Raam mechanisme

05 jan 2011 18:06 #1 door mike
Raam mechanisme werd gestart door mike
Goedenavond mensen,

Allemaal de beste wensen nog dat we met zijn allen weer een mooie lente en zomer hebben zodat we met de GT kunnen rijden.

Maar voor het bij mij zover is of het nu koud of warm is hij moet eerst naar de keuring. Nu dacht ik vandaag er klaar voor te zijn na 2 dagen stunten met de uitlaat zit die er eindelijk goed en deftig onder.
Nu wilde ik het raam van de passagiers open doen om mijn spiegel goed te zetten wat denk je??? Schiet die kabel van de rol omdat alles te stroef gaat vermoed ik. Op zich niet erg als je nog alle tijd hebt maar het was inmiddels alweer 16.30 en ik had al de hele dag onder de auto gelegen en het was donker ook inmiddels:grind::grind:.
Dus ik maar gebelt naar de garage of de keuring een dagje uitgesteld kon worden want ik zal toch eerst moeten zorgen dat die kabel weer goed zit en alles weer een beetje fatsoenlijk werkt.

Nu mijn vraag heeft iemand een handige tip of beschrijving hoe die kabel er weer op moet???

Morgen wil ik zoiezo de nadere deur ook maar even nazien en soepel maken en dan kan ik gelijk zien hoe het zit maar misschien heeft iemand een handigheidje ervoor.

Alvast bedankt.

Groetjes mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 jan 2011 19:11 #2 door agété
Beantwoord door agété in topic Raam mechanisme
Maak eerst je deurpaneel maar eens los-kijk uit met het veertje van je raamslinger-dan zie je wel hoe het zit.Waarschijnlijk is de rand van één van de wieltjes nu beschadigd of de kabel(of stang) is losgeschoten.die wieltjes zijn nog wel ergens te krijgen als het nodig is.Kijk goed of je raamgeleiding nog wel goed 'geleid',anders even stellen,en smeer het mechanisme licht met een beetje vet.Is best even een -censuur-klusje,kijk uit voor je vingers!

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 jan 2011 21:41 #3 door priscilla
Beantwoord door priscilla in topic Raam mechanisme
bij mij gaat de bijrijders raam ook niet helemaal goed open. gelukkig nog niet een geknapte kabel,maar hij gaat scheef dicht ,en moet hem dan weer recht in de deur drukken .
iemand die weet wat er dan loos is ?
zat al wat te zoeken op het internet,maar kan geen tekening/foto vinden hoe het nou precies allemaal in elkaar zit. dus als er iets is op dat gebied , dan ben ik, en ik denk ook mike,erg geholpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 jan 2011 10:10 #4 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Raam mechanisme
Hey ho,

In- en uitbouw procedure staat beschreven op paginas 14 & 15 van het "Werkstatthandbuch" met "1. Ergängzungsseite Juni 1969 KTA-1003/1"

Kijk eens in de rubriek downloads op het forum, ik denk dat je het document daar kan ophalen. Indien niet maak ik wel een copie over aan Rini ...

De reden waarom het raam scheef komt te staan is sleet op (of afwezigheid van) de Teflon busjes rond de boutjes tussen de twee ankerplaten.

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 jan 2011 11:50 #5 door mike
Beantwoord door mike in topic Raam mechanisme
Goedemorgen allemaal.

Ik ben nu vanaf 7.30 uur bezig met het raam mechanisme. Ik heeb de bestuurders kant nu ook open gelegd om te kijken hoe het allemaal precies zit. Op zich zou het te doen moeten zijn maar door veroudering van de kabel rolt hij niet lekker meer op de spoel. Er zit ook hier en daar een knikje. Dus ik wil nu voor nood het raam vast zetten zodat hij in ieder geval niet naar beneden kan vallen tijdens het rijden. Ik kom in tijd nood want hij moet morgen naar de Apk en ik moet nog meer kleine dingetjes doen aan de Gt dus ik stop er even mee.
Maar ik vraag me af of hij dan wel door de APK komt als het raam niet open gaat?
Ik denk het wel want de deur kan nog wel open en als ze me eruit moeten knippen gaan ze ook niet eerst het raam open draaien neem ik aan want dan hoef je niet te knippen ook.

