GT houdt in

21 aug 2008 22:07 #1 door Pecje
GT houdt in werd gestart door Pecje
Beste leden,

het volgende probleem doet zich voor:
als ik wil doortrekken met de GT ( 120 km/u+) houdt de motor in, dwz hij gaat haperen/stotteren en ik kan niet harder rijden. T/m 100 km/u geen enkel probleem, de motor loopt als een tiet :bigsmile: en spint als een poes. Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Heb een originele Solex carb. (pas gereviseerd) gecombineerd met een 2.0s motor.

Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 aug 2008 22:22 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic GT houdt in
Hey Patrick.
Hoe is het als je flink doortrekt in de lagere versnellingen?
Ik bedoel als je hem even plankgas duwt.
In principe zou het dan ook moeten gebeuren omdat het een motorisch probleem is en boven een bepaald toerental gebeurd.
Misschien iets met de vacuumvervroeging of de tweede trap van de carb. Loop de vacuumleidingen eens na en dan diegene die naar de verdeler gaat in het bijzonder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 aug 2008 23:08 #3 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic GT houdt in
Dit euvel heb ik al een paar keer achter de rug:

1e keer: een rubber benzineleiding was aan de binnenkant gerafeld, dus geen goede doorstroming. De zelfde symptomen als jij beschrijft.
2e keer: benzinefilter in de benzinetank verstopt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 aug 2008 07:24 #4 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic GT houdt in

Origineel gepost door GranTurismo

Hoe is het als je flink doortrekt in de lagere versnellingen?
Ik bedoel als je hem even plankgas duwt.

Ik heb geen enkel probleem als ik doortrek in de lage versnellingen. Het komt enkel voor bij doortrekken in de hoogste versnelling en bij hoge snelheid.

Wat Blauwmarcs suggesties betreft: de benzineleiding is nieuw. Filter in tank zou goed kunnen (ik wist trouwens niet eens dat er daar een zat). Ik zal hem tzt eens reinigen (als ik hem tenminste kan vinden :lol:).

Heb ondertussen ook al gehoord dat het de vaccuumleiding of de vaccuumcontroller zou kunnen zijn zoals Rini zegt,maar hoe kan ik testen of het daar aan ligt?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 aug 2008 10:01 #5 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic GT houdt in
Tja, das een goeie.
Is ook naar wat voor verdeler je hebt.
Er zijn 3 verschillende. Eén met dubbele cannister met elk een vacuumleiding, één met enkele cannister met twee vacuumleidingen en één met enkele cannister met één vacuumleiding.
Kijk daar eerst effe naar.
Nu Blauwmarc het over de benzinetoevoer heeft, het zou hem misschien ook in de benzinepomp kunnen zitten. Het membraam kan stuk zijn.


Ps. ik heb in de rubriek "Downloads" een .pdf geplaatst.
Zie "Verschillende verdelers en afstellen".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 aug 2008 10:54 #6 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic GT houdt in

Origineel gepost door GranTurismo
Tja, das een goeie.
Is ook naar wat voor verdeler je hebt.
Er zijn 3 verschillende. Eén met dubbele cannister met elk een vacuumleiding, één met enkele cannister met twee vacuumleidingen en één met enkele cannister met één vacuumleiding.
Kijk daar eerst effe naar.
Nu Blauwmarc het over de benzinetoevoer heeft, het zou hem misschien ook in de benzinepomp kunnen zitten. Het membraam kan stuk zijn.


Ps. ik heb in de rubriek "Downloads" een .pdf geplaatst.
Zie "Verschillende verdelers en afstellen".

Volgens mij is het een enkele met een vacuumleiding. Krijg echter je pdf-file niet geopend.
Benzinepomp is nieuw.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 aug 2008 11:43 #7 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic GT houdt in
wat betreft filter in tank:

tank uitbouwen, tankmeter (tankgeber) verwijderen, met iets lang en scherps proberen de fliter te verwijderen want je komt er anders NIET bij. Hij zit er "permanent"in. Ik denk dat ze bij opel vroeger niet verwacht hadden dat de GT 40 jaar later nog steeds rond rijdt.
De fliter heeft de vorm van een tube tandpasta en staat rechtop de benzine afvoer - aansluiting leiding.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 aug 2008 12:42 #8 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic GT houdt in
Probleem met de pdf is opgelost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 aug 2008 14:28 #9 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic GT houdt in

Origineel gepost door Pecje


Wat Blauwmarcs suggesties betreft: de benzineleiding is nieuw.

Let op: kan ook bij nieuwe leiding gebeuren! Je schuift de nieuwe rubber leiding op een metalen/koperen leiding, laat deze metalen leiding nou nét een scherp randje hebben...
Dát was dus bij mij ooit het geval!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 aug 2008 22:36 #10 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic GT houdt in

Origineel gepost door blauwmarc
wat betreft filter in tank:

tank uitbouwen, tankmeter (tankgeber) verwijderen, met iets lang en scherps proberen de fliter te verwijderen want je komt er anders NIET bij. Hij zit er "permanent"in. Ik denk dat ze bij opel vroeger niet verwacht hadden dat de GT 40 jaar later nog steeds rond rijdt.
De fliter heeft de vorm van een tube tandpasta en staat rechtop de benzine afvoer - aansluiting leiding.

