Benzine meter doet het na een jaar stalling niet meer........

01 juli 2018 12:25 #1 door Peter uit IJsselstein
Benzine meter doet het na een jaar stalling niet meer........ werd gestart door Peter uit IJsselstein
Hallo Beste GT'ers,
Dat is een hele poos geleden dat ik hier op deze site ben geweest.

Zo, na meer dan een jaar de GT gisteren opgehaald uit de boerenstalling voor de hopelijk de laatste APK.
Want dan hoeft het toch niet meer na 50 jaar, als de regeling erdoor komt?

Starten lukte goed, ik had er weinig benzine in zitten en er nog een flesje van iets bij gegooid.
Rijden was weer geweldig, na de banden op spanning gebracht te hebben natuurlijk.
Stuurt lekker kort en stug en en ik vind het gewoon een lekker klein dinky toy auto-tje.
Heel wat anders dan de Ford Mustang 1966 die nu mijn vaste liefde is.......

Ik heb natuurlijk wel weer een vraag over mijn GT.
De benzine meter doet het niet meer.
Iemand idee wat het zou kunnen zijn na een jaar stalling?
Ik denk zelf aan een vlotter die vast zit in de tank, of zit er geen vlotter in?

Als iemand een idee heeft graag.
Hopelijk hoeft die tankmeter het niet te doen voor een geldige APK.

Groet,
Peter

Het is altijd later dan je denkt......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 juli 2018 19:45 - 01 juli 2018 21:26 #2 door Jos
Beste Peter

Waarschijnlijk is door de lage benzinestand de vlotter/glijstang gaan oxideren
De buis is open te maken om het spul weer gangbaar te maken, echter de weerstandsdraad is dermate fragile dat deze het zal begeven en is dan ook niet meer te repareren
Beter kun je voldoende brandstof tanken zodat de vlotter genoeg opwaartse druk krijgt en misschien weer omhoog komt.
Voor wat betreft de APK; de benzinemeter is niet relevant

Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 juli 2018 21:19 #3 door Ghanz
De laaste APK zal je dan tegenvallen, die 50 jaar grens is nog niet ingevoerd.

Aangaande je brandstofmeter, sluit ik mij bij Jos aan.

Gooi vol die tank. Dat werkt beter en makkelijker ook

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juli 2018 18:06 #4 door Peter uit IJsselstein
Beantwoord door Peter uit IJsselstein in topic Benzine meter doet het na een jaar stalling niet meer........
Bedankt voor duidelijke antwoorden!
Ik heb de tank gisterenavond gelijk volgegooid, helaas benzine meter blijft helemaal in de hoek zitten.
Eerst vrijdag maar de APK en dan zal ik zaterdag kijken bij die benzine tank.
Maar het lijkt er dus op dat zo'n hele zendunit met vlotter nodig heb.
Ik zag dat dat ±120 euro gaat kosten.
Klopt dat een beetje?

Het is altijd later dan je denkt......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juli 2018 18:32 #5 door Ghanz
Jammer, misschien dat hij alsnog gaat werken.

Anders zou ik er zelf voor kiezen om het eerst te demonteren, inspuiten met klein beetje wd40 contactspray oid. En voorzichtig de opnemer bewegen.

Let wel op dat je tank mogelijk een eind leeg moet zijn dan.

Opnemer Kun je testen dmv het huis aan massa te leggen en het contact van je zender aan het draadje waar het normaal ook aanzit.
Eventueel met een langer stukje tijdelijke draad er tussen.

Mocht dit alles nog niet baten, Kun je een nieuwe kopen bij O.a. Splendidparts. A €99,90 ex verzending naar NL.

Tia.. goedkoop zijn de opeltjes al lang niet meer.

Suck6

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juli 2018 20:19 #6 door opel gt
Heb je wel eens flink tegen het glas vh klokje getikt? De naald blijft vaak kleven tegen het aanslag nokje (deze wordt een
beetje pekkerig na 50jaar.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juli 2018 22:21 #7 door Ghanz
Draadje van tankvlotter even tegen massa houden, auto op contact. En meter moet vol aangeven

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 juli 2018 20:17 - 29 juli 2018 21:04 #8 door Peter uit IJsselstein
Beantwoord door Peter uit IJsselstein in topic Benzine meter doet het na een jaar stalling niet meer........
Het heeft wat tijd gekost, maar uiteindelijk is het probleem van de niet werkende benzinetank meter opgelost.
Met hulp van Pecje ben ik erachter gekomen wat het probleem was.
Pecje: heel erg bedankt voor al je antwoorden die ook zo snel kwamen (alles via de app).

