Instrumentepaneel US vs EU

22 sept 2010 22:29 #1 door nico
Instrumentepaneel US vs EU werd gestart door nico
Hallo,

Zou iemand hier zo uit het hoofd weten of er en waar de vershillen zitten in bedrading tussen een US en een EU instrumentenpaneel. Ik heb er net een kompleet exemplaar gekocht in de US.

Of zal het plug en play zijn?

Weet dat mijn GT, een GT/J is en het paneel dat ik kochtkomt uit een GT. Dus er zullen wel kabels moeten voor oliedruk- en ampèremeter. Maar verder?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 sept 2010 11:46 #2 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Instrumentepaneel US vs EU
Inderdaad zit het verschil in de meters, maar ook is vaak de US alarmlicht schakelaar vaak uitgerust met extra opties als bijv:
Brake, fasten seatbelt, en een 3e welke me niet zo snel te binnen schiet.
Eerst even vergelijken met je jouwe welke verschillen je ziet naast de meters enz.
De aansluitingen zijn gewoon hetzelfde, dus je kunt hem gewoon aansluiten en kijken wat er evt niet werkt.
In het ergste geval knalt er een zekering uit, maar denk dat het wel meevalt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 sept 2010 20:11 #3 door nico
Beantwoord door nico in topic Instrumentepaneel US vs EU
Zal ik idd doen. Ik hou jullie op de hoogte!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 okt 2010 20:17 #4 door nico
Beantwoord door nico in topic Instrumentepaneel US vs EU
De grootste verschillen:

Parkeerremlichtje
Schakelaar verlichting
schakelaar knipperlichten
De bekabeling van het instrumentenpaneel loopt ook slechts gedeeltelijk gelijk (aan den lijve ondervonden :smilegrin: )

verder was het gewoon een groot werk om de kabelboom terug passend te maken. hij heeft in ieder geval terug een nieuw manteltje. *O*

Foto's volgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 okt 2010 22:08 #5 door john
Beantwoord door john in topic Instrumentepaneel US vs EU
Kan je ook eens fotos trekken van de klemmen in het dashboard zelf?dit zou een ongelofelijke hulp zijn

Als hij dan toch al 2 jaar stilstaat kunnen we hem beter gans uitkuisen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 okt 2010 17:51 #6 door nico
Beantwoord door nico in topic Instrumentepaneel US vs EU
Het is een instrumentenpaneel dat moet vastgeschroefd worden ipv met klemmen. Tenzij je iets anders bedoeld?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 okt 2010 18:16 #7 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Instrumentepaneel US vs EU
Met de 1e serie bj68-69 werd gebruik gemaakt van klemmen ipv schroeven, ook zijn hierbij de controle lichtjes tussen kmteller en toerenteller rechthoekig ipv rond en zit er nog geen prisma voor verlichting bovenop de schakelaars.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 okt 2010 09:09 #8 door nico
Beantwoord door nico in topic Instrumentepaneel US vs EU
Kan iemand mij vertellen hoe een originele Delco radio vast zit aan het schutbord? Ik gaervan uit dat die niet enkel aan het instrumentenpaneel vastzit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 okt 2010 10:30 #9 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Instrumentepaneel US vs EU
Er zitten klemmen aan het schutbord waar de radio deels in vastgeklemd zit.

Deze radio is veel dikker dan een moderne radio.
8.5 cm dik, 21.5 cm breed en 17 cm diep.

Bij mij zat niets geschroefd !

Kan er nu geen foto van maken zonder dat ik het weer los moet halen.


gr frank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 okt 2010 11:10 #10 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Instrumentepaneel US vs EU
Nooit geweten dat er beugels voor de bevestiging van de radio zaten. 8)7 Had (en heb) bij mij de radio er gewoon inhangen aan de knoppen. Achter het instrumentenpaneel kan hij toch geen kant op en steunt hij enigszins op de verwarmingsbuizen.
Wel even op de volgende zaken letten:
de radio geeft zoveel warmte af dat er bij koud weer condensvorming plaatsvindt in de benzinemeter. Dit trekt weer weg na een poos gereden te hebben. De radio naar boven toe isoleren met bv radiatorfolie kan helpen.

