Timing afstellen

29 mrt 2015 10:59 #1 door weijtens
Timing afstellen werd gestart door weijtens
Ff check,

Dient de timing afgesteld op cilinder 4?
Begreep ik althans uit de factory service manual.
Thx.

Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mrt 2015 12:18 #2 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Timing afstellen
Nee dat is niet goed, de motor op tijd stellen gebeurt bij cilinder 1 deze is het kortste bij de radiateur.
Als alles goed is dan staat cilinder 1 in de bdp de kleppen zijn gesloten [en hebben een speling van 0.3 mm] en een kogeltje op het vliegwiel [te zien in een luikje in de koppelingshuis aan de uitlaatzijde van de motor] en een pijltje op de koppelingshuis.
Met een stroboscooplamp is dit heel makkelijk te stellen zorg dat het pijltje naar het kogeltje wijst en dan staat de ontsteking goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mrt 2015 13:03 #3 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Timing afstellen
Als ie nou helemaal niet aanslaat dan is ie wss 180 graden omgedraaid. Makkelijke check is rotorkap 180 graden draaien.

Het punt op t vliegwiel alleen is niet genoeg om bdp tijdens vuurslag te bepalen want die komt in een volledige cyclus 2x voorbij.

Had t zelf aan de hand. Was te lui om kleppendeksel los te halen want das zo frutselwerk

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mrt 2015 13:04 #4 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Timing afstellen
Ik heb trouwens wel n afstellamp voor je. Als je die zelf niet hebt.

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mrt 2015 15:40 #5 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Timing afstellen
Timer lamp heb ik... dubbel ;-)

Heb afgesteld op 1e cilinder. bolleke komt overeen met markeerteken.
Als ik check op de 4e cylinder dan ook daar.

Als het droog is ff een testritje doen.

Grtz,
Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mrt 2015 18:14 #6 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Timing afstellen
Goed bezig. Weer hier is nog steeds puin!

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 mrt 2015 22:53 #7 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Timing afstellen
Vandaag proefrit gemaakt.
Timing afgesteld op vliegwiel, merkteken exact met bolletje op vliegwiel. (Vervroegingsvacuum losgehaald)
Motor loopt nu niet goed. Slechte acceleratie. Motor ploft tijdens rijden en stationair.
Vanaf ca 2000 toeren en tijdens acceleratie pingeld de motor.
Thuis de verdeler een paar graden met de klok meegedraaid. Stationair toerental zakt wat terug.
Tijdens een volgende proefrit liep de motor al een stuk beter, pingelen is ook weg.
Acceleratie verbeterd.

Is er een richtlijn vwb het aantal graden wat moet worden verdraaid tov uitgelijnde merktekens?

Ik heb overigens electrische ontsteking (mocht dit van belang zijn)


Grtz, Jeroen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 mrt 2015 08:06 #8 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Timing afstellen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 mei 2019 11:51 #9 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Timing afstellen
Even Jeroen zij topic terug oprakelen:
Ik wil een volledig nieuwe ontsteking installeren.

Beginsituatie Cyl nr 1 BDP:

- beide kleppen gesloten Cyl 1 &4
- merktekens op het vliegwiel komen samen
- merkteken op het tandwiel van de nokkenas staat 180° van zijn merkteken op het 'kammetje'
- uitsparingen in de nokkenas om de kop te verwijderen zijn niet zichtbaar (anders staat cyl 4 net voor ontsteking)

Kan mij iemand dit bevestigen dat dit correct is ?

Om gemakkelijk te werken heb ik mijn oliepomp ook verwijderd.


Groeten,
Frederik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2019 22:58 #10 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic Timing afstellen
merktekens ontstekingsas controleren, de rest niet noodzakelijk.

waarom de oliepomp eraf..? vergeet straks niet eerst de pomp te vullen en ook nog de olie oppompen voor je start !

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 juli 2019 08:39 #11 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Timing afstellen
Omdat je de aandrijving van de verdeler maar op 2 manieren in de oliepomp krijgt (180° verschil)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.