dynamo

07 mrt 2008 15:08 #1 door Ludi uit Sittard
dynamo werd gestart door Ludi uit Sittard
Dag allemaal,

Weet iemand of de originele dynamo te vervangen is door een modern exemplaar ?
Of is het slimmer de originele te laten reviseren ?

groetjes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mrt 2008 15:46 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic dynamo
Weet niet of je een recenter exemplaar passend krijgt. En of die ook op die V-riem past.
Als je bij Suselbeek de oude inruilt krijg je een nieuwe mee voor 112 eurootjes.
Succes, Rini.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mrt 2008 19:00 #3 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic dynamo

origineel gepost door GranTurismo
Als je bij Suselbeek de oude inruilt krijg je een nieuwe mee voor 112 eurootjes.
Succes, Rini.

Waarom zo moeilijk doen om hem op te sturen naar Suselbeek.
Je kan gewoon bij elke automaterialenverkoper (Brezan, AD, v/d Peijl etc), je dynamo of startmotor laten reviseren (sommige hebben zelfs een eigen revisie werkplaats). Heb je hem binnen enkele dagen terug en geen verzendkosten. Heb ik laatst ook laten doen met mijn startmotor, binnen een paar dagen kant en klaar.

Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mrt 2008 19:34 #4 door opelstof
Beantwoord door opelstof in topic dynamo
Meestal krijg je een ruildynamo. Ik heb laatst zowel dynamo als startmotor van mijn opel vernieuwd. Eerst uitgezocht welk type ik wilde en daarna bij automaterialenzaak besteld. Volgens mij passen alle dynamo's en startmotoren van een CIH blok. Standaard heb je een 35A dynamo deze kun je vervangen door een 55A dynamo. Let wel effe op welk type je hebt. Dit kan een Delco of een Bosch zijn. Tevens zijn er dynamo's waarbij de spanningsregelaar extern zit (los kastje, volgens mij Delco) en waarbij de regelaar achterop de dynamo zijn gemonteerd.
Dit geldt overigens ook voor de startmotor. Ook deze kun je zwaarder uitvoeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mrt 2008 22:12 #5 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic dynamo

origineel gepost door opelstof
Tevens zijn er dynamo's waarbij de spanningsregelaar extern zit (los kastje, volgens mij Delco)

Bosch en Delco hebben beide losse spannings regelaars

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mrt 2008 19:55 #6 door Ludi uit Sittard
Beantwoord door Ludi uit Sittard in topic dynamo
Heren,

Dank jullie wel.
Ik ga maandag eens langs bij een revisie bedrijf in de buurt.
Ik zal nog wat laten weten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mrt 2008 20:05 #7 door opelstof
Beantwoord door opelstof in topic dynamo
Ik heb ze destijds beide bij Heuts gehaald maar in Sittard zijn genoeg bedrijven die ook kunnen leveren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mrt 2008 23:20 #8 door gt-tje
Beantwoord door gt-tje in topic dynamo
puntje om over na te denken
als je de 35A dynamo vervangt door een 55A, prima maar deze vraagt meer vermogen van de motor. met gevolg dat de V-snaar sneller doorslipt dit kan je verhelpen door de snaar strakker te zetten. gevolg : snellere slijtage van de waterpomp lagers.
pieter

LEARNING BY DOING
Omega B x20xev ZG-XS-66
Astra F cabrio Bertoni 20-FN-XS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mrt 2008 08:42 #9 door opelstof
Beantwoord door opelstof in topic dynamo
Strakker zetten van de v-snaar kan niet. Een V-snaar heeft maar 1 goede afstelling. Als de snaar slipt (en de spanning is goed afgesteld) zijn er andere oorzaken. Versleten snaar slechte poelies, niet goed uitgelijnd, olie of andere verontreinigingen.

Heb je alles goed in orde kun je nog altijd talk poeder op de snaar smeren. Werkt prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mrt 2008 16:19 #10 door gt-tje
Beantwoord door gt-tje in topic dynamo
wat dacht je van een kaars tegen de snaar drukken bij een draaiende motor?
stuift niet zo erg!

LEARNING BY DOING
Omega B x20xev ZG-XS-66
Astra F cabrio Bertoni 20-FN-XS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mrt 2008 19:04 #11 door opelstof
Beantwoord door opelstof in topic dynamo
Die heb ik nog nooit gehoord. Maar zal ongetwijfeld werken. En inderdaad minder stof

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mrt 2008 19:42 #12 door gt-tje
Beantwoord door gt-tje in topic dynamo
probeer het maar eens als je een snaar hebt die geluid maakt en je houd er een kaars tegen aan wordt deze weer geluidloos. ik heb dit vroeger geleerd van mijn onderhouds monteur die mijn scania's onderhield.

ps ik heb een ultrasoon in werking gezien, (ameeeezzingggg)

LEARNING BY DOING
Omega B x20xev ZG-XS-66
Astra F cabrio Bertoni 20-FN-XS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.