Ik zal je een beetje op weg helpen:
Compressie meter: bougies verwijderen één voor één de cilinders af om compressie te meten afhankelijk van de motor is er een maximale compressie ligt vaak rond de 10 a 11, kan zelfs hoger zijn, maar belangrijk is dat ze gelijk zijn,
iemand later starten en het gaspedaal onderin, dus vol gas, erop letten dat je de meter goed in het bougiegat drukt en vasthoudt, want de druk zie je met stoten oplopen, wel doorgaan tot de wijzer niet meer oploopt.
Dan de maximale waarde opschrijven en dan de volgende cilinder meten. De compressie geeft wel aan hoe het met de dichtheid van de cilinderkop en cilinders is. Oorzaken lage compressie: kleppen die niet goed afdichten, versleten cilinders of zuigerveren, kleine lekkage koppakking, scheur in de cilinderkop.
Kontacthoek (DWELL), meet je alleen bij ontstekingen met puntjes, meestal rond de 50 graden, (op de meters die ik zie moet je je aflezen op de 8 cilinder dwell schaal en dit X 2 nemen, op één van de meters zie je ook pionts: good/ bad staan ongeveer 50 graden is goed), ook hier zie de specifikatie van je motor, ik heb het even niet bij de hand. De kontacthoek geeft de goede opening van de onderbrekerpuntjes aan.
Het is wel een combimeter, want je kan ook je toerental hiermee aflezen. (
Onsteking controleren met een stroboscooplamp, afhankelijk van de soort, (rood of blauwe) lamp moet je keizen voor een wat donkere omgeving om te kunnen zien of je ontstekingstijdstip goed is afgesteld. De lamp geeft telkens bij onsteking een lichtflits, die zichtbaar moet zijn.
Toelichting: rode lamp geeft minder licht dan blauwe of wit licht.
Hoe aan te sluiten: + en - aansluiten en de langwerpige klem die aan de kabel zit, over de bougiekabel van de eerste cilinder klemmen. dan voordat je gaat beginnen de merkstreepjes opzoeken van het vliegwiel en het tegenover liggende streepje (of merkteken) op de motor, deze met of wit of geel goed zichtbaar maken.
Let op dat je de kabels van de lamp veilig weglegd, want je moet zometeen met een draaiende motor het ontstekingstijdstip gaan kontroleren. Alvorends je de auto start, heb je natuurlijk staties het tijdstip ingesteld, goed is om de klembout van de verdeler iets op te lossen zodat je die met enige kracht kan verdraaien.
Motor starten lamprichten op de merktekens, als ze goed staan is het klaar, dan kan je na het uitzetten van de motor de onsteking definitief vast zetten.( na vastzetten nog een keer controleren), staan ze niet goed, dan kan je bij een draaiende motor de verdeler verdraaien, PAS OP VOOR JE HANDEN, je zit dicht tegen je ven aan. Durf je dat niet dan motor stoppen en iets verdraaien en weer controleren.
De combistroboscoop is wel de leukste zit alles op en ook gericht op 4 cilinders: aansluiten op + - en de groene op het draadje van de verdeler die naar de puntjes gaat.
Dan heb je ook nog een gecombineerde druk/vacuummeter erbij hiermee kan je de druk van de benzinepomp meten of de onderdruk van je vacuumsyteem en eventuele lekkages gaan zoeken bij te weinig vacuum, maar te weinig vacuum kan ook een aantal oorzaken hebben.
De remotecontroler is volgens mij een knop om je auto te starten zonder dat je erin hoeft te zitten. dus knop aansluiten op startrelais.
De juiste waarden hangt af van je motorspecificaties, die vindt je elders op dit forum.
zie: Ontstekingspunt en hoek.
Ik hoop je een beetje wegwijs te hebben gemaakt en voor 10 euro is dit leuk speelgoed.
Groet ReneV