buitenspiegel monteren

07 juli 2009 19:46 #1 door leon
buitenspiegel monteren werd gestart door leon
Hallo,

Wil ook rechts een buitenspiegel monteren er zitten nog
geen gaten in de deur.
Heb aan bestuurderskant een doorzichtig A4 hoesje geplakt
zo kan ik gemakkelijk de gaten in spiegelbeeld aftekenen op rechterdeur ook schilderstape op deur zodat de boor straks niet wegloopt.
Als ik de spiegel op positie laat houden, lijkt het erop dat deze gaten niet gelijk zitten op de deuren links en rechts is dit zo voordat de boor erin gaat?
Leon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juli 2009 20:12 #2 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic buitenspiegel monteren
Leon,
dat kan kloppen, tenminste als je originele spiegels bedoeld.
Kijk maar eens hier:
www.321-opelgt.de/in...iedoteuo4ccqkb1jffc3
Halverwege de pagina staat precies beschreven waar je de gaten moet boren.
Er zit een verloop in van 1 cm over ong. 35 cm lengte.
Maar links en rechts zou toch hetzelfde (zij het spiegelbeeld) moeten zijn.
Zitten de gaten in de voet van de linker en rechter spiegel wel op dezelfde plaats? (misschien is er verschil van de positie van de gaten tussen origineel en imitatie)

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juli 2009 20:36 #3 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic buitenspiegel monteren
Hey...de oplossing voor de "double greenies" staat daar ook...
Hadden we daar eens geen discussie over P?
Over de gaten. Hoe ga je dat doen Leon?
Gewoon een gat boren en daar een parker in?
Bij mijn GT hebben ze dat anders opgelost, al ken ik de methode niet.
In de geboorde gaten zit een soort draadbus zodat je er dus een verzonken schroef met dus gewoon schroefdraad in kan draaien.
Misschien een optie om het op die wijze te doen.
Ik weet niet of er andere leden zijn die weten hoe dit gedaan is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juli 2009 20:52 #4 door flyd
Beantwoord door flyd in topic buitenspiegel monteren
Heb de gaten gewoon geboord. Blik is volgens mij daar dikker en zit goed vast.:thumbup:

Ik zat erover te denken om bussen te plaatsen maar zit volgens mij stevig genoeg zo.

Heb wel de spiegel moeten modificeren omdat je anders nog geen goed zicht had. Stukje van schanierpunt afgezaagd zosdat je de spiegel verder kunt draaien. :grind:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juli 2009 20:56 #5 door leon
Beantwoord door leon in topic buitenspiegel monteren
Alvast bedankt voor de link, en wilde inderdaad gewoon
parkers gebruiken omdat dit aan bestuurderskant ook zo
is uitgevoerd, maar zal nog even wachten :spin:of iemand deze m4/m5 draad busjes of pluggen herkend lijkt me ook een sterkere optie, of mischien een borgmoer aan binnenzijde mits genoeg ruimte.
Leon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juli 2009 21:07 #6 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic buitenspiegel monteren
Die draadbussen noemen ze blindklinkmoeren, gebruiken wij op het werk om dakspoiler's en zonnekleppen te monteren bij bedrijfswagen's, kan je in verschillende maten kopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juli 2009 21:25 #7 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic buitenspiegel monteren
Ik wist wel dat er iemand zou zijn die het fijne ervan weet.
Weer wat geleerd.
Kijk, ik zal niet zeggen dat de spiegel met parkers niet niet vast zal zitten, maar zo'n blindklinkmoer ziet er wat professioneler uit.
Zo zien ze er uit:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juli 2009 22:33 #8 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic buitenspiegel monteren
Als je er bij kan een moer met een bredere voet, [of een gewone moer met een veerring en carrosserie schijf of een zelfborgende moer met carrosserie schijf] kan je ook gebruiken in combinatie met een lens kop schroef [verzonken schroef met een beetje bolle kop], beetje lok-tight gebruiken en het kan nooit meer uit zich zelf los komen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 apr 2012 09:54 #9 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic buitenspiegel monteren
Op de site van opel-gt-teile staat inderdaad een duidelijke foto.
Ook staat er dat de maten kloppen voor de ORIGINELE spiegel.

Vraag: de spiegels die nieuw te koop zijn, kloppen die qua maatvoering met een originele. Of moet ik echt een originele/oorspronkelijke spiegel hebben?

Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 apr 2012 10:37 #10 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic buitenspiegel monteren
De maten zullen allicht kloppen. Hou wel in de gaten dat je spiegels voor een GT koopt én voor welke kant. Het voetje verschilt bij spiegels voor andere modellen en tussen links en rechts zit ook een verschil.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 apr 2012 10:55 #11 door Jos
Beantwoord door Jos in topic buitenspiegel monteren
klinkblindmoeren
een prima oplossing voor relatief dun plaatwerk waarbij het zaakje toch stevig moet zitten
verkrijgbaar in alumimium en staal

Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 apr 2012 16:09 #12 door agété
Beantwoord door agété in topic buitenspiegel monteren
Moet je alleen nog wel een tang hebben,die heb je handmatig en pneumatisch.Ik zou tevens dan blindklinkmoeren met een "kartelkraagje " nemen,deze draaien minder snel mee omdat de kartels in het metaal getrokken worden.

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 apr 2012 23:10 #13 door Jos
Beantwoord door Jos in topic buitenspiegel monteren
gebruik zelf meestal de aluminium hulzen
omdat deze gemakkelijker vervormen kun je dit met een draadeindje (liefst rvs of hardmetaal) doen, gewoon erin draaien revetje erop en aandraaien met een moertje, bespaar je de kosten van een tang; zo dikwijls zul je dit niet nodig hebben
probeer het maar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 apr 2012 12:03 #14 door GT-genieter
Beantwoord door GT-genieter in topic buitenspiegel monteren

flyd schreef : Heb de gaten gewoon geboord. Blik is volgens mij daar dikker en zit goed vast.:thumbup:

Ik zat erover te denken om bussen te plaatsen maar zit volgens mij stevig genoeg zo.

Heb wel de spiegel moeten modificeren omdat je anders nog geen goed zicht had. Stukje van schanierpunt afgezaagd zosdat je de spiegel verder kunt draaien. :grind:


Hoe heb je de spiegel aangepast Flyd?
Ik heb nl ook het probleem dat de (re) spiegel net niet genoeg naar binnen kan draaien, maar ik weet niet hoe ik de spiegel eventueel uit elkaar kan halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 apr 2012 12:54 #15 door D.Meilof †
Beantwoord door D.Meilof † in topic buitenspiegel monteren
Klinkblindmoeren hoe werkt dat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 apr 2012 14:03 #16 door agété
Beantwoord door agété in topic buitenspiegel monteren
Jos heeft een afbeeldinkje geplaatst van hoe ze eruit zien.Welnu het is een soort busje met een binnendraad.Er zijn verschillende maten,laten we nu even uitgaan van M6.Je meet de buitendiameter op en boort aan de hand van deze maat een gat.Je draait de blindklinkmoer op het stukje draad van de tang,in dit geval dus M6.Je houdt de tang -we hebben het nu over een "handtang"- open,eigenlijk net zoiets als een popnageltang.Nu duw je de blindklink in het net geboorde gat tot aan het kraagje.Deze kraagjes heb je ook in diverse uitvoeringen,bijvoorbeeld plat of verzonken.Nu duw je de tang dicht,wat er nu gebeurd is dat het stukje binnendraad teruggetrokken wordt en er in het zwakkere gedeelte van de blindklinkmoer een kraag getrokken wordt waardoor hij zich aan twee kanten vasttrekt aan beide kanten van het metaal waar je het gat in geboord hebt.Als hij vastzit draai je het stukje draad van de tang los en je blindklinkmoer zit vast.Het ideale van blindklinkmoeren is dat je ze kunt gebruiken als je iets vast wilt zetten en er aan de achterkant niet bij kunt om er een moer op te draaien.Ik zelf heb ze ook op diverse delen van de GT toegepast.

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 apr 2012 15:07 #17 door D.Meilof †
Beantwoord door D.Meilof † in topic buitenspiegel monteren
Het handvat aan de binnenkant om de deur dicht te trekken zit los moet het maar eens op die manier proberen vast te zetten je moet er dus wel een aparte tang bij kopen.

OK Bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 apr 2012 16:30 #18 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic buitenspiegel monteren
Ik heb het zaakje zelf overigens gewoon uitgemeten, ingeboord en met zelftappers vastgezet. Dat houd het zaakje makkelijk vast.

Let er wel op dat je de rechter niet te laag zet, want je hebt uiteindelijk een ander zichtspunt vanuit de bestuurdersstoel, dan de linker. Heb zelf wel een draaibare kop in beide spiegels, dus dat helpt ook.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 apr 2012 17:03 #19 door agété
Beantwoord door agété in topic buitenspiegel monteren

D.Meilof schreef : Het handvat aan de binnenkant om de deur dicht te trekken zit los moet het maar eens op die manier proberen vast te zetten je moet er dus wel een aparte tang bij kopen.


Ze zijn wel aan de prijzige kant en de goedkopere sets,160,170 Euro(die lijken op een popnageltang) zijn rotdingen,Aluminium gaat nog wel maar voor staal is de tang eigenlijk te licht.

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 apr 2012 20:29 #20 door D.Meilof †
Beantwoord door D.Meilof † in topic buitenspiegel monteren
Zoek wel een andere oplossing. :no:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.