Maar bedankt voor de reacties ik heb er wat aan gehad en het is idd een secuur werkje.

groetjes Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 jan 2011 12:43 #6 door AutoInformatief
Beantwoord door AutoInformatief in topic Raam mechanisme
Onze GT is eind vorig jaar ook gekeurd en ze hebben in ieder geval niet de raampjes open gedraaid om te kijken of dat kon, dus volgens mij zou dat geen problemen op mogen leveren.

www.AutoInformatief.com/ - -Your Online Launch Control! - -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 jan 2011 13:24 #7 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Raam mechanisme
In the FSM, welke te downloaden is hier op het forum, staat ook een deel beschreven over het raammechanisme.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 jan 2011 14:08 #8 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Raam mechanisme
Voor de apk moet de spiegel van binneuit te verstellen zijn, dus als er geen mechaniek of hendel aan zit hoort het raam open te kunnen.
Als je geen rechter spiegel hebt is het dus sowieso geen probleem, maar meestal wordt het niet eens gecheckt aan de passagierszijde.
Ik zou je er niet te druk om maken, gewon laten keuren.
Wordt hij hierop afgekeurd, heb je nog even de tijd om het te fixen en laat je hem gewoon herkeuren daarna, meestal is dit gewoon gratis als het binnen afzienbare tijd is. gewoon even met de keurmeester overleggen als hij erover begint.
Dus niet zelf van tevoren aangeven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 jan 2011 15:02 #9 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Raam mechanisme
Wat GTVirus zegt, je moet de spiegels kunnen bedienen als je in de auto zit. Ik heb overigens nog nooit gezien dat ze dit controleerden, dus je kunt het beste je energie even elders in te steken, wat misschien wel voor APK problemen zou kunnen zorgen.
En inderdaad, vaak is het even de punten repareren en een paar dagen later terug komen. Je kan soms ook teveel in de stress schieten. :)

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 jan 2011 18:13 #10 door mike
Beantwoord door mike in topic Raam mechanisme
Bedankt voor jullie reatie,s

Idd als je zo bezig bent dan schiet je al snel in de stress of alles wel goed is maar op een gegeven moment moet je er maar gewoon aan toe geven en de auto gewoon weg brengen en dan hoor je het vanzelf wel.

Ik heb nu aan allebei de kanten de ramen vast gezet. Dit kon helaas niet anders want aan de bestuurders kant die ik open had liggen om te bekijken kwam de spoel die het draad oprolt los van de bevestiging plaat zodat daar dus ook alles los schoot. Als je dan pech hebt dan maar gelijk alles he. Ik hoop idd dat ze het misschien over het hoofd zien maar ben er toch bang voor als beide zijde,s niet open gaan.

Nu vind ik het niet zo probleem om als hij word afgekeurd daarop hem te maken maar het vervelende vind ik zelf dat ik de GT als bijn 2 jaar heb en tot nu toe 11/2 jaar aan het sleutelen ben. De GT was wel helemaal gerestaureerd maar de laatste eigenaar is er niet zo netjes mee omgegaan moet ik helaas zeggen. Achterstallig onderhoud en door lang stilstaan alle rubbers uitgedroogd zo ook de banden. Dus ik ben al een tijdje bezig en wil eindelijk weleens rijden maar goed dan had ik misschien een nieuwe moeten kopen dan heb je dit soort dingen niet. ik dacht klaar te zijn voor de keuring toen de uitlaat eronder zat maar door even mijn spiegel goed te zetten en daarvoor mijnraam open moest zit ik met de ellende. Misschien schors ik hem wel tot aan de lente want ik heb er even geen zin meer in in heel die GT.

Maar bedankt voor jullie reactie,s in ieder geval.

Gr Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 jan 2011 18:54 #11 door agété
Beantwoord door agété in topic Raam mechanisme
Dan is dit juist het moment om-als je er de tijd voor hebt- door te gaan:exclamation::exclamation::exclamation:

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 jan 2011 20:01 #12 door mike
Beantwoord door mike in topic Raam mechanisme
Heeft iemand ervaring met de elektrische raambediening die suselbeek heeft? En heb ik dan die spoel en kabels nog nodig?

Als de kabels en spoel daarbij vervallen is het probleem opgelost.
Ik ben bang dat de kabels en spoel niet meer te maken zijn dus een andere oplossing is welkom of is heel het mechanime nog te krijgen?

