Startmotor

06 mei 2018 11:47 #1 door marcogt
Hallo Opel Gt liefhebbers,

Van mijn Opel Gt uit 1973 heeft de startmotor soms kuren.
Nu heb ik nog een startmotor liggen die ik een keer heb gekregen.
Volgens is die van een Ascona.
De startmotor ziet er uiterlijk hetzelfde uit alleen heeft de startmotor van mij GT een aansluiting (stekkertje) meer op het startrelais zitten.

Kan ik deze startmotor gewoon gebruiken op de GT.
Waarvoor is die extra stekker?

Tips zijn welkom!!

groeten MarcoGT

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mei 2018 17:11 #2 door RobGT
Ik heb het schema van de Ascona C voor me.
De extra aansluiting is voor de keuzeschakelaar van de automaat.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mei 2018 19:07 #3 door marcogt
Hallo RobGT

Bedankt voor je antwoord.
De startmotor die op dit moment in mijn GT zit heeft een extra aansluiting.
De startmotor waarvan ik vermoed dat hij van een ascona is (degene van wie ik hem gekregen heb, had vroeger ascona’s) heeft een stekkertje minder.



Als ik deze startmotor inbouw wat zou ik dan met dat stekkertje moeten doen?

Gr MarcoGT
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mei 2018 22:40 #4 door RobGT
Ik kan het niet zo goed zien op de foto's wat er aan de hand is, maar de startmotor van mijn GT heeft ook 3 aansluitingen (plus een massa).
Bijgaand foto's van het europees en het amerikaans aansluitschema
Misschien verduidelijkt dat wat?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mei 2018 22:51 #5 door RobGT
En nog een, maar dan van de Ascona A
Heeft ook 3 aansluitingen (en een massa)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2018 17:42 #6 door RobGT
Op de startmotor van de GT zitten dus 3 aansluitingen: een voor de accu, een voor het contactslot en een voor de bobine. De bobine loopt dus via het relais in de startmortor.
Als je de derde draad op de aansluiting van het contactslot zou zetten, zou alles werken, maar er loopt dan een extra stroom door het contactslot.
Bij een wat slecht werkend contactslot (wat nogal eens het geval is bij oudere auto's) kan je dan dus een verstoring krijgen in de aanvoer van de bobine. Ik denk dat dat een slecht lopende motor tot gevolg zal hebben.
Ik zou een startmotor zoeken met 3 aansluitingen.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2018 21:22 #7 door marcogt
Hallo Rob,

Bedankt voor het meedenken.
Op een ander Opel forum kwam ik idd tegen dat de andere draad voor de bobine is.

Hierbij wordt het volgende gezegd
Normaal gesproken wordt de bobine gevoed met een weerstandsdraad zodat hij plusminus 9 volt krijgt. Bij het draaien van de startmotor geeft de extra draad van startmotor naar bobine tijdens het starten 12 volt. Gevolg is dat je een krachtigere vonk krijgt.
Dit is alleen van toepassing op ontstekingen met contactpunten.

Ik weet niet of dit waarheid is maar het klinkt aannemelijk.

Ik zou idd dus de draad aan kunnen sluiten op de 12 volt via contactslot.
Je hebt gelijk dat er dan altijd een stroom op staat.
Nu werkt mijn contactslot met een extra relais welke ik er tussen gezet heb om het contact te ontlasten.
Zou het dan nog uitmaken?

Thanks MarcoGT

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2018 22:09 #8 door RobGT
Ik heb geen flauw idee hoeveel stroom er maximaal door de bobine loopt. Misschien is dat ergens op te zoeken of staat het op de bobine of kan je hem meten nu de oude startmotor er nog aan hangt.
Als het relais de totale stroom aan kan, lijkt het me een goede oplossing.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2018 22:41 #9 door Jos
de extra aansluiting is inderdaad de voorziening om de bobine 12 volt te geven als je start
blijft er dit voltage erop staan wordt de bobine te warm en brandt deze door.
vandaar dat er na het starten naar de weerstandsdraad overgeschakeld wordt.
verbindt je het zaakje door dan blijft er op het circuit continue spanning staan en blijft de startmotor lopen.
oplossing is om de draad vanaf het contactslot (= de andere aansluiting) door te verbinden naar een apart relais
(kost maar een paar euro) en daar de stroomkabel naar de bobine aan te sluiten
immers de originele aansluiting werkt ook als een relais
je zou ook kunnen besluiten om een 12 volt bobine te instaleren (blauwe serie) zoals reeds eerder op het forum besproken

hoop dat het bovenstaande duidelijk is :)

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mei 2018 01:07 #10 door ariegt
weer een top uitleg Jos, is het niet eigenlijk zo dat de startmotor met starten teveel sap
wegtrekt waarvoor dus voor dat moment de bobine even doorgezet wordt om de dip
op te heffen ? wat zou het voltage zijn dat de bobine nog functioneert , een volt of 8 ?
overigens voor Marcogt ; het is best van belang dat er een goed sterke plus op de solenoid komt.
deze heb nog best wel prik nodig heb ik gemerkt. Dit kan ook rare problemen geven zoals het lijkt dat hij vast slaat.
groet Arnold

opel GT AL 1972
opel corsa 1993
Buick Skylark 1970
Oldsmobile Cutlass wagon 1969
opel manta A 1972(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mei 2018 07:27 #11 door Jos
Hallo Arie

Inderdaad trekt de startmotor veel stroom weg en zakt dus de toevoer naar de rest van de gebruikers
(denk maar als je licht aanstaat als je start dat wordt ook flauwer)
vandaar de extra kabel op de startmotor zodat je het maximale op de bobine krijgt
overigens start de motor wel op de weerstandsdraad; iets of wat moeilijker, maar onder normale omstandigheden
zou je het niet eens hoeven te merken

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mei 2018 21:35 #12 door marcogt
Bedankt allemaal voor het meedenken.
Ik ga maar eens op zoek naar een relais en plaats die er tussen.
Dat lijkt me voor mij de beste oplossing.

Gr MarcoGT

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mei 2018 23:35 #13 door Jos
eerst maar eens kijken of de vervanger de oplossing is van het probleem is voordat je met de ombouw begint:)

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.