Plaatsing verdeler na demontage oliepomp

26 juni 2013 22:31 #1 door ReneV
Gters,

Ik heb bij het demonteren van mijn motor ook de oliepomp eruit gehad.

Nu bij het timen van de nokkenas en de krukas, dit zit allemaal goed, daarna timing op de eerste cilinder gezet om de verdeler er goed in te plaatsen, dat lukt wel maar als hij de eerste cilinder aanwijst zoals de instructie, dan zit de verdeler ongeveer 45 graden tegen de klok in.

Ik heb nagedacht wat ik mogelijk verkeerd heb gedaan en kom tot de conclusie dat ik het tandwiel van de oliepomp er verkeerd heb ingezet. (als ik die 45 graden met de klok mee kan verdraaien, zit de boel weer goed!!!!).

remedie: oliepomp klepje demonteren in de stand 1st cilinder pomptandwiel er uit en terugplaatsen zodat de verdeler er op de juiste manier in komt te zitten (ongeveer in lijn met de motor).

Delen jullie deze remedie?????

Dank voor het meedenken

Rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 juni 2013 23:27 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Plaatsing verdeler na demontage oliepomp
Om even te checken, hoe heb je de nokkenas gecontroleerd of hij goed staat t.o.v. de krukas? En als de verdeler 45° verkeerd staat kan je het verdelerhuis zelf toch ook verdraaien? Tenslotte zal je toch even met een stroboscoop de timing precies moeten zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 juni 2013 23:28 #3 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Plaatsing verdeler na demontage oliepomp
Ik krijg mijn blokje niet aan het lopen. heb het gekocht van een ander forumlid die hem uit elkaar heeft gehad. Kan zijn dat ik hetzelfde probleem heb weet het niet meer. Heb vonk, volgorde goed, maar totaal geen reactie. Ook niet met remmenreinigen in injectie buis spuiten? ?
Waarschijnlijk gaat een zwager van me zaterdag mee en kijken we samen verder, dit is een automonteur die vroeger ook veel met deze blokjes gesleuteld heeft. Wat jij aangeeft zou ook nog eenprobleem kunnen zijn waar we naar kunnen kijken.

Succes maar kan je hiermee niet helpen, als ik na zaterdag meer weet zal ik het laten weten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 juni 2013 23:33 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Plaatsing verdeler na demontage oliepomp
Het is eigenlijk niet meer dan dit:
- Pen van nokkenas (die in het tandwiel zit) moet op 6 uur staan (pen niet verwarren met het putje in het tandwiel)
- Balletje in vliegwiel moet naar de naald wijzen
- Rotor van de ontsteking wijst naar de bougiekabel van de voorste cilinder #1
- ontstekingsvolgorde 1-3-4-2

De bouten van de kop zijn alleen te bereiken als #4 op ontsteken staat. Als je dan vergeet de boel door te draaien tot #1 weer op ontsteken staat en je installeert daarna de ontsteking dan staat ie 180° verkeerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 juni 2013 07:58 #5 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Plaatsing verdeler na demontage oliepomp
180 graden verkeerd staan is veel voorkomend probleem bij demontage/montage
eenvoudig de benzinepomp verwijderen de komplete ontsteking een stukje uit het blok trekken, de verdeleras 180 graden draaien en het zaakje weer monteren
staat zeker zo netjes:thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 juni 2013 17:59 #6 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Plaatsing verdeler na demontage oliepomp
Heb injectie en geen benzinepomp meet in blok. Volgens mij moet alles goed staan maar vraagje over oliepomp zet mij aan het denken. Zaterdag nog maar eens chekken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 juni 2013 22:11 #7 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Plaatsing verdeler na demontage oliepomp
gemakkelijker is natuurlijk om de bougiekabels om te steken
ben je zo klaar:thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juni 2013 10:56 #8 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic Plaatsing verdeler na demontage oliepomp
Rini en Jos,

timing nokkenas en krukas is goed, door gedraaid naar eerste cilinder , merkteken vliegwiel balletje en puntje koppelingshuis.
Verdeler erin, huis verdeler verdraaien naar eerste cilinder. Dan zie je dat het geheel niet in lijn staat met het motorblok.

Uiteindelijk gedaan wat Jos aangaf, verdeler eruit (timing staat op 1e cilinder) met een lange schroevendraaier in het gat van de verdeler, het asje met de inkeping verdraaien verdeler er in dit een paarkeer doen tot verdeler er goed instaat met de rotor naar de eerste cilinder.

Klus is al gefixed.

O ja voor Freek, de oliepomp wordt aangedreven door de as van de stroomverdeler, want als de verdeler eruit is kan de oliepomp vrij draaien.

Dank voor het meedenken.

Groet Rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juni 2013 12:04 #9 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Plaatsing verdeler na demontage oliepomp

ReneV schreef : Rini en Jos,

timing nokkenas en krukas is goed, door gedraaid naar eerste cilinder , merkteken vliegwiel balletje en puntje koppelingshuis.


Maar je zegt niets over de nokkenas. Als balletje en naald tegenover elkaar staan staat zuiger 1 en 4 boven. De nokkenas bepaald welke cilinder op ontsteken staat. Dat moet 1 zijn (pen nokkenas op 6 uur, of beide kleppen gesloten), maar kan in geval van verkeerd monteren ook 4 zijn....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juni 2013 12:56 #10 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic Plaatsing verdeler na demontage oliepomp
Rini

Sorry was ik vergeten aan te geven, nokkenas op 6 uur.
1e cilinder

Groet René

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juni 2013 13:36 #11 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Plaatsing verdeler na demontage oliepomp
Beter een keer teveel aangekaart dan dat je later nogmaals aan de slag moet, toch? :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juni 2013 18:14 #12 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic Plaatsing verdeler na demontage oliepomp
Helemaal goed Rini,

de zekerheid dat de zaak goed staat is er nu.

Vanmiddag carburateur en tank aangesloten.
We schieten op, maar kost toch veel tijd om het allemaal netjes te doen.

Gr René

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 juni 2013 19:47 #13 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Plaatsing verdeler na demontage oliepomp
Mijn blokje loopt, benzinepomp bouwde niet voldoende druk op waardoor injectors niet voldoende brandstof vernevelde. En 1 nieuwe bogie was defect, oude erin en lopen!
Toch wel handig een zwager als automonteur die je in nood komt helpen :thumbup:.
Had ik eerder moeten doen had zaterdagen en 2 avonden gescheeld. 8)7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 juni 2013 19:53 #14 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Plaatsing verdeler na demontage oliepomp
Mijn blokje loopt, benzinepomp bouwde niet voldoende druk op waardoor injectors niet voldoende brandstof vernevelde. En 1 nieuwe bogie was defect, oude erin en lopen!
Toch wel handig een zwager als automonteur die je in nood komt helpen :thumbup:.
Had ik eerder moeten doen had zaterdagen en 2 avonden gescheeld. 8)7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.