Ontstekingsvervroeger

27 mrt 2012 21:53 #21 door nico
Beantwoord door nico in topic Ontstekingsvervroeger
Moet je de ontsteking niet goed zetten zonder vacuumvervroeging? Heb het ook eerder gedaan maar is al een tijd terug. Weet niet of dat veel scheelt maar zo groot is dat gat nietom het merkteken te zien. :dork:
Grtz
Nico

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mrt 2012 21:55 #22 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Ontstekingsvervroeger
Waarom nou tegen de klok in, als dat ding met de klok mee draait? Zet de boel eens handmatig tegenover elkaar, de kogel op het vliegwiel en de naald in het koppelingshuis. Dan moet je ook nog weten of beide kleppen op cilinder één dicht staan, anders moet je nog een keer rond draaien (nokkenas draait maar één keer tegenover de krukas 2 keer, weet je nog). Als ie dan goed staat haal je de verdelerkap eraf en kijk je waar de rotor naar wijst en dat moet cilinder 1 zijn. Vanaf daar loop je de bougiekabels af en moet het 3-4-2 (met de klok mee!) zijn.

Edit: wat jij opgeeft als tegen de klok in, is hetzelfde als wat ik opgeef met de klok mee. En zo moet je het nu eenmaal bekijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mrt 2012 22:12 #23 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Ontstekingsvervroeger
@Nico: afstelling is idd met de vacuumleiding van de vervroeger losgekoppelt, hetgeen ik ook gedaan heb.
Trouwens, hier kom ik dus ook net achter: 4-3-1-2 tegen de klok in = 1-3-4-2 met de klok mee 8)78)7 zit dus wel goed.
Maar waarom zie ik dan niets met de stroboscooplamp?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mrt 2012 22:15 #24 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Ontstekingsvervroeger
Kogel verloren? :smilegrin:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mrt 2012 22:21 #25 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Ontstekingsvervroeger
Nee, die zit er nog gewoon.
Zal wel mede te maken hebben met mijn kippige oogjes :dork:
Ik zal morgen nog wel eens kijken naar de merktekens als de auto weer op zijn pootjes staat, De auto staat momenteel nl op assteunen omdat ik de mechanische benzinepomp heb verwijderd en de opening heb afgedekt met een afdekplaatje.
Heeft ook zo zijn voordelen met het steeds verwijderen van de verdeler *O*

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mrt 2012 22:35 #26 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Ontstekingsvervroeger
Als ie er dan toch af is zou ik "from scratch" beginnen. Merktekens tegenover elkaar, kleppen #1 gesloten, rotor wijzend naar merkteken op distributiehuis. Kabels goed aansluiten en finetunen met de lamp (zover het laatste lukt dan).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mrt 2012 00:24 #27 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Ontstekingsvervroeger
bougietje ff uit de 1e cilinder en met een rubber slangetje voelen wanneer hij hoog staat.
moment dat hij weer naar beneden wil zou ongeveer overeen moeten komen met je merkteken.
ff met tipex of witte verf teken duidenlijker maken is ook prettiger

op de foto voor / na lijkt ie maar klein beetje verdraait. zoals ik het zie moet hij een kwart slag verder ??? (cilinder verder)

opel GT AL 1972
Chevrolet Blazer 400 4WD 1978
Buick Skylark 1970

opel manta A 1972(verkocht)
opel corsa 1993(verkocht)
Oldsmobile Cutlass wagon 1969(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mrt 2012 21:02 #28 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Ontstekingsvervroeger
tip:

als het merkteken opzoekt, maak dan meteen een
kleine inkeping in de krukas poelie
een beetje witte verf voor de duidelijkheid en je hebt een
punt wat veel duidelijker afleesbaar is

Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mrt 2012 21:20 #29 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Ontstekingsvervroeger
Prima tip Jos, bedankt :thumbup:
Ik heb de afstelling ondertussen voor elkaar gekregen. De markering was gewoon zeer slecht te zien. Ik heb hem met een stipje verf iets duidelijker proberen te maken. Alleen je kunt er zo slecht bij en het is een beetje een blur geworden. 8)7
Het probleem zit hem in het feit dat deze jongen brildragend is en zonder bril zie ik geen Kont als ik mijn hoofd onder de motorkap steek en met de bril op kan ik mezelf niet goed positioneren en zie ik ook niets.
Voorlopig kan ik toch even niet verder want ik heb de stroboscooplamp gesmolten aan de uitlaat met kortsluiting als gevolg. Ik zal om een nieuwe moeten, was nl niet de mijne, ik had hem ook maar geleend :smilegrin:

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mrt 2012 23:08 #30 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Ontstekingsvervroeger
had je graag willen helpen

beetje te ver weg vrees ik

als je toch een andere aanschaft koop er een met een contacthoekmeter of schaf deze apart aan
staat je onsteking nog preciezer

Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mrt 2012 23:16 #31 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Ontstekingsvervroeger
Daar heb je niets aan bij een electronische ontsteking.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mrt 2012 23:32 #32 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Ontstekingsvervroeger
Inderdaad

maar de meeste GT's rijden nog met een conventiele ontsteking rond en daar is toch verdraaid handig voor.

Bovendien rijden er (helaas) ook nog andere wagens rond met "oude"onsteking, je weet dus maar nooit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mrt 2012 05:13 #33 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Ontstekingsvervroeger
Nou, bij deze GT weet ik het wel hoor :smilegrin:
Hoezo rijden er "helaas" nog andere wagens rond?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mrt 2012 22:54 #34 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Ontstekingsvervroeger
geintje, dacht wel dat je zou happen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 aug 2012 21:04 #35 door geert gt
Beantwoord door geert gt in topic Ontstekingsvervroeger
he boys ik heb ook een probleem met de onstekingvervroeger bij mij zuigt het helemaal geen vacuum en zou dat de heuvel kunnen zijn dat de motor stationeer niet mooi loopt en bij gas minderen een beetje sputtert .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 aug 2012 21:11 #36 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Ontstekingsvervroeger
En wat zuigt er niet? Geen vacuüm op het slangetje naar de vacuumpot?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 aug 2012 21:19 #37 door geert gt
Beantwoord door geert gt in topic Ontstekingsvervroeger
potje bij de ontsteking doet helemaal niets.volgens mij moet die toch vacuum zuigen en dan met een slangetje naar de carburateur of heb ik het mis weet er ook niet zo veel van .
geert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 aug 2012 21:30 #38 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Ontstekingsvervroeger
Het potje op de verdeler creëert zelf geen vacuüm, dat krijgt ie van het spruitstuk/caburateur.
Er staat wel documentatie op het forum over vacuum in "Downloads". Snuffel daar ook eens rond.
Maak het slangetje eens los aan de vacuumpot en later de motor draaien. Voel met je vinger over vacuüm op het slangetje staat. Als dat het geval is maak je het slangetje los aan het spruitstuk/carburateur, haal de verdelerkap eraf en zuig aan het slangetje. Als je dat doet moet je beweging zien, de contactpunten moeten dan iets verdraaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 aug 2012 21:37 #39 door geert gt
Beantwoord door geert gt in topic Ontstekingsvervroeger
thanks ik dacht net andersom ga het nog effe proberen
alles werkt ik dacht het net verkeert om. maar stationeer loopt de motor niet mooi misschien ontsteking een keer af laten stellen. zit er hier iemand in de buurt van staphorst die mij dat effe kan wachten .groet geert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.