snelheidsmeter

08 mrt 2009 23:55 #1 door gvy
snelheidsmeter werd gestart door gvy
Balen, echt zwaar balen.

Ik heb heel wat moeite gedaan om mijn km teller na ombouw 5bak getrag, weer goed te laten aanduiden.
snelheidsmeter W660 gekocht , blauw wieltje voor in de bak en jawel de aanduiding was dik in orde met ong 5km verschil tov GPS.

Nu heb ik wel m'n getrag 5 bak moeten volledig uit elkaar halen omdat het klipsje dat volledig achteraan zit om het plastiek wormwiel op de hoofdas vast te houden gebroken was.
Afijn alles zit erin getrag weer toe, komplete motor+getrag weer ingebouwd en alles werkte..... tenminste voor zo'n 100km.
Die kl.... klips is er dus weer uit en ik heb eventjes geen zin om de komplete motor met versnellingsbak weer uit te bouwen en vervolgens de komplete getrag weer eens tot het laatste tandwiel uit elkaar te halen, juist alleen voor m'n kmteller.


Afijn.
Heeft iemand hier ervaring met een omgebouwde kmteller, digitaal zonder kabel , maar met hallsensor op de kardan of zoiets.
Dus wel degelijk met analoge wijzer, maar vanbinnen elektronisch gestuurd (stappenmotortje?)

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mrt 2009 09:18 #2 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic snelheidsmeter
Dat euvel heb ik ook gehad, heel ergerlijk. Heeft me minstens een (snelheids-) bonnetje gekost... Ik heb er een andere 5bak onder gegooid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mrt 2009 12:32 #3 door gvy
Beantwoord door gvy in topic snelheidsmeter
Je hebt die 5 bak toch niet weggegooid?
Het jammere is dat ie volledig , tot het laatste tandwiel uit elkaar moet om het te repareren. Ik had het bij mijn huidige gedaan en het is niet simpel.



Ik denk er aan om een hall sensor op de cardanas te richten .
de pulsentelling om te zetten in spanning met een regelbare omvormer en de mechanische snelheidsmeter aan te passen naar een draaispoelmetertje, dat dan die spanning gevoed krijgt .

Iemand???

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mrt 2009 13:14 #4 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic snelheidsmeter
ik had toen in mijn geval geprobeerd een fietsmeter te plaatsen. De omtrek van de band meten, de sensor op de velgrand geplakt. Het werkte ook nog! Het nadeel v.d. meter die ik gebruikte was dat ie wat vertraagd de actuele snelheid aangaf. Daarbij is de sensor op een gegeven moment van de velg losgegaan. Dit was natuurlijk wel te verwachten. Ik geloof dat ik die 5bak heb afgegeven aan een vriend, deze vriend heeft meerdere GT's en gigantisch veel onderdelen. Laat hem nu een achterneef van mijn vriendin zijn (dat bleek later). Hij heeft me toen een andere 5bak gemonteerd. Hij is mijn onderdelen leverancier, vaak krijg ik spullen voor nix, maar dan doe ik ook wel eens wat voor hem terug.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mrt 2009 18:44 #5 door gvy
Beantwoord door gvy in topic snelheidsmeter
haha,

Ik heb ook een tijdje rondgereden met een fietsteller en een magneetje op de velg. En dat werkte inderdaad.

Maar nu wil ik dus echt die analoge meter voor mijn neus weer in orde, ( Hij heeft dus 100km goed gewerkt :() )
Het jammere is dat je om die 5 bak uit te bouwen , ook de volledige motor er moet uithalen, want je kan niet bij de bovenste bouten.
Ik zie er niet tegen op om de getrag5bak, weer eens helemaal uit elkaar te halen, maar ik wil liever niet nog eens de injectie, water, etc van de motor helemaal afbouwen, nu hij weer mooi draait.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mrt 2009 19:24 #6 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic snelheidsmeter
Je kunt toch ook de bak er alleen uit halen van onderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mrt 2009 20:56 #7 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic snelheidsmeter

GT-Koos schreef : Je kunt toch ook de bak er alleen uit halen van onderen.


Dat klopt, je komt bij de bovenste bouten. Als je de uitlaat losmaakt bij de middelste demper (dus niet de einddemper) en de steun van de 5bak, dan kan je de moter een beetje naar onderen laten zakken. Het is een heel geleuter, maar je komt zelfs bij de bout linksboven vanonder de moterkap.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mrt 2009 00:24 #8 door gvy
Beantwoord door gvy in topic snelheidsmeter
tja,

Dat zou mooi zijn.

De linksboven , daar kan ik wel bij met m'n hand, maar er kan momenteel geen sleutel op.
Waarschijnlijk moet , om de motor te kantelen, eerst het water afgelaten worden en de radiator uitgebouwd worden ?
Klopt dat?

