik ook last van heb toen de gasklep losgedraaid, de twee schroefjes die de gasklep vasthoudt los draaien de klep voorzichtig op de juiste plek schuiven de schroefjes rustig vastdraaien en controleren of de gasklep op de juiste positie zit dan de schroeven goed vastdraaien weer de gasklep controleren. Zit alles goed dan de schroeven weer borgen zodat het niet los kan trillen.
De schroeven borg je door met een drevel of iets dergelijks de schroefdraad iets op te stuiken. Let er wel op dat je er iets achter houdt want voor je het weet sla je alles krom.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 sept 2009 10:16 #15 door Gimli
Beantwoord door Gimli in topic Wederom een dubbele weber vraag
Hi Mischa,

Hoe lang is het geheel bij jou? gemeten vanaf de inlaatspruitsukken tot aan het filter? Ik kom nu op 29,4 cm, die halve centimeter voor de isolatoren kan er denk ik nog wel bij.
Maar voor de zekerheid zou ik wel eens willen weten hoe lang/kort het bij jou is.

Als je dan toch aan het meten bent, (sorry voor de lastige vragen) kun je dan gelijk meten hoe lang de spruitstukken zijn, ik ben wel benieuwd of deze korter of langer zijn dan degene die ik nu heb.

Bedankt alvast, ook vvor de heldere foto's daar kan ik wat mee.

Nog even een ander vraagje gelijk, de weber gaskabel conversie, heb jij die bij biesheuvel vandaan? en wat zit er dan allemaal bij.

Bedankt weer

Arjan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 sept 2009 11:43 #16 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic Wederom een dubbele weber vraag
Hoi Arjan

Vanaf het motorblok tot eind inlaatspruitstuk is het 7,5 cm
Vanaf het motorblok tot begin luchtfilterhuis is het 20 cm (incl. isolator en pakkingen)

Zo te lezen heb je toch niet de korte inlaatspruitstukken de korte versie voor de GT hebben ook een andere hoek ik dacht dat het 7 graden was. Dit omdat het motorblok iets gekanteld ligt.
Momenteel staat deze SET op ebay te koop.

De weber gaskabelset bevat alles wat je nodig hebt incl. gaskabels. Wat ik nog extra gedaan heb is twee geleidebochten gemaakt zodat de gaskabel zonder knik naar binnen gaat. Het koppelstuk voor de twee carburateurs is te kort hier zul je een stukje aan vast moeten lassen zodat de carburateurs gekoppeld zijn.
De arm heb ik ook verlengd omdat als je je de hele slag van je gaspklep wil benutten je gaspedaal te ver omhoog komt en dit is niet prettig rijden, ik kreeg kramp in m'n voet en been.

De arm heb ik met 3,5 cm verlengd waardoor ik weer wel een extra brug moest maken omdat alles naar achteren schoof.
zie foto's

Aan m'n gaspedaal heb ik een afgezaagde bout vastgelast waar het blokje aan vast komt waar je gaskabels aan vast zitten.







Als je nog vragen hebt hoor ik het wel, ik heb zelf veel ondersteunig gehad van Allard toen ik er mee bezig was en alle hulp is welkom.

Groeten Mischa

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 sept 2009 13:12 #17 door Gimli
Beantwoord door Gimli in topic Wederom een dubbele weber vraag
Hi Mischa,

Ik ga vanavond eens meten hoe lang mijn spruitstukken zijn, ik heb gemeten met alles gemonteerd, en dan kom ik op 29,5 cm van begin spruitstuk tot eind luchfilterhuis (van bovenaf gezien) de ruimte is er wel, behalve bij de kacheldoorvoer.

Ik ga in elk geval op zoek naar de gaskabelconversie.

De set op Ebay is overigens wel schrikbarend duur moet ik zeggen.. dat heb ik betaald voor de gereviseerde carbs, inclusief spruitstukken etc.

Als het goed is heeft Robbie, van dit forum ook nog inlaatspruitstukken liggen, maar helaas heeft hij nog niet gereageerd op mijn U2U.

Jij alweer bedankt voor de duidelijke foto's en uitleg, als ik meer vragen heb dan zie je ze vanzelf voorbijkomen
Grt

Arjan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 sept 2009 21:11 #18 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic Wederom een dubbele weber vraag
Hoi Arjan

Als je geluk heb kan je ze op ebay krijgen rond de 180 euro.
Had m'n eigen set voor 200 euro met een stel solex carburateurs.
Heb alleen de inlaatspruitstukken moeten lassen en ze nabewerkt omdat ze alletwee scheuren hadden aan de bevestiging zijde van het motorblok, dit is nu weer in orde.

Vergeet je ook niet dat je een ander uitlaatspruitstuk nodig hebt, die van injectie motor de 1.9 of 2.0

Groeten Mischa

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 sept 2009 12:01 #19 door Gimli
Beantwoord door Gimli in topic Wederom een dubbele weber vraag
Kijk, en dat wist ik dan weer niet, er moet dus ook een ander uitlaatspruitstuk op... hmm. dan denk ik dat ik maar meteen voor een spaghetti ga.. dan maar gelijk goed. Ik zt er sowieso aan te denken om het hele blok er onder vandaan te halen en deze dan te reviseren , Kan nooit kwaad

Grt

Arjan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juli 2011 21:23 #20 door rebo-gt
Beantwoord door rebo-gt in topic Wederom een dubbele weber vraag
Hallo Arjan ,

ik ben sinds vandaag lid en op zoek naar alle info omtrent restauratie GT , revisie 2,4 liter met bewerkte 2.0 liter kop .
Daarop wil ik dubbele webers monteren net als jij dus heb ik jullie topic met veel belangstelling gelezen !
Heb daarover graag een keer kontakt met jou !

Wat Spaghettie uitlaat betreft : informeer goed : het heeft voor en nadelen ! Ik weet zelf niet meer precies wat maar het is mij ooit verteld door een GT-liefhebber .
Iets met vermogen boven of onderin ? Of met warmte ontwikkeling ?

Spruitstukken : wat ik mij herinner zijn de korte spruitstukken van Irmscher of Dbillas gewoon vlak maar twijfel nu door het verhaal van euh Allard ?
Die heeft het over 7 graden .
Ik heb pas spruitstukken gekocht van Mattig en die zijn 13 graden scheef ! Ik vraag me nu dus weer af of ik daar wel wat aan heb !
Dan vraag ik me af hoe jullie de hoogte aangeven : hoek onder graden wil zeggen 2 hoogtes ! Ik meet 74 en 86 mm !

En jij had veel vragen ? Hahaha kijk mij eens !
Ik ga eens even kijken waar Buren ligt in Gelderland ; kom zelf uit Tubbergen -Overijssel .
Groet,René.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.