Hallo,
De amethist is een aparte stuurdoos die de voorontsteking via een PC en software laat instellen. Dit wordt niet ingebouwd in de delco.
Je delco stuurt via zijn contactpunt of hall ontvanger of pertronix ( wat er ook in de delco zit) naar de amethist . Hierin programmeer je vrij de voorontstekingscurve op basis van toerental en eventueel onderdruk. Het signaal uit gaat naar de bobijn en zo terug naar de hoogspannings punten in je verdeler. Klik op mijn link uit de eerste post en het wordt je duidelijk.
Als je een systeem wil die volledig in de delco zit ingebouwd en die ook programmeerbaar is moet je kijken naar de 123-ignition :
123-ignition opel cih
.
Deze is een stuk duurder, maar krijgt goede kritieken.
Als je een L-jetronic hebt , dan komt er geen enkel ontstekingssignaal uit de stuurdoos. Er wordt alleen een signaal naar de stuurdoos gestuurd , om de stuurdoos het toerental door te geven ( zelfde als naar je toerenteller)en zo de benzineinjectiesequentieste bepalen.
Je verdeler is in die autos een klassieke verdeler met centrifugaal gewichtjes en vacuumvervroeging. Meestal met hall opnemer ipv de puntjes.
Als je een LE- jetronic hebt : idem dito als hierboven
Als je een LE2-jetronic hebt enkel te vinden in een Opel Record E 2.2i, dan zit er wel een aparte stuurdoos in het systeem ( bosch EZ10 module) die de voorontsteking regelt. In dat geval heeft de delco een vaste as, zonder centrifugaalgewichten in het binnenste (er is geen centrifugaalvervroeging, want de bosch stuurdoos stuurt dit), maar er is wel een vacuumvervroeging op de delco voorzien.. Die oem bosch module is evenwel niet zelf programmeerbaar
Tenslotte wil ik nog eens wijzen op de verwarring die vaak ontstaat tussen een elektronische ontsteking en een programmeerbare ontsteking.
Eerst is er de opnemer:
Klassiek zijn de puntjes.
Die kan je vaak vervangen door veel betrouwbaardere contactloze ontsteking zoals pertronix ignitor of hotspark ignition, beide alternatieven op het zelfde systeem .
Maar vaak zit in de opel injectiemotoren al een contactloze hallontvanger.
Dit zijn dan in principe electronische ontstekingen. Maar dat heeft niets met de vervroeging te maken.
Als je nu gaat naar een programmeerbare ontsteking, dan ga je een systeem installeren dat via pc de vervroeging laat programmeren.
Je gaat eerst de centrifugaalgewichtjes in je verdeler vastzetten en de programmatie neemt de vervroeging nauwkeuriger over. Hier kom je dan uit bij de 123 ignition of de amethist of andere systemen.
Nog veel nauwkeuriger is een systeem dat niet meer gestuurd wordt met een contact uit je verdeler (contactpunt of hall, maakt niet uit), maar die zijn signaal krijgt van een triggerwiel en inductieve sensor op je krukas. Bij de opel CIH motor monteer je dat triggerwiel doorgaans op de poulie voor de aandrijfriem naar de alternator en ventilator. Dan kom je uit bij systemen zoals megajolt . Deze stuurt doorgaans een coilpack aan vanwaar je bougiekabels aangesloten worden. De verdeler komt dan volledig te vervallen. J e hebt hem wel nog nodig omdat zijn as ook de oliepomp aandrijft, maar verder doet ie niets meer.
Nog een stap verder is dan de megasquirt of kdfi of EFI ignition ..... systemen die via hetzelfde triggerwiel niet alleen de volledige ontsteking programmeerbaar maken , maar ook de injectie overnemen en programmeerbaar maken, het liefste gekoppeld aan een lambdasonde in de uitlaat.
Geert