dynamo 55A

06 mei 2009 17:02 #1 door AISI316
dynamo 55A werd gestart door AISI316
Hallo,

Vraagje, ik had mijn alternator binnen gedaan voor revisie en heb een AC Delco 55A alternator in de plaats gekregen. Nu is mijn vraag: geeft dit geen problemen met je ampere meter? Die gaat toch maar tot 30A. Of zit er één of andere beveiliging in het metertje.

Vraagje twee: is deze schakeling correct, is een after market wiring kit en zij gebruiken deze schakeling:

+ batterij ->startmotor -> van de startmotor één kabel naar de fusebox en één kabel naar de ampere meter en dan van de ampere meter naar de alternator.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mei 2009 17:39 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic dynamo 55A
Vraag me af wat de AMP meter aangeeft bij andere leden. Bij mij staat ie meestal net boven 0.
Hij geeft aan wat de dynamo levert aan amp's, én wat de auto consumeert aan amp's. Als de auto draait wordt er 4 tot 6 ampere gebruikt door de andere bronnen.
Misschien dat voor vraag 2 het electrisch schema uitsluitsel biedt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mei 2009 21:49 #3 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic dynamo 55A

GranTurismo schreef : Vraag me af wat de AMP meter aangeeft bij andere leden. Bij mij staat ie meestal net boven 0.

Geeft ie bij mij ook aan. Meter komt zelden boven de 10 amp, enkel wanneer ik wat aan het rommelen ben geweest met de verlichting of wanneer de GT een lange tijd niet gestart is geweest. Staat dan trouwens binnen de kortste keren weer net boven 0.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mei 2009 21:56 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic dynamo 55A
Dus als je stoom verbruikt heb of verloren bent (door het lange stilstaan) geeft ie meer aan?
Dan geeft ie dus eigenlijk aan dat ie de zaak aan het bijladen is...zou ook nog kunnen. Zal eens een keer de proef op de som nemen door wat te verbruiken als ie stiltstaat.
Als hij dan wanneer ie gestart is meer aan gaat geven is dat inderdaad het geval.
Heb jij hem niet onder een druppellader staan Patrick?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mei 2009 22:03 #5 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic dynamo 55A

GranTurismo schreef : Dus als je stroom verbruikt hebt of verloren bent (door het lange stilstaan) geeft ie meer aan?

Ja als ik hem dan start staat ie de eerste paar minuten in de + om vervolgens als hij oplaadt te zakken richting 0

GranTurismo schreef : Heb jij hem niet onder een druppellader staan Patrick?

Nee

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mei 2009 22:10 #6 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic dynamo 55A
Ik heb intussen een paar keer een nieuwe accu moeten steken omdat ie te weinig gebruikt werd.
Vond dat toch wel zonde van m'n centen dus zo'n druppellader van de Lidl gekocht. Werkt perfect hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mei 2009 22:49 #7 door flyd
Beantwoord door flyd in topic dynamo 55A
Een accuklem met schoef-schakelaar zodat je bij lang stilstaan de accupool losgooit vind ik handiger. :info:
Kost geen stroom en je loopt ook niet het risico op ergens sluiting in je bekabeling ( bekabeling is toch oud he en schijnt af en toe toch problemen te geven brandgevaar)8)7

Het werk is zelf nog minder dan een druppellader omdat je gewoon een schroef losdraait koste geloof ik € 9,50 :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2009 16:36 #8 door AISI316
Beantwoord door AISI316 in topic dynamo 55A
Dus niemand heeft reeds enige problemen gehad met een zwaardere alternator en de ampére meter ?

Mij hebben ze bang gemaakt door te vertellen als je auto lang heeft stil gestaan of je radio/lampen zijn blijven spelen/branden. Bij de eerst volgende start je alternator vollebak de batterij zal opladen en dus zijn volle ampére geven (55A in mijn geval) en dus waarschijnlijk je ampére meter die er tussen zit (die maar tot 30 A gaat), zal doorbranden. Dit op voorwaarde als hij geschakeld is tussen de startmotor en alternator.

Of hebben zij het mis?

Ik kan de ampére meter ook schakelen na mijn alternator (tussen alternator en fusebox), zodat ik geen laadstroom meer meet en enkel het verbruik van de auto.

