Beste Jeroen,
Over de samenstelling heeft Allard gelijk m.b.t. de lood tin verhouding.
Ik heb ervaring met vertinnen, koop de goede staven en de goede pot met flux, samen met de flux zit er ook ook lood en tin in, het bespaard je een hoop erger. (de 60/40 staven zijn niet geschikt, vloeien gelijk weg teveel tin.)
Ik ben al van de oude stempel heb vroeger 1985 loden moffen (geen Duitsers), maar loden verbindingschalen van kabelverbindingen gesoldeerd.
Eerst je werkstuk goed schoon maken flux erop men een kleine harde kwast, zorgen dat de boel uitvloeit, dan komt de agressieve flux bovendrijven, ziet er uit als bruine smurry, die smurry wegvegen, dan hou je tin over.
Dan kan je je staafmateriaal (soldeer) opgaan brengen, een niet te grote brander gebruiken, het moet net smelten en dan stapelen van je materiaal en even niet met de brander erbij. als er genoeg materiaal op zit, dan kan je beginnen met stukadoren.
Doe dit met een houten spatel gedrenkt in lijnolie, ik gebruik gesmolten kaarsvet.
Je opgebrachte soldeer met de brander voorzichtig warm maken, te warm, dan loopt alles naar beneden en valt op de grond, telkens een stukje doen.
Wil je het dan nog gladder hebben, maak van een krant stroken van minimaal vijf lagen dik en vouw die tot je stroken heb van 5 cm breed en 10 cm lengte. Die gebruik je nu als spatel.
Maak je kaarsvet warm met je brander zorg dat je papieren spatel aan de kant die je op de soldering gaat brengen met kaarsvet bedekt is. Verwarm voorzichtig je soldeer op je carrosserie en veeg de bobbels met je papieren spatel glad. Thats all. Maar in het begin erg moeilijk oefenen en nog eens oefenen.
Bij schuren en slijpen adembescherming dragen lood is bijzonder giftig, ook looddampen.
Ik zal bij de volgende bericht een link plaatsen naar een filmpje over carrosserie vertinnen en als je wil stuur ik je foto's van mij soldeerwerk aan de GT.
www.voodoo-people.co.../wmv/mull@hugo14.wmv
Ik hoor het wel.
Groet René