Zekeringsvraagje

18 okt 2010 20:57 #1 door State Scarlet
Zekeringsvraagje werd gestart door State Scarlet
Hallo een klein vraagje over de zekeringskast.

Op nummer 3 zit origineel de cigar lighter en heater, volgens de owners manual, maar hoort daar alleen de verwarming bij of ook de achterruitverwarming? Die zie ik eigenlijk nergens apart vermeld.

Ik had toen ik de auto kocht eigenlijk 2 kapotte zekeringen (denk ik) en tot voor kort die 2 opties nog niet nodig gehad. De andere was ruitenwisser+wasser/toeter/achteruit licht, iets noodzakelijker en had ik ook gelijk vervangen bij thuiskomst.
Wel vandaag ontdekt dat ik een paar dikke zekeringen (normaal 5A geel, zat 16A witte in) er in had zitten en dat mijn klokje gewoon doorliep ondanks dat alles er uit lag (zit dus ongezekerd op continuestroom... kreng mag van mij doodgaan met haar foute tijd hehe)


In elk geval, mijn vraag is dus wat men allemaal onder heater verstaat

Nu ik toch even bezig ben met elektra vragen, wat verstaat men onder 'stop lamp' en 'shift quadrant lights'. En dan nog een laatste: waar en hoe zit de binnenverlichting normaal aangesloten. De mijne doet het wel manueel, maar niet op de deuren. Vermoed dan ook dat de deurschakelaars dan ook niet aangesloten zijn. Ik beloof dat ik hierna geen nieuwe vragen meer stel!;)

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 okt 2010 21:31 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Zekeringsvraagje

State Scarlet schreef : Ik beloof dat ik hierna geen nieuwe vragen meer stel!;)


Zeggeh...ik heb dit forum op poten gezet om mensen mét een GT en mét vragen hulp te kunnen bieden. Als iedereen nadat ie een vraag gesteld het daarbij laat kan ik de tent wel sluiten..8)7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 okt 2010 21:48 #3 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Zekeringsvraagje
Tsja meneer R, als ik het fout doe heb ik én geen GT meer én dus geen vragen meer :lol:

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 okt 2010 01:07 #4 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Zekeringsvraagje
Alvast een paar antwoorden.

Als ik het schema volg zit op de 3 inderdaad de cigar lighter en de blowermotor van je verwarming/ventilatie.

Volgens datzelfde schema zit de achterruitverwarming niet op een zekering. Deze komt van een relais en op dat relais komt een rechtstreekse + vanaf de centrale blok . Dus de achterruitverwarming is in principe niet afgezekerd.

Het klokje hoort op zekering 4 en op diezelfde zekering zit ook je binnenverlichting.

Binnenverlichting heeft overigens 3 standen op het lampje.
Er komt dus een continue + van zekering 4.
In stand 1 : schakel je massa en brandt het lampje continue
In stand 2 : schakel je niets en is de lamp uit
In stand 3 : schakel je massa over de twee deurkontakten en brandt de lamp dus enkel als een deur open staat.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 okt 2010 19:00 #5 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Zekeringsvraagje
Bedankt voor de informatie Geert, ben toch weer een beetje wijzer geworden. Vandaag nog even mijn achterruitverwarming geprobeerd, maar niks. Het waarschuwingslampje links ging wel aan na verloop van tijd, maar de ruit werd er niet helderder op. Een keer even meten of hij stroom krijgt met lopende motor, anders moet ik het gaan zoeken bij de aansluiting bij het zekeringskastje denk ik.

Ik had al eens eerder uitgevogeld hoe het lampje werkte uit/aan/aan op deur, maar hij schakelt niet op de deur. Niet zo heel belangrijk, GT instappen heb je na 2 keer ook wel door. Het is alleen een zonnebril die af en toe krak kan zeggen die je dan misschien wel had gezien.

Het is een mooi slecht weer werkje in elk geval, binnenkort eens aan beginnen met allemaal die andere kleine dingetjes (logo's erop zetten, nieuwe buitenspiegels monteren, pedaalrubbers vervangen etc)

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 okt 2010 19:42 #6 door nico
Beantwoord door nico in topic Zekeringsvraagje
Als je kijkt op het schema zie je dat de relais die de achterruit verwarming aanstuurt langs één kant aan de massa hangt (die krijg je als je de schakelaar overhaalt) en langs de andere kant aan de regelaar van de alternator. Maw de achterruit kan aleen laden als de motor draait EN de alternator aan het laden is. Dit is ook een veiligheid die belet dat je de batterij leeg trekt met een achterruitverwarming die blijft aanstaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 okt 2010 19:49 #7 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Zekeringsvraagje

State Scarlet schreef : Nog even mijn achterruitverwarming geprobeerd, maar niks. Het waarschuwingslampje links ging wel aan na verloop van tijd, maar de ruit werd er niet helderder op.

Vast niet lang genoeg gewacht. Weet je wel hoe lang dat duurt bij zo 60-iger jaren verwarmingselement.
Tegen de tijd dat die van mij gaat ontwasemen ben ik meestal al op mijn werk.
Geduld is een schone zaak, zeker bij het verwarmingselement van de achterruit van een GT

Trouwens, dat is waar ook: vanwege het hoge energiegebruik zal de verwarming slechts werken wanneer de motor sneller dan stationair draait (bron: originele handleiding Opel GT).
Vandaar dat er niks gebeurde.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 okt 2010 23:20 #8 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Zekeringsvraagje
Hmm, laat ik hem maar het voordeel van de twijfel geven vooralsnog. Ik was overigens aan het rijden, maar ik heb ook even de blazer aan gezet om de andere ruiten klaar te krijgen.

En ja, ik denk dat ik de laatste tijd niet eens meer een achterruitverwarming gewend ben. Mijn Daihatsu had er geen en mijn Amazon nu ook niet. Dus laatste keer dat ik aandachtig er eentje bekeken heb was met onze oude Opel Kadett station van '82 als kind, toen was dat magisch dat het vocht oploste;)

Nog even een klein vraagje dan, waar reageert dat dom waarschuwingslampje dan op? Met andere woorden, hoe word hij ingeschakeld?

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 okt 2010 19:53 #9 door nico
Beantwoord door nico in topic Zekeringsvraagje
Inderdaad een goede vraag. Dat lampje moet dezelfde + krijgen als de achterruit. Dus zou eigenlijk alleen mogen branden wanneer de achterruitverwarming aanligt. Zou alles eens doormeten van alternator, relais tot achterruit.

Want METEN is WETEN 8)7 :smilegrin:

Grtz Nico

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.