Naald KM-teller

02 mrt 2008 18:51 #1 door Pecje
Naald KM-teller werd gestart door Pecje
De naald van de KM-teller blijft vaak "plakken"op 0 km/u en schiet pas omhoog wanneer je > 40 km/u rijdt of even op de teller tikt. De kabel zelf is het niet, die heb ik laatst vervangen. Heeft iemand dit al eens meegemaakt en/of weet iemand een oplossing?

Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 mrt 2008 20:18 #2 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic Naald KM-teller
dit euveltje heb ik ook (5bak), dus het ligt denk ik aan de KM teller zelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 mrt 2008 20:30 #3 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Naald KM-teller
Hier ook, met een 4 bak dan. Misschien dan het mechanisme gewoon wat zwaar gaat binnenin. En dat ie dan op een gegeven moment doorschiet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 mrt 2008 20:53 #4 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Naald KM-teller
Weet er iemand of de KM-teller op eenvoudige wijze open is te slopen en te smeren? Het instrumentenpaneel moet er binnenkort toch weer uit om een andere radio in te bouwen, dus dan kan ik er gelijk even naar kijken.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 mrt 2008 21:01 #5 door duvel
Beantwoord door duvel in topic Naald KM-teller
Ik heb hetzelfde gehad en daarom de teller open gedaan.
Een beetje geprutst met het glas en de ring en hem zo open gekregen.
Daarna de moeren aan de achterkant wat beter proberen afregelen en sindsdien geen problemen meer gehad ;)

succes
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 feb 2010 17:33 #6 door john
Beantwoord door john in topic Naald KM-teller
Geen moeren te zien hier,ik heb een w557 en deze draait ook niet meer als ik aan het stukje draai waar de kabel opzit,is er geen manier om deze aftestellen zonder al te veel veren te vermoorden ?


Bewerkt door GranTurismo. Overbodige quote verwijderd.

Als hij dan toch al 2 jaar stilstaat kunnen we hem beter gans uitkuisen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 feb 2010 20:59 #7 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Naald KM-teller
Hoy,

Ik heb er al een paar opengegooid.
Gewoon voorzichtig werken.

Eerst moet je het glas verwijderen.
Hiervoor moet je de chroom rand voorzichtig rondom openzetten.
Van de achterzijde van die rand zie je niets, dus maak je geen zorgen. Gewoon met een schroevendraaier volledig rond gaan en stapje voor stapje omhoog plooien.
Zorg dat je glas er niet uitvalt.

Rand er af, glas er uit.....
Aan de achterzijde van de behuizing maak je de schroeven los en je haalt de wijzerplaat eruit met het komplete mechanisme er aan vast.

Wil je de wijzerplaat vervangen of er af halen, dan moet eerst de naald er af.
Het ronde zwarte dopje in het midden kan je er op laten of er af prutsen. De naald zit over een fijn pinnetje. Die wip je er heel voorzichtig af door aan weerszijden onder het centrum met een fijn tangetje de naald omhoog te wippen.
Let wel.
Om ze korrekt weer te plaatsen is niet altijd simpel.
Vooraleer ze er af te halen hef je ze over haar eindaanslag (pinnetje) en duid je op de wijzerplaat aan waar ze blijft steken.( als je het toestel in normale vertikale toestand houd)
Ik heb vb ook de test gedaan met een kabeltje en een boormachine op een gekend toerental en schrijf dan op hoeveel ze aanduid.

Eens de naald er af , kan je de twee schroefjes vooraan op de wijzerplaat losmaken en dan de wijzerplaat verwijderen.

Mits wat prutswerk, kan , indien gewenst de teller op 0 gezet worden (vb na totaalrestauratie)

Je kan het heel erg eenvoudig mechanisme voorzichtig reinigen , maar breng NOOIT vet aan.

Ga ook nooit met een zware magneet tegen het mechanisme, want dan kan je het schudden. (been there , done that):thumbdown:


Om de naald nadien weer correct op het pinnetje te duwen, is wat testen en geduld nodig.
Probeer ze zo te plaatsen dat, als je het instrument weer vertikaal houd, in dezelfde rusttoestand als voorheen staat.

Veel succes

PS:
Indien gewenst kan ik wel wat foto's nemen van een open teller, als dit je geruster laat werken.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 feb 2010 12:59 #8 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Naald KM-teller
Weest voorzichtig met het openmaken !

Ik heb er zo al een naar zijn grootje geholpen ( was toch een mijlenteller ). :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 feb 2010 15:56 #9 door john
Beantwoord door john in topic Naald KM-teller
Volledig opengedaan, niets vermoord,eerst inderdaad geoefend op een paar mijlentellers :p,maar nu zit ik met een probleem en snap het ook niet echt. Kheb dus de 2stukken gescheiden, de grote magneet en het kokertje waar de as van de naald opzit,naar mijns inzien werken deze allebei apart. Bijvoorbeeld draai ik aan het kokertje dan beweegt de naald,draai ik( zonder boormachine) waar het kabeltje inzit draait de magneet. Als ik ze dan samensteek voel ik wel dat de dingen draaien om de kilometers te doen draaien maar de naald gaat niet omhoog. Heeft iemand een idee hoeveel toeren 20 kilometer per uur is?

Als hij dan toch al 2 jaar stilstaat kunnen we hem beter gans uitkuisen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 feb 2010 18:53 #10 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Naald KM-teller
Dag John,

De W staat voor wegstreckenkennzahl en geeft het aantal omwentelingen van de tachoas, die nodig zijn om de kmteller 1km te laten doordraaien.

Dus.

Voor een W557 kmteller

1km = 557 toeren
20km/u = 11140 toeren/u

11140 toeren/u = 186 toeren/min

anders gezegd om een aanduiding van 20km/u te krijgen moet je de kmteller 186 toeren/min laten draaien

voor 40km/u - 372 toeren/min

enz.

terloops:
De snelheidsmeter werkt op basis van magnetisme.
Het magneetje draait in het kokertje en zorgt voor een positieve kracht om de wijzer te laten uitslaan.
Het veertje zorgt voor een tegengestelde dempende kracht.
Vandaar dat je nooit met een magneet tegen het mechanisme moet komen, anders wordt het magnetisch veld veranderd.
Het roterende magneetje laten vallen is ook geen goed idee omdat een harde schok ook kan zorgen dat het magnetisme in het metaal kan wijzigen

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 feb 2010 22:15 #11 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Naald KM-teller
Zoals beloofd een paar foto's van de binnenkant.



Vooraleer de naald te verwijderen, haal je ze voorzichtig over haar eindpunt en duid je op de wijzerplaat aan waar ze in rust aanduid.



En ik gebruik een bektang met gebogen punten om de naald omhoog te wippen.



Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.