Probleem oprolmechanisme raamslinger

13 juli 2011 09:31 #1 door GT-genieter
Ook bij is de kabel van de rol gelopen. Heb nu heel wat sites afgespeurd en in diverse handboeken gebladerd, maar ik kan geen (duidelijke) beschrijving vinden hoe de spoel en de kabel uiteindelijk weer gemonteerd moeten worden.
In de FSM staat inderdaad wel een plaatje, maar dit is niet te ontcijferen. Heeft iemand een duidelijke tekening en/of beschrijving? Ook zag ik na demontage dat 1 kabel bij de rol erg aan het slijten is. Ik vraag mij nu af hoe de kabel vastzit zodat dit gerepareerd kan worden.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

13 juli 2011 19:22 #2 door Pecje
Ik weet hoe het moet, maar ik zou niet weten hoe ik dit precies op papier moet zetten. :no:
Ben er zelf per raam enkele uren mee bezig geweest en ik kan je vertellen dat ik het geen onverdeeld genoegen vond, wat een gepriegel.
Als enkel de kabel van de rol is, de gehele rol losmaken (3 bouten) bij de hendel.
De onderste kabel (die moet naar het bovenste wiel gaan) tegen de klok in om de rol leggen. De bovenste (die naar het onderste wiel gaat) met de klok mee er op leggen. Of was het nu toch andersom? 8)7
Als je het goed doet kun je de rol waar de hendel aan zit weer vastzetten. Doe je het fout (dus kabels verkeerd om) dan komt er te veel spanning op te staan en krijg je hem niet terug op zijn plaats.
Vanzelfsprekend moeten de kabels in de geleiders van de wieletjes lopen.

Volgens mij kun je kapotte kabels niet repareren en moet je een volledige rol met kabel ter vervanging kopen.
Classic car parts op de Duitse ebay heeft ze 2de hands.
Let op er bestaan 2 typen!

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

13 juli 2011 19:57 #3 door GTvirus
Beter kan ik het ook niet uitleggen......
2e type heeft de raamslinger rechts hoger zitten gelijk aan die van de bestuurderszijde, bij 1e type zit deze dieper/lager geplaatst.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

13 juli 2011 21:11 #4 door GT-genieter
Moet de kabel op de rol voordat deze weer met de 3 boutjes wordt vastgezet? Ik had dit ook al geprobeerd, maar kon de kabel niet op spanning houden, waardoor alles weer van de rol afschoot.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

13 juli 2011 21:20 #5 door GTvirus
JA, ik geloof dat ik er een kabelbinder tijdelijk omheen deed, deze knipte ik daarna door.
Ik heb ook ooit eens gelezen dat iemand er een stukje PVC buis (regenpijp) tijdelijk overheen schoof.
Het is ff pielen inderdaan, Pecje schreef al dat hij er een paar uur over deed.....

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

13 juli 2011 21:54 #6 door GT-genieter
OK, ik ga het opnieuw proberen zoals jullie het hebben omschreven. Benieuwd of het lukt.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

13 juli 2011 22:23 #7 door GranTurismo
Maak er een fotoreportage van! Makkelijk voor andere leden...

Bekijk op instagram: instagram.com/digiloog

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

13 juli 2011 22:47 #8 door GTvirus
Succes, mocht het je niet lukken, kom je gewoon hier terug!!
Bellen mag ntuurlijk ook :smilegrin:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juli 2011 20:39 #9 door blauwmarc
met technisch inzicht, gevoel en goed kijken hoe het werkt, moet het lukken. Klinkt overdreven, is het ook:lol: Het lukt je wel.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juli 2011 21:51 #10 door priscilla
Ik heb laatst de geleideblokjes van het raam vervangen,en toen dus het gehele raam gedemonteerd ,en dus ook de kabel van de raamslinger losgemaakt. Nu staat mij bij dat ik eerst bij het losmaken de klem op de kabel die zit op het schijfmechanisme moest losmaken,daarna de kabel van de geleidewieletjes onder en boven hebt gehaald. bij het er weer in zetten heb ik toen de 3 boutjes van de raamslinger losgedraaid,de kabel met 2 slagen om de wiel achter de slinger gelegd, toen hem boven over de geleidewiel gelegd,daarna beneden over het geleide wiel. Toen de 3 bouten weer vast gezet het raam in bovenste stand geduwd,kabel van raamslinger naar bovenste geleidewiel stak getrokken tot aan de klem,daarna met kabel onder spanning de klem vast gezet, en alles werkte weer naar behoren.
Je kan het volgens mij alleen maar verkeert doen als je de kabel niet goed in 2 lussen rond het raamslinger mechanisme doet.Lus van voor naar achter op de raamslinger en dan naar boven.
Succes

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

15 juli 2011 15:07 #11 door GT-genieter
Het is mij gelukt :thumbup: Ik kan het raam weer met de slinger bedienen. Kabel staat niet in elke stand op de door mij gewenste spanning. Het lijkt de reden te zijn waarom hij er ooit is afgelopen.
Ik heb geprobeerd om tussendoor wat foto's te maken. Lukte niet altijd omdat beide handen echt wel nodig zijn bij deze klus. Ik zal de foto's binnenkort wel plaatsen.
Heb ook gemerkt dat de geleiders in de rails zijn versleten, want het raam gaat wat makkelijk heen en weer. Moet dus binnenkort ook maar vervangen worden. Heb jij nog tips en trics Priscilla voor het vervangen hiervan?
Tot zover alvast dank voor de reacties!!

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

15 juli 2011 19:49 #12 door Pecje
Als je de teflon geleiders wilt vervangen dan zul je toch echt ALLES er weer uit moeten halen.
De twee helften waar de geleiders in zitten zijn met popnagels aan elkaar gezet.
Die moet je eerst uitboren, de geleiders vervangen en vervolgens weer aan elkaar zetten met nieuwe popnagels.
Als je de geleiders bij Splendid koopt zitten de popnagels er volgens mij bij.
Heb zelf achteraf ook spijt dat ik ze niet vervangen heb toen alles open lag. 8)7

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

15 juli 2011 20:06 #13 door GT-genieter
Ik was daar al bang voor dat de hele boel weer open moest.
Nou ja, het houdt een mens bezig.

In het pdf-bestandje heb ik de foto's geplaatst met een stukje tekst wat en hoe ik het heb gedaan.
Helpt anderen mischien weer.




Raamslinger Opel GT.pdf (440.6 KB)

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

30 mrt 2018 12:44 #14 door ariegt
toch wel jammer dat er een hoop linkjes en foto's het niet meer doen

opel GT AL 1972
opel corsa 1993
Buick Skylark 1970
Oldsmobile Cutlass wagon 1969
opel manta A 1972(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

31 mrt 2018 18:37 #15 door GT-genieter
Inderdaad zijn heel veel linkjes buiten gebruik geraakt.
Wat is je probleem, of wat zoek je?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

31 mrt 2018 22:55 #16 door ariegt

GT-genieter schreef : Inderdaad zijn heel veel linkjes buiten gebruik geraakt.
Wat is je probleem, of wat zoek je?

Geen probleem maar ben er mee bezig , altijd ff goed om mee te kijken op andere voorbeelden om jezelf 3 uurtjes uit te sparen toch..

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5S) met Tapatalk

opel GT AL 1972
opel corsa 1993
Buick Skylark 1970
Oldsmobile Cutlass wagon 1969
opel manta A 1972(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.