Eerst het pijpje met de vlotter (= tank sending unit = TSU) van de benzinetank gehaald (5 boutjes losmaken).
Reserve wiel moest er uit en dan naast de tank vulopening zit de TSU.
Eerst de volten gemeten die op dat ene draadje wat naar de TSU loopt, gemeten. Dat was 4.6V.
Ook nog het draadje verbonden met de carrosserie en toen sloeg de benzinemeter wel uit.
Daarna moest de TSU zo los komen, alleen dat was niet zo. De kurkenpakking zat aardig vast gekoekt na bijna 50 jaar.
Na wat gepriegel kwam de TSU los. Wel was het wat warmpjes in het kattebakkie van de GT in het zonnetje......

De TSU op de werkbank uit elkaar gehaald (zie foto). Er moet een heel klein moertje losgedraaid worden met een borgringetje.
Dan kan die metalen cylinder eraf gehaald worden.
Alles zag er goed uit:
- de twee hele dunne metalen draadjes waren heel
- vlotter was intact en bewoog netjes omhoog/omlaag

Toen de Ohmen gemeten tussen daar waar de aansluiting op de TSU zit en de TSU huis (= aarde).
Daar kwam geen stabiele aflezing uit, het moet max. 90 Ohm zijn (heb vlotter bewogen maar dat hielp ook niet).

Conclusie: het is een aarde probleem. TSU 2 dagen in de WD-40 gezet (advies van: opelgt.com).
Het schijnt dat vooral de metalen geleiding die op de vlotter zit corrosie verschijnselen vertoont.
Daarna de TSU goed schoon gemaakt en een soldeer verbinding gemaakt tussen het koperen eindplaatje en de buitenkant vd TSU.
Daarna weer de Ohmen gemeten en die bleken nu goed en stabiel te zijn, tussen de ±2 Ohm en ±90 Ohm.

Ik had vd week al bijna een nieuwe TSU gekocht. Maar waar ik wilde bestellen waren ze gelukkig met vakantie.
Vandaag het hele zaakje weer terug in de GT gezet en de tankmeter werkt weer!


Het is altijd later dan je denkt......
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 juli 2018 21:42 #9 door Ghanz
Mooi dat het gelukt is

Klasse

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 aug 2018 18:49 #10 door joostgt
Er zijn geverseerde tankvlotters in de handel voor rond de € 90. Werken prima. Ook kun je proberen de vlotter te demonteren ( heidens werk) en open te maken. Dit openmaken lukt door het onderste moertje los te draaien. Haal de buis er voorzichtig af. De weerstanddraad is heel dun. Als deze nog heel is, meet dan eerst de weerstand. Is deze oneindig, ligt het meestal aan de massa aansluiting van de weerstandsdraad. Mocht de middenas verroest zijn, kun je deze met een ragfijn schuurpapiertje weer roestvrij maken. Extra voorzichtig doen me de weerstandsdraad. Als deze breekt is de zender overleden. Voor zover mij bekend is nieuw draad niet zo maar voorhanden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 sept 2018 06:08 - 04 sept 2018 06:09 #11 door Wim_AU
ter info,

Opel GT Source verkoopt reparatie setjes. Ik heb er begin van dit jaar een gekocht, koste $9.50.
Het setje bevat voldoende weerstanddraad voor een paar reparaties, een nieuwe pakking en een nieuwe aansluiting voor de stroomdraad.

gr.

Wim

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 sept 2018 14:36 #12 door joostgt
Wim,
weet je ook een bestelnummer oid bij GT source. Ik kan dit reparatiesetje op hun site niet vinden.

Joost

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 sept 2018 00:53 #13 door Wim_AU
Toen ik het nodig had kon ik het ook niet op zijn website vinden. Heb hem toen een email gestuurd om te vragen of hij het nog verkocht en het antwoord was ja :-)

gr.

Wim
Deze gebruikers zeggen dank u: johan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.