programmeerbare ontsteking

25 juli 2017 15:20 - 25 juli 2017 18:09 #1 door gvy
programmeerbare ontsteking werd gestart door gvy
Hallo,
Ik overweeg een mappable ignition (programmeerbare ontsteking) van Aldon : amethyst
Dit laat toe om de vaste voorontsteking in te stellen, een toerental gerelateerde voorontsteking (vervanging centrifugaalvervroeging) en een vacuumvervroeging. Verder ook de maximale vervroeging en nog wat toeters en bellen.

Vermits ik een CIH 2.2 heb, heeft deze al een vaste stroomverdeler (geen centrifugaalvervroeging, want dat gebeurde elektronisch met een regeleenheid). Mijn CIH heeft echter een L jetronic gemonteerd ipv de LE jetronic, waardoor ik deze regeleenheid niet heb.

Afijn:
Met zo'n amethist zet je de stroomverdeler (welke het ook is) eerst vast en ga je vervolgens de curves instellen met de pc in de amethist.

Mijn vraag :
Kan iemand met ervaring mij op weg helpen met de startcurve voor een CIH 2.2 :
1. vaste voorontsteking (stationair) : vb 10° (krukas)
2. centrifugaalvervroeging : vb bij 1000 tr/min : 0° , oplopend tot bij 3000 tr/min : 22° en verder vlak
3.vacuumvervroeging: geen idee

4. eventueel ook de maximale totale vervroeging. vb 32°

Overigens , wie zich wil inlezen in de materie van voorontsteking : Dit is een heldere uitleg : voorontstekling
Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 okt 2017 14:23 #2 door loely
Beantwoord door loely in topic programmeerbare ontsteking
He,Ook ik ben op zoek naar een programmeerbare ontsteking ,heb er nu een inzitten met HALL opnemer.Kan die Amethist in iedere delco ingebouwd worden of moet het er een zijn met contactpunten.Ik heb een L jetronic injectie inzitten en de pulsen van de ontsteking komen uit die CPU maar ik zou de curve willen aanpassen omdat ik een andere nokkenas wil monteren.heeft er iemand ervaring mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 okt 2017 22:00 - 04 okt 2017 22:35 #3 door gvy
Beantwoord door gvy in topic programmeerbare ontsteking
Hallo,
De amethist is een aparte stuurdoos die de voorontsteking via een PC en software laat instellen. Dit wordt niet ingebouwd in de delco.
Je delco stuurt via zijn contactpunt of hall ontvanger of pertronix ( wat er ook in de delco zit) naar de amethist . Hierin programmeer je vrij de voorontstekingscurve op basis van toerental en eventueel onderdruk. Het signaal uit gaat naar de bobijn en zo terug naar de hoogspannings punten in je verdeler. Klik op mijn link uit de eerste post en het wordt je duidelijk.

Als je een systeem wil die volledig in de delco zit ingebouwd en die ook programmeerbaar is moet je kijken naar de 123-ignition : 123-ignition opel cih .
Deze is een stuk duurder, maar krijgt goede kritieken.

Als je een L-jetronic hebt , dan komt er geen enkel ontstekingssignaal uit de stuurdoos. Er wordt alleen een signaal naar de stuurdoos gestuurd , om de stuurdoos het toerental door te geven ( zelfde als naar je toerenteller)en zo de benzineinjectiesequentieste bepalen.
Je verdeler is in die autos een klassieke verdeler met centrifugaal gewichtjes en vacuumvervroeging. Meestal met hall opnemer ipv de puntjes.

Als je een LE- jetronic hebt : idem dito als hierboven

Als je een LE2-jetronic hebt enkel te vinden in een Opel Record E 2.2i, dan zit er wel een aparte stuurdoos in het systeem ( bosch EZ10 module) die de voorontsteking regelt. In dat geval heeft de delco een vaste as, zonder centrifugaalgewichten in het binnenste (er is geen centrifugaalvervroeging, want de bosch stuurdoos stuurt dit), maar er is wel een vacuumvervroeging op de delco voorzien.. Die oem bosch module is evenwel niet zelf programmeerbaar


Tenslotte wil ik nog eens wijzen op de verwarring die vaak ontstaat tussen een elektronische ontsteking en een programmeerbare ontsteking.
Eerst is er de opnemer:
Klassiek zijn de puntjes.
Die kan je vaak vervangen door veel betrouwbaardere contactloze ontsteking zoals pertronix ignitor of hotspark ignition, beide alternatieven op het zelfde systeem .
Maar vaak zit in de opel injectiemotoren al een contactloze hallontvanger.
Dit zijn dan in principe electronische ontstekingen. Maar dat heeft niets met de vervroeging te maken.

Als je nu gaat naar een programmeerbare ontsteking, dan ga je een systeem installeren dat via pc de vervroeging laat programmeren.
Je gaat eerst de centrifugaalgewichtjes in je verdeler vastzetten en de programmatie neemt de vervroeging nauwkeuriger over. Hier kom je dan uit bij de 123 ignition of de amethist of andere systemen.

