onderblok vlakken

19 jan 2009 20:45 #1 door opelgt70
onderblok vlakken werd gestart door opelgt70
Hallo ik heb een vraag over hoe vlak je onderblok moet zijn om geen lekkage te krijgen.
Mijn kop is nieuw,mijn cilinderblok is vlak om de cilinderbussen heen.
Alleen om de koelgaten voel je een beetje putjes/oneffenheid.
Ik heb dit geschuurd lichtjes,je voelt het dus maar net.
Kan ik nu gewoon een nieuwe koppakking ertussen doen of moet ik eerst de boel laten vlakken?

Richard.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 jan 2009 22:38 #2 door gt-tje
Beantwoord door gt-tje in topic onderblok vlakken
richard,
als ik je verhaal goed lees zou je de kop met een nieuwe koppakking gewoon kunnen monteren op je blok.
de grootste druk in de motor komt voor, boven de zuigers en je zegt dat het blok vlak is om je cilinders. die "beetje" putjes om de koelgaten mogen geen probleem geven.
in een dergelijk geval smeer ik de koppakking in met zuurvrije vazeline, maar dan heel dun, net zo dat je maar net voelt dat er iets op zit.
maar weet je zeker dat het blok vlak is, heb je het gecontroleerd met een stalenrij?
pieter

LEARNING BY DOING
Omega B x20xev ZG-XS-66
Astra F cabrio Bertoni 20-FN-XS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 jan 2009 00:07 #3 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic onderblok vlakken
Als het niet nodig is niet vlakken, dit geldt zowel voor het onderblok als de kop.
Wanneer je gaat vlakken wordt er een klein beetje metaal weggehaald (ja, dùh).
Het nadeel hiervan is dat de stand van de nokkenas ten opzichte van de krukas veranderd, wat weer resulteert in een motor die minder lekker loopt.
Er zijn foefjes voor om de nokkenas weer op tijd te krijgen zoals een verstelbaar nokkenastandwiel maar dan moet je weer in de buidel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 jan 2009 12:53 #4 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic onderblok vlakken
Nokkenas kun je zelf aanpassen genoeg info op het Duitse Opel GT forum, en wat betreft vlakken heeft ook een bijkomend voordeel dat er een aantal PK's extra eruit komen, omdat de compressie hoger wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 jan 2009 13:02 #5 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic onderblok vlakken
Nou, laat mij die paar pk's maar zitten dan dat ik aanpasingen moet gaan doen om hem fatsoenlijk te laten draaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 jan 2009 20:19 #6 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic onderblok vlakken
bedankt vooralle wijsheid maar heeft iemand met zulke putjes als eens een blok in elkaar gezet?
En liep het dan goed?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 jan 2009 10:33 #7 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic onderblok vlakken
Ik denk dat het in zijn geheel niet erg is die putjes,
ik heb me zelf laten vertellen dat dit juist goed is voor een beteren afdichting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 jan 2009 19:36 #8 door flyd
Beantwoord door flyd in topic onderblok vlakken
Auto weet ik niet, heb wel een buitenboordmotor gehad 95 pk, de kop zach er net zo uit, extra vloeibare pakking en normale pakking werkte prima.
3 jaar mee gevaren en toen verkocht :grind: om ( Jawel ) een opel gt te kopen :lol:

Zou het dus gewoon doen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 jan 2009 13:05 #9 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic onderblok vlakken

Origineel gepost door GT-Koos
Ik denk dat het in zijn geheel niet erg is die putjes,
ik heb me zelf laten vertellen dat dit juist goed is voor een beteren afdichting.

juist de vlakken van de kop en blok moeten eigenlijk een beetje ruw zijn

er zijn methoden om te zien of een kop of blok gevlakt moeten worden, een stevige, rechte, stalen meet lat en een voeler maat.
meet lat met de dunne kant op de blok of kop plaatsen en dan met een voeler maat [ik dacht 0.1 maar het kan ook 0.05 mm zijn] kijken of je deze onder de lat door kan schuiven op bepaalde plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 jan 2009 13:18 #10 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic onderblok vlakken

