Problemen met de GT..

14 apr 2012 22:31 #1 door Waldemar
Problemen met de GT.. werd gestart door Waldemar
Beste GT liefhebbers,

Aangezien ik het probleem van mijn GT moeilijk in een vakje kan plaatsen heb ik voor de algemene technische vragen gekozen.

Sinds het begin doet de GT vreemd bij een warme motor. Na ongeveer driekwartier rijden gebeurde het vandaag weer. De motor begint zwaar te schokken en valt uit. Wanneer ik de motor -op de snelheid die ik nog heb- start, gebeurt telkens hetzelfde.

Wanneer dit is gebeurt probeer ik hem in stilstand weer te starten, de startmotor doet niets. Dit terwijl de accu genoeg power heeft.

Laatst had ik het gevoel dat er ergens een elektrische storing was, het rook even niet zo lekker en ik had het gevoel dat het uit de stuurkolom kwam. Misschien heeft dit er iets mee te maken?

Ik heb al veel gezocht maar ik kan niets vreemds ontdekken. De auto start altijd prima, maar zodra ik er wat langer mee doorrijd gaat het mis..

Herkent iemand dit probleem?
Alvast bedankt!

Waldemar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 apr 2012 00:01 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Problemen met de GT..
Je vraag staat in de juiste rubriek.
Een zeer vreemd probleem overigens waar ik zo gauw niet weet wat de oorzaak zou kunnen zijn. Misschien wat aanvullende info?
Het is alleen bij warme motor dus. Je schrijft "Wanneer ik de motor -op de snelheid die ik nog heb- start, gebeurt telkens hetzelfde". Bedoel je dat je dan weer zo'n 45 minuten kan rijden en het probleem zich dan herhaalt? Of schokt de motor dan gelijk weer en slaat ie niet aan? Dat de startmotor niets doet als je stilstaat is vreemd. Hoor je de bendix ook niet uitgaan? Als je inderdaad iets rook tijdens het rijden zou ik ook eens goed kijken of er nergens niet iets gesmeult heeft. Som ook even op wat je zoal gecontroleerd hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 apr 2012 08:48 #3 door blacky
Beantwoord door blacky in topic Problemen met de GT..
Hoi Waldemar, lijkt op een probleem van een te warme carburator , maar kan mss ook aan de klepspeling liggen.
Dat de startmoter niet draait, je weet het zijn gevoelige
startcontacten, die snel verbranden en daarom meestal worden beveiligd met een relais.Het kan ook aan de startmoter liggen , Meten is weten.Mss wat meer detail info ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 apr 2012 09:47 #4 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Problemen met de GT..
Hallo Waldemar,

Lijkt me inderdaad een vervelend probleem
Als je dit overkomt zou je een hulpkabeltje van de pluspool op de accu naar de plus van de bobine kunnen trekken.
Mocht het een electrisch probleem zijn dan kun je er op deze manier erachter komen
gezien jou geval zou ik voor de zekerheid wel een zwevende zekering tussen plaatsen
Op snelheid utivallen van de motor duidt diswijls op een brandstofprobleem, echter in jouw geval ben ik niet zo zeker
Hoor wel als je meer informatie hebt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 apr 2012 10:22 #5 door D.Meilof †
Beantwoord door D.Meilof † in topic Problemen met de GT..
Heb een zelfde soort probleem gehad was de carburateur overleden ( solex ) heb nu een weber geen spijt. :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 apr 2012 10:54 #6 door nico
Beantwoord door nico in topic Problemen met de GT..
heb je injectie in je GT zitten (en zoja welke?) of is het met een carburator (Weber of Solex?)?

Bij een injectie zal je direct een aantal sensoren moeten gaat controleren.

