Vertinnen

08 dec 2015 13:59 #1 door weijtens
Vertinnen werd gestart door weijtens
Ik heb een setje gekocht on Te vertinnen. Hier wordt gebruik gemaakt van staven met 74% lood en de rest ton. Dit tbv het smelt punt.

Nu heb ik nog een hoop lood liggen
kan ik dit ook gebruiken?
Grt jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 jan 2016 13:00 #2 door a.smids
Beantwoord door a.smids in topic Vertinnen
Ik heb geen ervaring met vertinnen maar overweeg ook al een tijd om hier wat mee te gaan doen.
Ik heb wel ervaring met lood en lood legeringen vandaar denk ik ook mijn interesse in het vertinnen.

De verhouding 74 lood / 26 tin is zo gekozen vanwege de eigenschappen van deze samenstelling.
Het lood is over een breder temperatuurgebied papperig en goed uit te smeren.
Als er minder tin in zit is het lood sneller vloeibaar een loopt het van de auto af.
Meer tin zal misschien nog beter werken maar wordt vermoedelijk vanwege hoge kosten van tin niet gedaan.

Ik weet niet wat voor soort lood je nog hebt liggen maar het is in principe wel bruikbaar.
Belangrijk is om te weten hoeveel tin het momenteel bevat en als dit te weinig is tin toevoegen tot een verhouden waarmee je zelf goed kunt vertinnen. Het zou zomaar kunnen dat het lood in de huidige samenstelling al werkt voor jou.

Groeten,

Allard

Nur fliegen ist schöner.
Deze gebruikers zeggen dank u: weijtens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 jan 2016 21:50 - 24 jan 2016 22:00 #3 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic Vertinnen
Beste Jeroen,

Over de samenstelling heeft Allard gelijk m.b.t. de lood tin verhouding.

Ik heb ervaring met vertinnen, koop de goede staven en de goede pot met flux, samen met de flux zit er ook ook lood en tin in, het bespaard je een hoop erger. (de 60/40 staven zijn niet geschikt, vloeien gelijk weg teveel tin.)
Ik ben al van de oude stempel heb vroeger 1985 loden moffen (geen Duitsers), maar loden verbindingschalen van kabelverbindingen gesoldeerd.

Eerst je werkstuk goed schoon maken flux erop men een kleine harde kwast, zorgen dat de boel uitvloeit, dan komt de agressieve flux bovendrijven, ziet er uit als bruine smurry, die smurry wegvegen, dan hou je tin over.

Dan kan je je staafmateriaal (soldeer) opgaan brengen, een niet te grote brander gebruiken, het moet net smelten en dan stapelen van je materiaal en even niet met de brander erbij. als er genoeg materiaal op zit, dan kan je beginnen met stukadoren.
Doe dit met een houten spatel gedrenkt in lijnolie, ik gebruik gesmolten kaarsvet.
Je opgebrachte soldeer met de brander voorzichtig warm maken, te warm, dan loopt alles naar beneden en valt op de grond, telkens een stukje doen.
Wil je het dan nog gladder hebben, maak van een krant stroken van minimaal vijf lagen dik en vouw die tot je stroken heb van 5 cm breed en 10 cm lengte. Die gebruik je nu als spatel.
Maak je kaarsvet warm met je brander zorg dat je papieren spatel aan de kant die je op de soldering gaat brengen met kaarsvet bedekt is. Verwarm voorzichtig je soldeer op je carrosserie en veeg de bobbels met je papieren spatel glad. Thats all. Maar in het begin erg moeilijk oefenen en nog eens oefenen.

Bij schuren en slijpen adembescherming dragen lood is bijzonder giftig, ook looddampen.

Ik zal bij de volgende bericht een link plaatsen naar een filmpje over carrosserie vertinnen en als je wil stuur ik je foto's van mij soldeerwerk aan de GT.

www.voodoo-people.co.../wmv/mull@hugo14.wmv

Ik hoor het wel.

Groet René
Deze gebruikers zeggen dank u: weijtens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 jan 2016 22:00 #4 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Vertinnen
Bedankt voor je uitgebreide reactie Rene!
Ik heb juist een serie youtube filmpjes bekeken over het vertinnen.

Zodra ik mijn achterplaat erin heb gelast aan de slag. Een testplek is me intussen vrij aardig gelukt.

Ben benieuwd naar je fotos.

Grtz Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 jan 2016 22:04 #5 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic Vertinnen
Jeroen,

Ik zal ze opzoeken, kan dit gelijk naar je emailadres en wat is je mailadres??

groet Rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 jan 2016 22:13 #6 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Vertinnen
Rene,
email in pb
Filmpje net bekeken. mooie techniek.

Volgens mij was de carrosserie van een Datsun 240Z.
staat nog op mijn verlanglijstje.... Jos R. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 jan 2016 10:07 #7 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Vertinnen
bieden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 jan 2016 21:00 - 28 jan 2016 21:01 #8 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Vertinnen
Eerst mijn GT tje wer op de weg krijgen Jos.
Ik heb voorlopig nog wel wat werk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.