Startproblemen

20 feb 2008 19:52 #1 door Pecje
Startproblemen werd gestart door Pecje
Wie kan mij helpen?
Ik heb het volgende probleem: de auto wil niet starten als hij warm staat en een half tot 1 uur heeft stil gestaan.
Het volgende doet zich voor:
als de auto uit staat meet ik 12.74Volt over mijn accu. Zodra ik de motor start geeft de voltmeter 13.7 volt aan. Het lijkt er dus op dat de dynamo werkt en dat de accu oplaadt.
Deze week nog een nieuwe spanningsregelaar geinstalleerd, dus die kan het niet zijn.
Als de motor koud is is starten geen probleem, al lijkt het soms alsof de accu moeite heeft om de startmotor op gang te krijgen. Als de motor warm is en de auto heeft een half uur gestaan dan is starten onmogelijk: de startmotor draait enkele keren om vervolgens in schoonheid te sterven alsof de accu leeg is. Zelfs met het contact uitgezet wil de startmotor nog een poging doen om te draaien. RAAR!! Als de auto weer wat is afgekoeld start deze weer. Als ik alle toeters en bellen aanzet met een draaiende motor (lichten, kachel, radio etc) meet ik nog steeds meer dan 13.4 volt .
Zit er ergens een lekspanning, of is de accu kapot?
HELP!

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2008 20:18 #2 door a.smids
Beantwoord door a.smids in topic Startproblemen
Hoi Pecje,

Heb met mijn GT hetzelfde probleem gehad.
Bij warme motor niet willen starten en koud tikken en lopen.

Bleek uiteindelijk een versleten startmotor te zijn.
Bij hogere temperaturen zijn de spelingen in de lagers en bussen groter en loopt de rotor vast op de stator.

Probeer eens een andere (gereviseerde) startmotor.

Groeten en succes,

Allard.

Nur fliegen ist schöner.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2008 20:25 #3 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Startproblemen
Bedankt voor je reactie. Maar moet je dan geen raar geluid horen in de startmotor? Hij draait normaal rond totdat het lijkt alsof de accu leeg is. Zelf heb ik dus meer het gevoel dat het iets electrisch is. Een paar weken geleden had ik hetzelfde probleem en met een startkabel sloeg de motor van de eerste keer aan. Zal in ieder geval de startmotor goed in de gaten houden.

Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2008 21:17 #4 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic Startproblemen
Hallo Patrick,

Wat betreft het antwoord van Allard over de startmotor die je moet vervangen of laten reviseren heeft hij helemaal goed, er staat nl. op het duitse Opel GT forum exact hetzelfde verhaal met de klacht dat wanneer de motor heet is dat de startmotor niet meer rond wil, ze geven ook nog aan dat je de startmotor van een 3.0 24V kunt gebruiken, die is sterker als de orginele en schijnt dat die niet kapot te krijgen zijn.

groeten Herman.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 feb 2008 18:53 #5 door a.smids
Beantwoord door a.smids in topic Startproblemen
Hoi Patrick,

De startmotor is niet defect maar 'op'.
Je hoort dus geen raar geluid maar weigert dienst als tie warm is.

Mijn startmotor komt van een 2.2 en heb later ook de 1.9 motor vervangen voor de 2.2 waar de startmotor vanaf kwam maar dat terzijde. Let er bij aanschaf van een alternatief model startmotor op dat het haakse montage plaatje aan de achterzijde van de startmotor aanwezig is. Dit plaatje is voor de verschillende modelen (lees verschillende maten) van startmotoren de compensatie om toch op dezelfde montage plaats uit te komen. Deze is dus voor de verschillende modellen anders van afmetingen.

Groeten,

Allard.

Nur fliegen ist schöner.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 feb 2008 19:48 #6 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Startproblemen

origineel gepost door a.smids
Hoi Patrick,

De startmotor is niet defect maar 'op'.

Groeten,

Allard.