Bedankt Theo,
als ik bovenstaande lees en het mocht het filter zijn dan geeft dit de burger weer moed :sniffle:
Ik zit niet echt te wachten om de tank er uit te halen. Is weer een klusje van enkele uren :grind: .
Ga toch stilletjes hopen dat het iets is met de vacuum controller of diens leiding naar de carburator.
Zal ook voor alle zekerheid de benzineleiding eens langslopen op scherpe randen bij de verbindingen.
Misschien wordt het langzamerhand tijd om een ouwe Ford te kopen ipv een ouwe Slopel. :smilegrin:

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 aug 2008 23:16 #11 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic GT houdt in
Volgens mij kan je de vacuumvervroeging controleren door aan de vacuumleding die naar je verdeler gaat te zuigen.
Als je de verdelerkap eraf hebt zal je zien, wanneer het naar behoren werkt, dat de plaat waar de contactpunten opzitten een beetje tegen de wijzers van de klok in bewegen als je dit doet. Die beweging is dus de vervroeging en treed normaal in bij een bepaald toerental en zorgt ervoor dat de ontsteking iets eerder plaats vind.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 aug 2008 22:21 #12 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic GT houdt in
Alvorens ik Blauwmarc's suggestie ga proberen (tankfilter schoonmaken) wil ik eerst nog enkele andere minder ingrijpende zaken nalopen om die zeker uit te kunnen sluiten.
Heb ondertussen maar alvast een electronische ontsteking besteld (misschien ligt hierin de oorzaak).
Ook heb ik al alle vacuumleidingen nagelopen. Bij de aansluiting van de leiding van de hoofdremcilinder aan het spruitstuk zat een lekje doordat de slang van ouderdom hard was geworden. Dit probleem opgelost en vervolgens een testrit gemaakt, de GT reed wel wat beter, maar het haperen bij flink toeren maken bleef zich voordoen.
Wat me wel opviel was het volgende:
als ik de pdf-file van de diverse typen verdelers bekijk in de rubriek downloads blijkt het dat mijn verdeler van het type '75 is, dus met 1 vacuumcontroller en maar 1 aansluiting (retard)
Nu gaat er bij mij vanaf het midden van mijn originele Solex-carb een vacuumleiding naar deze aansluiting. Als ik echter kijk in de pdf-file vacuumsysteem zou deze eigenlijk naar de advance aansluiting moeten gaan (die er in mijn geval niet is). Daarbij heeft de fitting die bij mij in het spruitstuk zit (die voor de vacuumslang naar de hoofdremcilinder) GEEN extra aftakking voor een extra vacuumleiding welke normaal naar de retardaansluiting van de vacuumcontroller moet lopen. Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Heeft er ooit iemand een verkeerd verloop in het spruitstuk geschroefd en moet de vacuumleiding van de controller eigenlijk aangesloten worden op deze fitting in plaats van halverwege aan de carburator :question:
Wie weet er raad 8)7

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 aug 2008 00:00 #13 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic GT houdt in
Bij mijn verdeler (ook een '75 uitvoering met maar één aansluiting voor vacuum) zit de vacuumleiding aangesloten op de fitting die in het spruitstuk zit.
Deze fitting heeft in totaal 3 aansluitpunten. Eén ervan gaat naar de rembekrachtiger, een andere naar de verdeler.
De derde is afgesloten omdat deze bedoeld is voor GT's met een automaat.

Ik dacht altijd dat de vacuumleiding die naar de verdeler gaat aangesloten moest zijn op de carb. Omdat je op die wijze de vacuumvervroeging met de smoorklep (en dus je rechtervoet) regelt. Dit blijkt dus geen waar te zijn.
Als ie aangesloten is op het spruitstuk werkt het blijkbaar toch alleen bij stationair toerental.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 aug 2008 11:08 #14 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic GT houdt in
Wat je ook nog eens kan proberen Patrick.
De rotor even met de hand met de klok mee bewegen, daarna loslaten en kijken of ie terug in positie springt.
Het komt wel eens voor dat ze vast zitten. Regelmatig een druppeltje dunne olie in de as waar de rotor opzit doen is raadzaam....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 aug 2008 10:05 #15 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic GT houdt in
Hoy Pecje,

Dat probleem heb ik eens gehad met mijn vacuumdoos '70-'72 type. Mijn GT liep goed tot ik eerder per toeval ontdekte dat de retard leiding niet aangesloten was. De aansluitingen op het spruitstuk en op de vacuumdoos waren gewoon open.

Ik vond het vreemd en sloot de retard aan met als resultaat dat de GT bij +/- 90 km/h inhield. Thuis komen, slang eraf, aansluitingen dichtmaken en zie : de GT liep weer als een droom.

Misschien kan jij dit ook even uittesten ...

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 aug 2008 11:11 #16 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic GT houdt in
Het '70 - '72 type is de uitvoering met dubbele aanluiting op de vacuumdoos, toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 aug 2008 13:34 #17 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic GT houdt in
Inderdaad, aansluiting voorkant = retard, aansluiting achterkant = advance

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 aug 2008 10:46 #18 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic GT houdt in
Ik denk dat ik het heb gevonden.
Het blijkt toch al die tijd de vacuumleiding naar de verdeler te zijn geweest. Ondanks dat het leek dat hij stevig op de carburator zat werd de slang bij een warme motor slap met als gevolg dat er valse lucht werd aangezogen zodat er onvoldoende vacuum werd gecreëerd. Slang aangepast en extra aan de carburatorzijde vastgezet met een ijzerdraadje. De auto trek nu gewoon door. Ondertussen is wel al mijn electronische ontsteking gearriveerd, die ik binnenkort zal installeren. Dt zal waarschijnlijk ook nog enige verbetering geven in het rijgedrag van de auto.
Ook ga ik mijn benzineleiding vanaf de benzinpomp nog aanpassen. Nu zit er een verchroomde leiding tussen, welke dus zowel aan de benzinepompzijde als aan de carburatorzijde met een stukje rubberen benzineslang verbonden zit. Dit geeft, zoals Blauwmarc terecht opmerkt, belemmering in de benzineflow. Wat het schoonmaken van de tank betreft: dat wordt een jobje voor deze winter.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.