Hallo,
Soms kan je je ergeren aan een stukje lak dat beschadigd is , of een inperfectie in je pasgespoten oldtimer. Het trekt de aandacht en het stoort, maar je kan toch moeilijk de hele wagen herspuiten.
Op een aantal plaatsen had ik zo van die ergernissen. : De linker voordeur (zowel vooraan als achteraan), een draailampplaat, en aan het rechter spatbord.
SPOTREPAIR is het antwoord, en ik heb het zelf eens geprobeerd.
Het is niet helemaal onzichtbaar geworden, maar toch stukken beter dan ervoor.
Ik heb foto's genomen van de werkzaamheden ( enkel aan de deur). Uiteraard deed ik alles tesamen.
Zo zag het er uit
Eerst heb ik met schuurpapier 400 de "wondes" opgeschuurd. De runner is er ook uitgeschuurd.
Vervolgens opgeschuurd met nat 1500 en de brede omgeving mat nat 2000.
Je moet altijd onthouden dat je opgeschuurde lak tot nat 2000 steeds weer gewoon kan hoogglans polijsten met een rotarymachine en de juiste polijstpasta, op voorwaarde dat je niet door de lak gaat.
Vervolgens heb ik de holtes met een penseeltje en tweekomponenten filler in een aantal lagen opgevuld.
Ik heb bij de lichtgrijze filler al wat kleur gemengd.
Laten uitharden en terug opschuren met nat 1500 en nat 2000. Ik gebruik een soepel rubber (neopreen) lapje waarrond ik het schuurpapier wikkel. Je schuurt best nooit met vingers, omdat je snel putten schuurt.
Als alles goed aanvoelt kan er verf gemengd worden.
Ik had nog een bokaaltje groen metaalkleur, van toen ik de wagen gespoten heb. Ik heb gekozen om een beetje verharder bij de kleur te voegen, zodat ik ook na deze stap voorzichtig kan opschuren.
Dus 4/8 deel kleur, 3/8 verdunner,1/8 harder.
En dan haal ik de airbrush boven.
Vermits een airbrushpistool heel erg gericht kan werken hoeft er eigenlijk nauwelijks afgeplakt te worden.
De kleur moet voorzichtig in een heleboel dunne laagjes opgebouwd worden. Nooit ineens proberen dekken.
De laagjes kunnen vrij kort na elkaar aangebracht worden.
Na volledige dekking, heb ik voorzichtig met nat2000 opgeschuurd.
Trouwens om de carosserie te drogen gebruik ik een zeem en perslucht van de compressor
vervolgens heb ik de klaarlak gemengd.
verhouding 1/2 deel klaarlak, 1/4 deel verdunner,1/4 deel verharder.
En weer wordt er gespoten, maar nu een stuk breder dan de kleurlaag. Je moet wel binnen de geschuurde plaat blijven. En er wordt opgebouwd in laagjes.
Echt mooi glanzend krijg ik het niet, maar daar maak ik mij nu nog geen zorgen over. Er moeten wel genoeg lagen gelegd worden.
Je kan de laatste lagen extra verdunnen, waardoor de lak mooi vloeit in de oude lak, maar wel opletten voor runners.
En dan laat ik dit een uurtje uitharden met eventueel een verwarmings vuurtje er voor.
Vervolgens ga ik weer heel erg voorzichtig schuren met nat 2000 (en het rubber lapje)
De lak is nog heel zacht dus extra voorzichtig zijn , zuiver water gebruiken, een proper goed geweekt schuurpapier, geen zand korreltjes.....
Hier controleer ik heel erg veel.
Even schuren, droogwrijven en blazen, en weer een beetje schuren.... Tot het overal netjes gelijkaardig mat is , niet minder , maar ook niet verder.
lt="" />
En tenslotte kan er machinaal gepolijst worden met een rotary machine.
Eerst met een oranje spons en de zwartedop ( compound) .
Vermits de lak nog heel zacht is mag er niet op hoge snelheid gepolijst worden en moet er weinig druk worden uitgeoefend.
En tenslotte met een zwarte spons en de blauwe dop (polisch)
et voila.
Het is zoals gezegd niet perfect en nog een beetje zichtbaar, er is een heel klein beetje kleurvariatie, maar het kan ermee door
Geert