Je zou wel eens gelijk kunnen heben.
Ik heb zojuist de startmotor verwijderd, het blijkt de originele nog te zijn en er zit best wel wat speling in.
Breng hem morgen weg ter revisatie, daarnaast laat ik de accu controleren en ga ik de +kabel van de accu vernieuwen. Halverwege is de ommanteling gescheurd. Ik hoop dat ik binnen een paar dagen ( en waarschijnlijk vele euro's armer) weer kan rijden.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 mrt 2008 13:21 #7 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Startproblemen
Even de laatste stand van zaken:
De accu bleek kapot te zijn.
De buitenmantel van de kabel van de accu naar de startmotor bleek ter hoogte van de plaats waar hij van de accu-ruimte in de motor-ruimte komt doorgeschuurd te zijn, met als gevolg lekspanning.
De startmotor bleek inderdaad volledig op te zijn. Heb hem volledig laten reviseren (toch weer 127 eurietjes). De auto start weer alsof het een nieuwe is. Het geluid van de startmotor is volledig anders dan het geluid wat ik in de afgelopen 2 jaar gewend was, hij snort gewoon!
Het is een wereld van verschil.
Allemaal bedankt voor de input die geleid heeft tot het opsporen van het probleem :thumbup:

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 mrt 2008 20:25 #8 door opelstof
Beantwoord door opelstof in topic Startproblemen
Check ook nog even de massakabel tussen carrosserie en motor. Die is vaak ook niet helemaal top meer.

Vaak wordt deze vergeten en gaan mensen nieuwe startmotoren monteren waarna het euvel blijft bestaan.

Gelukkig start ie van jouw nu weer. Toch fijn zo'n forum

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 feb 2013 21:16 #9 door AutoInformatief
Beantwoord door AutoInformatief in topic Startproblemen
Even om een oud topic omhoog te schoppen.

Het probleem van het moeizaam starten hebben wij ook al sinds de aanschaf van onze GT maar zijn nu pas dit topic tegen gekomen!

Nu zijn wij het twijfelen tussen het reviseren van de startmotor of een nieuwe te bestellen bij Splendid. Sinds kort heeft hij namelijk de volgende startmotor in het assortiment;

www.splendidparts.de...fertype=1&referid=66

Heeft wellicht iemand al op zo'n korte termijn kennis mogen maken met deze startmotor?

www.AutoInformatief.com/ - -Your Online Launch Control! - -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 feb 2013 06:23 #10 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Startproblemen
Geen slechte deal denk ik. Als je ziet dat Patrick schrijft dat ie 127 euro betaald heeft om 'm te laten reviseren en je voor een nieuwe(!) 137 euro betaald bij Udo....en die heeft dan ook nog eens meer power.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 feb 2013 20:20 #11 door AutoInformatief
Beantwoord door AutoInformatief in topic Startproblemen
Goed argument inderdaad! Gisteren dan ook de nieuwe besteld bij Uwe. Kunnen we deze zomer rustig ergens een teras meepakken zonder ons druk te maken of hij nog wel wil starten met warme motor _O-

www.AutoInformatief.com/ - -Your Online Launch Control! - -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2013 20:00 #12 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Startproblemen
Ik heb gisteren een nieuwe (gereviseerde) startmotor in mijn Volvo gezet, 75 euro met inruil oude, waar ze elders al 175 vragen. Ook gelijk een krachtigere en betere versie, wereld van verschil qua geluid, maar hopelijk kan ie er weer 50 jaar tegen aan.

Heb een tijd geleden gedacht die in de Opel ook te moeten vernieuwen, maar dat was gelukkig gewoon een slechte massa door dat de startmotorbouten wat los waren gekomen. Misschien bij hermontage na inbouw motor niet goed vastgekomen.

Dat was overigens de reden waarom ik met het Pinkster treffen dus met een nieuwe accu niet van de plaats kwam en met wat hulp wel. 8)7

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 feb 2013 22:11 #13 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Startproblemen
Een warme GT starten zal vaak een probleem blijven denk ik. De plank tot op de bodem tijdens starten wil wel helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mrt 2013 19:02 #14 door AutoInformatief
Beantwoord door AutoInformatief in topic Startproblemen
Wij hebben de nieuwe startmotor inmiddels ontvangen en geplaatst. En dit is inderdaad echt een wereld van verschil! Starten gaat nu praktisch als nieuws i.p.v. een paar seconden doorstarten normaal gesproken.










www.AutoInformatief.com/ - -Your Online Launch Control! - -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mrt 2013 21:47 #15 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Startproblemen
Mooi :thumbup:
Nu nog een geluidsfragment van het starten :smilegrin:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mrt 2013 00:45 #16 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Startproblemen
Hoezo fragment, gewoon van de zomer naar het mooie Limburgse land komen voor het MOT!;)


In elk geval mooi om te horen dat hij nu goed start, met mijn Volvootje ook geen problemen meer gehad sinds de nieuwe startmotor, alleen heb ik nu nieuwe banden nodig voor herkeuring... -O-

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.