Beginnersvraagje

26 nov 2012 15:57 #1 door Bart
Beginnersvraagje werd gestart door Bart
Ik heb een echt beginnersvraagje, voegen jullie een loodtoevoeging en/of octaan booster toe aan de brandstof ??.

Never eat yellow snow.............

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 nov 2012 16:20 #2 door D.Meilof †
Beantwoord door D.Meilof † in topic Beginnersvraagje
Ja anders verbranden je kleppen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 nov 2012 17:12 #3 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Beginnersvraagje
Het is overigens veel goedkoper om direct 98 of hoger te tanken, dan zo'n flesjes te kopen. (ook minder gedoe daarbij)

Heb je trouwens een S-blokje of toevallig ene die geschikt zou moeten zijn voor 95 octaangehalte?

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 nov 2012 17:24 #4 door Bart
Beantwoord door Bart in topic Beginnersvraagje
Hoe kom ik er achter of ik een S blok heb ?.
De motor is een jaar of 10 geleden wel een keer gereviseerd.........

Never eat yellow snow.............

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 nov 2012 22:35 #5 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Beginnersvraagje
Aan de kant van de bougies, heb je in het midden van het blok zo ongeveer het motornummer staan. Het is een klein opstaand plaatje, je zou het eigenlijk niet kunnen missen, zo halverwege de 2 motorhelften.
Ergens op het begin van de code staat een S voor Superbenzine, wat we tegenwoordig kennen als (RON) 98. Kan ook zijn dat het blanco is, dan is het een vervangingsmotor, heb ik hier ooit opgepikt.

Maar er zijn hier ongetwijfeld mensen die er meer van af weten. En je zou nog altijd de oude eigenaar contacteren mocht je ooit nog prangende vragen hebben.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 nov 2012 01:18 #6 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Beginnersvraagje
Zolang de motor niet pingelt zou ik gewoon voor 95 gaan hoor.
98 is voor motoren met de wat hogere compressie verhouding.
Een hoger octaan-getal betekend een wat moeizamere verbranding, als je dat dus tankt kan het zijn dat je met de ontsteking wat terug moet.
Verbrande kleppen krijg je doordat de kleppen zich in de loop van de tijd dieper in de zittingen "zetten". Je krijgt dan een nauwere doorlaat voor de hete verbrandings-gassen. Het was eigenlijk meer het lood in de benzine dat de kleppen hiervoor behoedde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 nov 2012 05:38 #7 door Bart
Beantwoord door Bart in topic Beginnersvraagje
Mijn dank voor de reacties, ik zal eerst eens gaan kijken of het al dan niet een S blok betreft !!

Never eat yellow snow.............

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 nov 2012 09:15 #8 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Beginnersvraagje
Ik heb toen ook 95 geprobeerd in mijn blokje, maar ik kreeg een stuiterbal in plaats van een Opel GT;)

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 nov 2012 12:56 #9 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Beginnersvraagje
gooi zelf bijna overal euro95 in
heb geen problemen
vraag is hoeveel km je denkt te gaan rijden
anders is het de discussie niet waard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 nov 2012 16:28 #10 door Bart
Beantwoord door Bart in topic Beginnersvraagje
Het is een S blok. De auto had last van zg nadieselen. Heb een flesje Wynns Octaan 10+ bij de brandstof gegooid en nergens meer last van *O*
Wel jammer dat die flesjes € 10 per stuk / 1,5 tank kosten.............

Never eat yellow snow.............

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 nov 2012 17:20 #11 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Beginnersvraagje
Zoals ik al eerder zei, gewoon de 98 er in kiepen, veel goedkoper dan octaanboosters. Overigens nadieselen kan alleen bij een diesel, denk dat je meer last had van pingelen/inhouden en bijgeluiden vooral bij het optrekken?

Op zich heeft zowat elke BP nog de Ultimate 98 in haar assortiment, daarnaast ook nog aardig wat Esso's hebben de 98. Shell V-Power is overigens een 97 (in Duitsland 100), dat zou ook nog moeten voldoen denk ik, nog niet geprobeerd.

Gelukkig is het daar wel mee opgelost voor je.:thumbup:

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 nov 2012 17:23 #12 door Bart
Beantwoord door Bart in topic Beginnersvraagje
Met nadieselen bedoel ik dat de motor nog even doorloopt nadat je het contact uitgezet hebt..........pingelen deed ie eigenlijk niet of niet merkbaar.

Never eat yellow snow.............

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 nov 2012 21:46 #13 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Beginnersvraagje
Hmm vreemd dat het met een hoger octaan weg is. Onze Nissan Patrol heeft dat ook, te graag willen lopen, soms moet je gewoon de koppeling laten komen om hem af te laten slaan.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 nov 2012 22:48 #14 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Beginnersvraagje
Is dat niet juist te verklaren door een hoger octaan-getal? De ontbranding gaat immers moeizamer met een hoger octaan-getal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 nov 2012 05:37 #15 door Bart
Beantwoord door Bart in topic Beginnersvraagje
Helemaal correct !!

GranTurismo schreef : Is dat niet juist te verklaren door een hoger octaan-getal? De ontbranding gaat immers moeizamer met een hoger octaan-getal.


Never eat yellow snow.............

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 nov 2012 07:40 #16 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Beginnersvraagje
mijn eerste GT had er ook last van
in de goeie ouwe tijd toen er nog superbenzine bestond
meestal is de oorzaak te zoeken in de combinatie van octaangehalte en hittegraad bougie
ook kan het een gevolg zijn van overmatige koolafzetting, echter dat komt door de moderne brandstof tegenwoordig minder vaak voor dan vroeger
zaak is na te gaan of de juiste bougies (hittegraad en merk gemonteerd zijn.
"koudere"" zouden dan de oplossing kunnen zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.