Moet de motorbrug zelf los, om de motor een stukje naar onderen te laten gaan? Of lukt het om erbij te komen door de motor over de 2 motorsteunen te laten kantelen? Dat gaat maar een stukje, denk ik , want dan stoot de achterkant van het kleppendeksel tegen het schutbord.

Ik heb tot nu toe altijd het blok er samen met de bak uitgehaald ( zowel langs boven als langs onder)

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mrt 2009 10:25 #9 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic snelheidsmeter
Je moet gewoon doen wat je zelf het makkelijkst lijkt.
Op de bout linksboven krijg ik de sleutel op, ligt aan het model van de sleutel. Je hoeft geen motorsteun of zijn rubbers los te maken. De uitlaatpijp moet los van de demper en natuurlijk de versnellingsbaksteun, daarmee kantelt de motor. Deze handelingen moet je zowieso verrichten als je de motor +bak in één keer wilt verwijderen, dus wat kan het kwaad het eerst zó te proberen?

Wat de radiateur betreft, die hoef je niet af te koppelen want zo gigantisch kantelt de motor nu ook weer niet, het gaat hier om enkele centimeters. (als je ALLES uitbouwt, dan natuurlijk wel de radiateur losmaken-O-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mrt 2009 13:18 #10 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic snelheidsmeter
Als je de versnellingsbak steun loshaalt kun je het blok gewoon op de rubbers iets achterover kantelen, ik haal altijd wel de moer van de motorrubbers iets los.
Voorzichtig het kleppendeksel tegen het schutboard laten zakken.
Van onder kun je met een paar verlengstukken van een ratel op elkaar de bovenste bouten loshalen.
Ik haal het blok er nooit uit als alleen de bak eraf moet.
Ik het zelfs ook vaak zonder brug gedaan door de achteras op assteunen te zetten.
Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mrt 2009 20:25 #11 door gvy
Beantwoord door gvy in topic snelheidsmeter
bedankt mannen,

Dat geeft weer een beetje hoop.
Ik kan het niet direkt proberen,tijd.... en bovendien moet ik eerst m'n zelfgebouwde spuitkabine afbreken om m'n kelderopening in de garage weer vrij te maken, waarover ik de GT zet.

Waar ik het ergst tegenop zag was de hele motor weer af te bouwen.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 mrt 2009 09:53 #12 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic snelheidsmeter
Tijd is bij de meeste wel een groot probleem denk ik, ik kom niet eens aan rijden toe!!
Maar goed je kunt weer wat rustiger slapen, want je hoeft niet de gehele motor te demonteren.
Als in NL de snelheidsmeter het niet doet is dit officieel een afkeurpunt voor bij de APK, als je daartegen een TomTom oid plaats, mag je wel daarvan de snelheid aflezen, dus de originele teller mag buitengesloten worden, ook wordt er nooit gekeken of hij een reeele waarde aangeeft, bij montage van een 5 bak zonder aanpassingen heb ik al wel eens afwijkingen van 20-25% geconstateerd, is alleen maar lastig voor jezelf, maar geeft geen reden tot afkeur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 apr 2009 00:15 #13 door gvy
Beantwoord door gvy in topic snelheidsmeter
:thumbup:

Het probleem is opgelost.
Nu hopen dat het houdt....

Ik heb chirurg of genicoloog gespeeld:)

Zoals vermeld.
Het probleem was het plastiek wormwiel dat op de hoofdas achterin de getrag 5bak zit, was losgekomen. Dit zit vast met een metalen clipsje en dat was er dus uit.
Je kan hier normaal alleen bij door de komplete getrag bak uit te bouwen en tot het laatste tandwiel uit elkaar te halen.
Ik kan het weten, ik heb het al eens gedaan :yes: en ik had er echt geen zin meer in.

Ik heb het blauwe tandwielasje van de km teller dat in de versnellingsbak zit eerst verwijderd.
Dan kan je door het smalle gaatje, het plastieken wormwieltje zien zitten op de hoofdas.
Kardan eruit en met een lasstaafje '2mm, kon ik het worwieltje op zijn plaats houden.

Met een boortje van 2.5mm heb ik een gaatje geboord halverwege dat wormwieltje, tussen twee slagen in.
Vervolgens met een tapje 3mm op een staafje heb ik hier zo goed en kwaad als mogelijk draad in getapt.
En tenslotte heb ik hierin een stelschroefje van 3mm ingedraaid (inbuskopje) tot dat het wormwieltje plots niet meer los op de as draaide, maar weer vast zat.
En dat alles door een gaatje van pakweg 2cm onder de auto in de versnellingsbak :yes:

maar de teller doet het weer en hopelijk blijft het zo

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.