Gr Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 jan 2011 03:37 #13 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic Raam mechanisme
Het raammechanisme is nog gewoon bij Splendid Parts en Susselbeek te krijgen. Zelf heb ik ook nog wel wat liggen. Dus als je interesse hebt stuur me maar ff een U2U.
Als je al zolang bezig bent kun je wel eens in een dipje geraken. Maar als je GT straks gekeurd is en je rijdt er mee rond ben je alle ergernis zo weer vergeten. Dus, kop op en nog even volhouden :lol:

Gr, Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 jan 2011 08:52 #14 door mike
Beantwoord door mike in topic Raam mechanisme
Hey Ron

Als het raam mechanisme gewoon nog verkrijgbaar is dan zou dat fijn zijn ook al zou hij zo door de APK komen dan is het toch fijn als je het raam open kan doen in de zomer.

Wat dat dipje betreft dat klopt je bent zolang aan iets bezig en je probeert altijd een verbetering te doen door onderdelen te vervangen of te optimaliseren. Maar als je dan van het 1 in het ander valt dan kan de moed je weleens in de schoenen zakken. Maar ik hou wel vol maar ik moet ook op de financien letten en mocht het zo zijn dat er nog aardig wat kosten gemaakt moeten worden voor de APK of iets anders dat nu direct gemaakt moet worden dan moet ik hem wel even schorsen en wachten tot de financien het weer toe laten.
Maar ik verwacht niet echt hele hoge kosten maar we zien wel hij staat nu bij de keuring. Is wel grappig want dat is bij mijn overbuurman (opel garage) dus ik kan zo zien wat ze ermee doen.

Groetjes Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 jan 2011 09:30 #15 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Raam mechanisme
Als je volgens APK je spiegel van binnenuit moet kunnen bijstellen kan je de vraag ook omkeren. "Moet je raam ook dicht kunnen"? Ze controleren hier inderdaad weinig op. Heb het nog nooit meegemaakt. Is trouwens een waardeloze vereiste ook. Bij m'n Benz kunnen de ramen open, maar die is auto is zo breed dat ik er vanaf de bestuurderskant niet eens bij rechter buitenspiegel kan...kan net met m'n wijsvingertje de deur open doen..:smilegrin:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 jan 2011 10:57 #16 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic Raam mechanisme
Ik jaren een Volkswagen Vento gehad waar de rechter raam niet open kon ( elektrisch defect) te lastig om oorzaak te zoeken en ik nooit problemen gehad bij keuring.
Je kun de spiegel er ook tijdelijk van af halen dan hoef je hem ook niet af te stellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 jan 2011 13:27 #17 door mike
Beantwoord door mike in topic Raam mechanisme
Hey Gt koos en Rini

De bestuurders kant doet ook niks meer dus daar zit ik het meeste mee. Rechts komt wel goed denk. Maar we wachten wel af ze hebben nog niet gebeld dus.

Gr Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 jan 2011 16:54 #18 door mike
Beantwoord door mike in topic Raam mechanisme
Ik ben weer een gelukkig mens de GT is weer gekeurd voor 2 jaar. Ik heb hem nog niet opgehaald maar keek net online bij de RDW en daar staat dat hij weer gekeurd is tot 7-1-2013.

Pak van mijn hart dat hij er doorheen is. Nu kan ik op mijn gemak zonder tijds druk die probleempjes oplossen.

Ik zag trouwens bij splendid dat ze daar die oprolmechanisme hebben bij suselbeek kon ik het zo snel niet vinden. Prijs valt ook wel mee dus Ron ik haal ze gelijk maar nieuw straks maar bedankt voor je aanbod en hulp.

Maar goed ik ga hem zo ophalen en dan hopen dat het zondag een beetje weer is dan kunnen we even touren.

Mannen bedankt voor jullie reactie's en hulp.

Groetjes Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 jan 2011 17:04 #19 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Raam mechanisme
Als je echt problemen zou hebben waardoor ze zeker niet door de APK zou komen had je haar ook kunnen laten schorsen he?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 jan 2011 17:14 #20 door mike
Beantwoord door mike in topic Raam mechanisme
Dat weet ik en had ik ook gedaan als hij er niet doorheen zou komen. Maar zo kan ik rijden en af en toe sleutelen dat vind ik net wat fijner.

Nu kan ik bijv: 1 kant doen op een zaterdag of een heel weekend als het moet en daarna weer rijden. Als ik hem zou schorsen dan moet ik alles tegelijk in orde maken en omdat ik hem niet al te lang in de schorsing wilde houden wil ik dat op afzienbare tijd gaan doen. Met het gevolg dat je misschien tegen je zin aan het sleutelen bent en dan word de Gt een frustratie in plaats van een genot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.