Hoe is hij eigenlijk origineel geschakeld?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2009 17:03 #9 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic dynamo 55A

flyd schreef : Het werk is zelf nog minder dan een druppellader omdat je gewoon een schroef losdraait koste geloof ik € 9,50 :thumbup:

De druppellader een tientje meer en houd de accu nog eens in goede conditie ook. Vooral 's winters belangrijk als er weinig gereden wordt. Nieuwe accu kost schat ik 70 á 80 euro...eer dat ding dat bedrag aan stroom verbruikt heeft heb ik al een sik.

AISI316, het zou dus best kunnen dat hij inderdaad volledig bij gaat laden en de amperemeter daar niet tegen kan. Eerlijk gezegd weet ik niet wat dan de gevolgen zijn. Als er niemand uitsluitsel biedt hier zou ik maar het zekere voor het onzekere nemen en de meter aansluiten zoals je zelf voorstelt. Het wordt tijd dat er electro-nerd zichzelf aanmeld op het forum. Wederom, misschien dat het schema duidelijkheid biedt hoe dat ding is aangesloten.
Er staat overigens een nieuw electrisch schema in de rubriek downloads.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2009 19:41 #10 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic dynamo 55A
Zoals ik het ooit wel eens heb begrepen (pin me d'er echter niet op past) levert de dynamo maar zoveel amp's dan dat van hem gevraagd wordt. Het maakt dus niet uit of je dynamo nu bv 55 of 100 amps is.
Als alle toeters en bellen van de auto maar bv 20 amp vragen dan geeft hij ook maar 20 amp. Hoe hoger de amps van de dynamo hoe meer electra je kunt aansluiten zonder problemen te krijgen. De latere GT's zijn dan ook uitgerust met 35 amp dynamo's om maar genoeg power te kunnen geven (de oorspronkelijke bleken te zwak).
Je moet het zo zien: als je enkel en alleen maar één klein lampje van 12V en 5W aansluit op je accu dan brandt die ook niet door, de accu geeft maar zoveel stroom af dan dat het lampje vraagt.

Oproep aan alle Forumleden: is bovenstaande grote kolder verbeter me dan aub. 8)7

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2009 19:57 #11 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic dynamo 55A
Het klopt wel wat je zegt. De ampere's die gevraagd worden, die worden geleverd. Maar in geval van een lege accu zal de dynamo inderdaad zoveel amp's hij kan leveren afgeven.
Zeg bijvoorbeeld wanneer de auto draait en alles wat electrisch is staat bij er 20 amp's gevraagd worden
P=UxI = 12x20=240 Watt. Dat is denk ik nog redelijk veel.
Je kan je dus afvragen waarom een dynamo zoveel amp's overcapaciteit heeft. Ik kan maar één ding bedenken: een lege accu zo vlug mogelijk opgeladen zien te krijgen en opgeladen te houden.
Want het starten trekt natuurlijk ontzettend veel. Een accu van bv. 45Ah start je binnen een half uur leeg. Simpel rekensommetje. 45Ah betekend dat de accu 45 amp kan leveren gedurende één uur. Reken maar uit wat de startmotor trekt dan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2009 20:14 #12 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic dynamo 55A
Ik heb een 55amp dynamo in mijn gt als ik gestart heb slaat mijn ampmeter door naar 30 amps en dan na enkele seconde zakt hij langzaam terug naar 0 amp, is ook logies als de spanning van de accu laag genoeg is en de dynamo genoeg stroom kan leveren vliegt de naald van de stroom meter wel naar rechts. U=IxR toch! Bij is de amp meter nog niet door gebrand:lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mei 2009 16:44 #13 door AISI316
Beantwoord door AISI316 in topic dynamo 55A
hey,

Ik zal me waarschijnlijk om niks zorgen gemaakt hebben. Ik ga hem dan ook gewoon aanschakelen.

Bedankt voor de reacties !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mei 2009 18:29 #14 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic dynamo 55A
Ik zou me er ook niet té druk over maken.
Zorg dat je een gezonde accu hebt, dat er geen beroep meer op de accu gedaan als de GT gestald is. Dan loop je niet veel risico denk ik.
Hou je ons op de hoogte?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.