Origineel gepost door 2 Fast 4 U
juist de vlakken van de kop en blok moeten eigenlijk een beetje ruw zijn

Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de cilinderboringen. Glad is niet beter omdat een ietwat ruwe boring de olie enigzins "vasthoudt" en dus beter smeert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 jan 2009 13:23 #11 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic onderblok vlakken

Origineel gepost door GranTurismo
Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de cilinderboringen. Glad is niet beter omdat een ietwat ruwe boring de olie enigzins "vasthoudt" en dus beter smeert.

eigenlijk wordt dat gedaan om de inloop proces van zuigerveren en cilinderwand te verkorten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 jan 2009 19:59 #12 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic onderblok vlakken
dus gewoon maar in elkaar zetten dan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 mrt 2009 11:47 #13 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic onderblok vlakken
Die putjes zijn niet van belang omdat die gewoon met het koelwater in aanraking komen omdat daar geen pakking zit, je kunt het geheel gewoon in elkaar zetten als de rest maar vlak is is er niks aan de hand :thumbup:.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 mrt 2009 12:42 #14 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic onderblok vlakken
weet je dat zeker?
ik heb gehoord van een revisie bedrijf dat het zeker gevlakt moet worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 mrt 2009 12:48 #15 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic onderblok vlakken
Wat ik zo zie op jouw geplaatste foto is het toch echt de putjes om het waterkanaal dus niet schadelijk omdat daar niet afgedicht hoeft te worden, kijk maar naar de gaten van de waterkanalen in de cilinderkop dan zie je het.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 mrt 2009 12:52 #16 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic onderblok vlakken
Klopt deze putjes zijn alleen aanwezig om de koelgaten heen.
Om de cilinder bussen is alles perfect.
Nog een vraag:als ik de zuigers demonteer moet ik dan daarna mijn zuigerveren vervangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 mrt 2009 13:04 #17 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic onderblok vlakken
Het ligt eraan of de zuigerveren krassen vertonen en of er tussen de veren overmatig olie aanwezig is waardoor er koolaanslag kan ontstaan.
Hoe oud zijn de veren, zitten ze er vanaf nieuw al in :question: , compressie was dat voortijd goed :question: , als je alles toch los hebt zou ik in ieder geval
nieuwe veren monteren en de cilinderbussen opmeten en of opruwen met een bolletje's hoon onder een hoek van 60 graden om geen olieverbruik te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 mrt 2009 13:15 #18 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic onderblok vlakken
Ik heb geen idee hoe lang alles er al in zit.
De gt heb ik gekregen van mijn oom en tante.
Zij hadden hem 18 jaar.
Mijn oom had hem al geheel gedemonteerd ook de motor.
Een half jaar nadat ik de gt kreeg overleed mijn oom.
Dus ik weet van niks wat de staat is.
Dus ik vervang zoveel mogelijk of reviseer het.
Maar mijn spaarpot raakt nu ook leeg!
Maar goed,waar kun je eventueel zuigerveren kopen voor een leuke prijs?
Honen is geen punt ik repareer al jaren motoren en brommers dus een driepoot honen heb ik zelf.
Deze gebruik ik vaak als ik ergens een nieuwe zuiger ofzo inzet om de wand,vaak nikasil bij brommers en motoren,weer even fris te maken.


Richard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 mrt 2009 13:23 #19 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic onderblok vlakken
IK bedoel geen driepoot hoon met rechte slijper's, maar een hoon met volledig rondom als een cilinder allemaal kleine slijpbolletje's die hele kleine miniskule groeven in de cilinderwand maken om olie af te voeren en om de zuigerveren in te laten slijten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 mrt 2009 13:27 #20 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic onderblok vlakken
Hmmmm,kan misschien het beste laten doen bij een revisie bedijf.
Dan dus maar toch laten vlakken,spoelen kanalen,en ruw honen van de bussen.
Ben benieuwd wat dat kost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.