Wat het startcontact betreft. Indien je nog geen relais hebt zou ik dat zeker gaan doen. Kost 2 keer niks en dus veel goedkoper dan een nieuw contact gaan plaatsen.
Hoe je dat doet vind je hier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 apr 2012 11:50 #7 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Problemen met de GT..
Lijkt op verschillende problemen.
* Vapor lock bij een warme motor. Ligt je benzineleiding niet te dicht bij de motor en heb je je carb afgeschermd met een hitteschild? Het zou ook kunnen dat bij extreme warmte bepaalde zaken gaan aanlopen in je carb of dat de voet van je carb is kromgetrokken.
* Slechte startmotor, ik had een paar jaar geleden precies hetzelfde euvel: warme motor: startmotor deed niets meer. Gewoon laten reviseren.
* Stank uit de stuurkolom: zou het contact kunnen zijn wat doorbrandt (bekend euvel). Mocht dat het geval zijn dan heb ik er nog wel een liggen:


"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 apr 2012 18:39 #8 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Problemen met de GT..
zou zelf denk ik ook eerst in het electrische deel zoeken (contactslot) . als je spanning wegvalt vanaf je accu
valt de motor uit. Je kan het ook zoeken in de
massa-aansluiting van het motorblok die bij verhitting
een los contact krijgt . ff loshalen schuurpapiertje.
meten geeft vaak wel contact aan maar kan bij zware
belasting toch slecht zijn.
suc6

opel GT AL 1972
opel corsa 1993
Buick Skylark 1970
Oldsmobile Cutlass wagon 1969
opel manta A 1972(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 apr 2012 18:50 #9 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Problemen met de GT..

ariegt schreef : als je spanning wegvalt vanaf je accu valt de motor uit.


Blijft de motor niet lopen wanneer je een accuklem los haalt?
Volgens mij wel, bij een goed werkende dynamo dan toch.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 apr 2012 19:05 #10 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Problemen met de GT..
nee motor valt dan gewoon uit.
probeer maar met draaiende motor je accupooltje los
te halen. dit is ook de reden dat de motor slecht of
niet werkt met een losse massa aansluiting naar het blok.

opel GT AL 1972
opel corsa 1993
Buick Skylark 1970
Oldsmobile Cutlass wagon 1969
opel manta A 1972(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 apr 2012 08:23 #11 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Problemen met de GT..
bij een draaiende motor kan de accu losgekoppeld worden en zal de motor gewoon door blijven draaien
Immers de laadstroom die opgewekt wordt is meer dan voldoende om het zaakje draaiend te houden
Pas hierbij wel op; anders dan bij de oude gelijkstroomdynamo's zal bij een alternator (wisselstroomdynamo) door het loskoppelen van de accupool met lopende motor een dusdanige spanningspiek opleveren dat de diodebrug het kan begeven
Is ook de reden dat je bij lassen aan de wagen de accupool moet los maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 apr 2012 11:29 #12 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Problemen met de GT..
grappig heb ik nog niet meegemaakt met een auto
dat deze doorloopt. heb het bij de gt nooit geprobeerd.
manta viel wel uit. Laadstroom lijkt me ook niet zo hoog
bij een laag stationair toerental.

opel GT AL 1972
opel corsa 1993
Buick Skylark 1970
Oldsmobile Cutlass wagon 1969
opel manta A 1972(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 apr 2012 12:34 #13 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Problemen met de GT..
alternator levert normaal gesproken bij ca 800 toeren al voldoende stroom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 apr 2012 16:55 #14 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Problemen met de GT..
Ik zelf heb ooit problemen gehad met het contactslot.

Indien dit stuk is kan je zoals hierboven vermeld een nieuwe plaatsen.

Tevens heb ik hier ergens op de site ook een schematje gevonden van een kleine aanpassing, zodat de startstroom via een relais loopt iplv het contactslot.
Dit spaart het contact enorm.

Voor elektrische problemen gewoon een multmeter meenemen en telkens als het probleem zich voordoet nameten.

Ik zeg altijd meten is weten.

En indien alles juist is, dan schiet er waarschijnlijk niks anders over dan de carburator. (VAPOR LOCK)
Je kan eventueel de choke klep nazien of deze wel in de juiste stand staat bij koude en warme start.
Maar het is toch eigenaardig dat de motor stilvalt als hij warm is.
Meestal blijft deze draaien en wil alleen niet starten als hij één maal is uitgezet.

