Vervangen spatbord

02 jan 2015 00:47 #1 door Bartc
Vervangen spatbord werd gestart door Bartc
Beste,

Ik sta op het punt een opel gt 1900 cc vn 1970 te kopen. Nu deze is uitzonderlijk goede staat van buitenaf, het interieur is eigenlijk perfect. Hetgeen me stoort is dat achteraan schijnbaar heel brede spatborden op staan waardoor de standaard band zo ver binnen zit.

Mijn vraag is het vervangen naar normale spatborden kostelijk? Of werd dit bij bepaalde modellen gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 jan 2015 01:52 #2 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Vervangen spatbord
Dag Bartc en welkom hier.

Fijn dat je op zoek bent naar een opel GT.
De Opel GT is origineel met slechts 1 type spatbord geleverd.
Er zijn evenwel in de loop der jaren heel wat polyester breedbouwkits verkocht, vooral eind jaren 70 en in de jaren 80.

Let wel, Ook bij de originele Opel GT zitten de relatief smalle achterwielen behoorlijk diep in de brede heupen.
Heel wat GT liefhebbers monteren onder het originele spatbord dan ook iets bredere velgen, of velgen met een kleinere ET waarde, die dus iets verder naar buiten staan.

Om een voorbeeldje te geven :
De rechtse GT is een extreem mooi origineel gerestaureerd exemplaar van forumlid Pecje. Je ziet dat de originele wielen diep in de spatborden zitten. De linkse is de mijne met velgen die verder naar buiten staan door een positieve ET waarde en bredere banden, waardoor zijn spoor breder is en de wielkasten volledig gevuld zijn.

Bijlage:





Heb je geen foto van de wagen, waarop we direct kunnen zien wat origineel is en wat eventueel verbreed is.

Om een antwoord te geven op je vraag. Als de bewuste GT verbrede spatborden heeft, dan zijn dit bijna altijd polyester breedbouwkits die op de bestaande metalen carrosserie bevestigd zijn. Ik denk niet dat je deze kunt afbouwen en verwachten dat de originele spatborden daar netjes onderuit komen. Met andere woorden .... ja het is een dure zaak om een verbrede GT terug origineel te maken, omdat origineel metalen plaatwerk veel geld kost en omdat las en spuitwerk ook duur is.

Als je voor de originele look gaat, dan zoek je beter een gaaf exemplaar.
Vind je een "brede GT" leuk, kijk dan goed uit dat onder al het polyester niet een hoop rottigheid verborgen zit. En ga op zoek naar bijpassende brede velgen.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 jan 2015 11:13 #3 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Vervangen spatbord
Hoi Bartc, welkom op het forum.
Fabriek af werd de GT met maar liefst 165 brede banden naar buiten gereden.
Destijds en ook nu wordt er meestal 185 onder gelegd.
Zo ook Pecje. Dus op de foto van Geert heeft de GT van Patrick zelfs al iets bredere banden dan origineel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 jan 2015 11:33 #4 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Vervangen spatbord
Klopt,

Op de foto heeft mijn GT ( die met de strepen ) een 205/60R13" band. Momenteel heb ik deze vervangen door een 185/70R13, maar de GT staat nog steeds bijna even breed op zijn wielen, gewoon omdat de et waarde van mijn achterwielen positief is en ze dus ver naar buiten staan.

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.