Nog veel nauwkeuriger is een systeem dat niet meer gestuurd wordt met een contact uit je verdeler (contactpunt of hall, maakt niet uit), maar die zijn signaal krijgt van een triggerwiel en inductieve sensor op je krukas. Bij de opel CIH motor monteer je dat triggerwiel doorgaans op de poulie voor de aandrijfriem naar de alternator en ventilator. Dan kom je uit bij systemen zoals megajolt . Deze stuurt doorgaans een coilpack aan vanwaar je bougiekabels aangesloten worden. De verdeler komt dan volledig te vervallen. J e hebt hem wel nog nodig omdat zijn as ook de oliepomp aandrijft, maar verder doet ie niets meer.

Nog een stap verder is dan de megasquirt of kdfi of EFI ignition ..... systemen die via hetzelfde triggerwiel niet alleen de volledige ontsteking programmeerbaar maken , maar ook de injectie overnemen en programmeerbaar maken, het liefste gekoppeld aan een lambdasonde in de uitlaat.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride
Deze gebruikers zeggen dank u: loely

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 okt 2017 14:26 #4 door loely
Beantwoord door loely in topic programmeerbare ontsteking
Ik heb een Hal opnemer maar zonder vacuum of centrifugaal vervroeging.Dus zal de puls wel uit de stuurdoos komen.Mijn probleem is dat de vervroeging op hol slaat.Stationair bij 10° vast gaat deze tot meer dan 50°(onbelast) en dat heeft al een motor gekost (pingelen).Heb al onderdelen gewisseld maar geen resultaat.Nu had ik zelfs gedacht de centrifugaal vervroeging met een andere delco vast te zetten en zo te kijken wet de motor doet.Ofwel een instelbare ontsteking te gebruiken.e 123 ken ik maar is wat duur om te laten inbouwen in een delco.Dus nu zoek ik naar een alternatief.De injectie is wel bijgezet achteraf vermoed ik.Kan een motor draaien met bvb25 of 30° vaste voorontsteking? Er zit wel een 270° nokkenas in.Ik zoek al even maar vind geen bevredigende oplossing.Jij misschien ?
Loely

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 okt 2017 17:57 #5 door gvy
Beantwoord door gvy in topic programmeerbare ontsteking
Loely,

Kan je eens aangeven welk type injectie je precies hebt of anders gezegd, van welke motor je injectiesysteem is afgehaald?
Zoals ik al vermelde had opel ( bij de de 4 cil CIH motoren) enkel de LE2-jetronic uit een record E 2.2i een elektronische vervroeging van Bosch.
Alle andere waren voorzien van delco's met centrifugaalvervroeging. de meeste met een hall opnemer..

Ow ja , tenzij je een motronic injectiesysteem hebt van een C24NE uit een Omega A of een frontera. (maar je vermelde L-jetronic ?)

Afijn, om op je vraag te antwoorden.
Ik heb een CIH2.2i en die draaide jarenlang op een vaste verdeler( zonder centrifugaalvervroeging) uit een record E 2.2i , zonder elektronische vervroeging en vast ingesteld op 17° voorontsteking.

Waarom???? Omdat tig jaren geleden een zogenaamde specialist hem op zijn zogenaamde testbank zo had ingesteld met het verhaal dat de motor zo zijn max vermogen levert en dat ik er van af moet blijven.
Wel ik kan je nu zeggen dat dat wel lukt , maar dat het hoegenaamd niet ideaal is voor je vrijloop en voor je maximaal vermogen. Ce verbranding is nooit optimaal en dat ruik je door onverbrande gassen.

Dus , na al die jaren ben ik erachter gekomen dat deze "specialist" mij nog wel wat fabeltjes had verteld ( zoals het feit dat er een scherpere nokkenas inzat etc. Terwijl ik intussen op de geheugenstok netjes het typenummer heb kunnen aflezen van een standaard nokkenas.

Waar had de beste man WEL gelijk in .... Dat ik ervan moest blijven en dus heb ik nu recent met scha en schande kunnen vaststellen dat een CIH motor met "vast ingestelde" voorontsteking absoluut niet met 30° voorontsteking mag draaien. Op hoge toeren is dat best wel OK, maar als je op lage toeren op het gas gaat (de motor belast), dan is dat veel te veel voorontsteking. En ik moet er nog aan werken, maar ik ben vrij zeker dat dit mij recent een drijfstanglager heeft gekost. Het blok moet er uit.

Moraal van het verhaal : Een motor moet gewoon een deftige instelbare vervroeging hebben en zeker geen vaste voorontsteking. Dat ik er jaren veilig maar inefficient heb mee gereden bewijst dat dat wel kan als het niet te vroeg staat, maar het is niet ideaal.
En toen ik het op 30° had ingesteld reed hij een stuk beter, maar ook stuk; En dat was HEEL stom van mij.

Mijn plan is waarschijnlijk :
Motor er uit en schade bepalen.
Intussen nieuwe kabelboom maken en ombouw naar programmeerbare injectie en ontsteking (kdfi) , incl lambdasonde in de uitlaat.
Samen met de mensen die dit systeem verdelen alles instellen en ondertussen de werking onder de knie krijgen om VEILIG verder te knutselen.

Waarom :
Dat is een oplossing voor de analoge L jetronic en het blind instellen van de injectie. ( met de lambdasonde ZIE je wat je uitspookt, want als je motor te arm draait dan maak je hem ook kapot)

Dat is ook de oplossing voor de vaste ontsteking waar ik veel te lang mee ben blijven rijden..

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.