Alvast veel geluk met de herstellingen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 apr 2012 17:33 #15 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Problemen met de GT..

Duffy schreef : Tevens heb ik hier ergens op de site ook een schematje gevonden van een kleine aanpassing, zodat de startstroom via een relais loopt iplv het contactslot.
Dit spaart het contact enorm.


Denk dat je de .PDF in dit topic bedoeld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 apr 2012 19:51 #16 door Waldemar
Beantwoord door Waldemar in topic Problemen met de GT..
Bedankt voor de zinvolle tips! Ik ben begonnen met het demonteren van de stuurkolom. In de zekeringkast kon ik niks vreemds vinden. Dit is alleen wel een heel werk met speciale tools las en zag ik al.

Is de enige mogelijkheid om bij het contactslot te komen inderdaad door de spline-as met het stuur te demonteren? Of is dit niet nodig?

Vandaag starte hij na even aan de lader meteen zonder problemen, dus toch een lege accu.. De lege accu kan ook komen door de terugrit aan de sleepkabel met lampen aan. Toch heb ik ook het gevoel dat het ergens in het elektrische zit en bij het contact, de dynamo of de stroomregelaar gezocht moet worden.

Nog iets vreemds, als ik richting aanwijs gaat dat prima, zodra ik echter de bocht instuur verspringt hij van de rechter naar de linkerkant, nogal onhandig!

Nogmaals bedankt voor de tips! ik houdt jullie op de hoogte :)

Waldemar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 apr 2012 20:21 #17 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Problemen met de GT..

Waldemar schreef : Is de enige mogelijkheid om bij het contactslot te komen inderdaad door de spline-as met het stuur te demonteren? Of is dit niet nodig?

Niet nodig, kan via het stuur, o.a. de beschermkap moet er dan af (langs boven en met de richtingaanwijzer nog gedeeltelijk vast).
Ik nogal een gepriegel en je moet oppassen dat de stroomdraad van de richtingaanwijzer niet afbreekt of dat je de richtingaanwijzer zelf niet beschadigd.
Staat beschreven in de "Opel GT Owners Workshop Manual"
Niet onverstandig om er één aan te schaffen.
Opel GT Owners Workshop Manual

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 apr 2012 00:37 #18 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Problemen met de GT..
je heb meer aan de service manual.
opel kadett&GT van faxon vind ik.

www.thefind.com/cars...actory-repair-manual

maar niet zo makkelijk te vinden als die Pecje voor
je op bol.com heeft gevonden. waarschijnlijk ook wat
duurder maar dan wel twee keer zo dik en uitgebreider.

opel GT AL 1972
opel corsa 1993
Buick Skylark 1970
Oldsmobile Cutlass wagon 1969
opel manta A 1972(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 juli 2012 22:41 #19 door Waldemar
Beantwoord door Waldemar in topic Problemen met de GT..
Dank voor alle tips!
Door mijn studie heeft het werk aan de GT even stilgelegen.

Nu probeer ik hem weer te starten, en hoor ik een vreemd bromgeluid zodra ik mijn sleutel omdraai. Er gebeurd niks behalve de toerenteller, die slaat de toeren in terwijl de startmotor geen kick geeft..

Deze week nog even het volledige werkplaatshandboek bestellen en dan hopelijk snel weer toeren!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 juli 2012 23:16 #20 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Problemen met de GT..
Beste Waldemar

Indien electrische voorwerpen dingen gaan doen die ze normaal niet zouden moeten doen ligt de oorzaak meestal in slechte massa aansluiting
als eerste zou je de massastrip van de carroserie naar het motorblok kunnen controleren of gewoon een startkabel van de minpool op de accu naar de motor vastmaken voor een snelle controle
als de startmotor dan wel ronddraait is het euvel snel gevonden
zorg er in ieder geval wel voor dat de accu goed geladen is


hoor het wel

Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.