Vergeet niet een ontstoringscondensator te plaatsen op de dynamo anders hoor je enkel jezelf gasgeven.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 okt 2010 12:28 #11 door nico
Beantwoord door nico in topic Instrumentepaneel US vs EU
de klem die er nu inzit is voor een smallere "moderne" radio. (of toch moderner dan de originele 8)7 ). Maar ik heb idd ook de indruk dat die klem er achteraf in gekomen is. Heeft iemand toevallig een idee van hoe het origineel was?

Thanks

Nico

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 okt 2010 12:44 #12 door tunepipe911
Beantwoord door tunepipe911 in topic Instrumentepaneel US vs EU
op de achterwand(stalen plaat onder verluchtingsgrille)
staat een u-vormige beugel vastgeschroefd waar de radio in steunt,de beugel gaat als een vork over de radio,uiteinden zijn iets voorgebogen om montage gemakkelijker te maken
beugel was ongeveer 20 mm breed
dit was nog een foto voor de quiz geweest:dork:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 okt 2010 18:10 #13 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Instrumentepaneel US vs EU

tunepipe911 schreef : dit was nog een foto voor de quiz geweest:dork:


Dan had ik tenminste ook eens wat geweten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 okt 2010 22:17 #14 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Instrumentepaneel US vs EU

Pecje schreef : de radio geeft zoveel warmte af dat er bij koud weer condensvorming plaatsvindt in de benzinemeter. Dit trekt weer weg na een poos gereden te hebben. De radio naar boven toe isoleren met bv radiatorfolie kan helpen.


Ah, dat had ik laatst ook een keer, vocht aan de binnenkant en trok ook weg op de terugweg. Ik ga eens even wat aluminiumfolie er tussen duwen van de vloerisolatie, wat nog over is van de vloer leggen hier. Folie aan 1 kant met tempex er tegen, zou perfect moeten werken. Bedankt voor de tip Patrick!

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 nov 2010 06:59 #15 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Instrumentepaneel US vs EU
Wel oppassen dat je de radio ook weer niet te goed isoleert. De ontwikkelde warmte moet nl wel weg kunnen anders krijg je nog grotere problemen. Enkel wat strategisch geplaatste folie onder de benzinemeter kan verbetering geven.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 nov 2010 14:59 #16 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Instrumentepaneel US vs EU
Ja dat snap ik, je wilt een soort van hitteschild er tussen in, wat de afgestane warmte verspreid en niet rechtstreeks omhoog knalt richting het metertje. En dan nog.... heb een goedkope radio er in zitten :smilegrin:

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 nov 2010 17:50 #17 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Instrumentepaneel US vs EU
Kun je niet makkelijker de meter isoleren, bijv siliconenkit op het glasafdichting?
Ik heb er zelf ook zo'n radio in, maar nog nooit dit soort problemen gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 nov 2010 22:23 #18 door nico
Beantwoord door nico in topic Instrumentepaneel US vs EU
Bij deze de foto's van de restauratie van mijn instrumentenpaneel.
Foto 1 : hoe mijn instrumentenpaneel er uitzag nadat ik er alle rotzooi had uitgehaald na de aankoop. Er bleef niet veel meer over, behalve veel gaten dan -O-

Foto 2: Wat ik uiteindelijk van dat instrumentenpaneel gemaakt heb. Daar kon ik mee leven gezien waarmee ik begonnen was.

Foto 3: Het gat voor de radio in het instrumentenpaneel dat ik in Amerika kocht was rondomrond een klein beetje vergroot. Op de foto is het gat al rechthoekig gemaakt. Het was alsof ze er in Amerika ratten hadden laten aan klagen om een groter gat te krijgen.

Dan kwamen enkele uren "prutswerk" om uit een ander instrumentenpaneel een stukje te snijden dat ik tekort had tussen de radio en het instrumentenpaneel.

Foto 4: het resultaat van een zaterdagmiddag "prutswerk"



Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 nov 2010 22:30 #19 door nico
Beantwoord door nico in topic Instrumentepaneel US vs EU
En hoe het er uiteindelijk, met Radio (nogmaals met dank aan Tune pipe), uit ziet.
Ik ben momenteel aan het overwegen om ipv het klokje terug een blind instrument in te bouwen aangezien ik het beter vind passen met het GT/J oliedruk/ampèreklokje. Zal er nog wel even mijn hoofd over breken. 8)7


Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 nov 2010 11:44 #20 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic Instrumentepaneel US vs EU
Hey Nico,

knap gedaan kerel die reparatie van het radiogat.:thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.