Relais dimlicht

12 mrt 2011 20:02 #1 door Waldemar
Relais dimlicht werd gestart door Waldemar


mijn naam is Waldemar, 18 jaar uit Goes en ben vorige maand van Opel Kadett coupe uit 76 naar een GT Junior euro uit 73 gegaan. Hij is nog niet apk gekeurd en ik ben dan ook druk bezig hem daarvoor helemaal klaar te maken.

Daarbij stuit ik op het volgende: de kabelboom van de verlichting voor is afgeknipt halverwege de motorruimte en is er niet meer bij. s, ik ben begonnen met alle draden weer te herleiden en alles doet het behalve het dimlicht. De schakelaar in de koplampen rechts is moeilijk bij te komen omdat de draden heel kort zijn afgeknipt. Nu heb ik de schakelaar in de het koplamp-mechanisme van de ind. switch ertussenuit gehaald en direct verbonden zowel links als rechts. Is dit alleen voor het lampje op de dash? of levert het problemen op deze altijd aangesloten te hebben?

Nog een probleem is dat er stroom op het gele draad naar de koplampen staat, maar zodra ik hem aansluit op de dimlichten de stroom 'wegvalt' en de dimlichten uitblijven. Als ik het gele draadje omwissel voor een draadje naar de pool van de accu doet hij het meteen, aan de aarde ligt het niet. zou dit opgelost zijn met het plaatsen van een nieuw relais, aan het draad ligt het niet en de stroom naar het relais is ook constant.

Bij de koplamp-mechanisme schakelaar rechts zit ook een aarde die in contact staat als de lichten uit staan. deze heb ik er dus 'tussenuit' heb gehaald door de wit gele draad direct met de grijs groene draad te verbinden, is deze aarde noodzakelijk?

Een heel verhaal, alvast bedankt voor de moeite van het lezen. en wie weet heeft er iemand een een idee om de lichten te laten branden!

Groet, Waldemar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 mrt 2011 20:21 #2 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Relais dimlicht
Welkom op het Forum Waldemar c_/
Leuk er weer een Zeeuw bij te hebben. :thumbup:
Je auto ziet er zo te zien nog zeer goed uit.
Helaas kan ik je niet helpen met je vraag. Van electronica heb ik geen kaas gegeten. Maar het lijkt me dat zomaar bepaalde draden weglaten niet goed kan zijn, ze zitten er vast niet voor niets.
Heb je al eens op het Forum gezocht naar een bedradingsschema, er staan er diverse op.
trouwens er zijn zeker leden die je met je vraag kunnen helpen.
Een leuke tijd gewenst op het Forum en natuurlijk met je GT, dat ie snel rond kan rijden.

Grtz Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 mrt 2011 20:55 #4 door agété
Beantwoord door agété in topic Relais dimlicht
Kijk met behulp van een multimeter wat goed zit ten opzichte van je schakelaar.Het zou zomaar kunnen dat er een draad massa maakt terwijl die dat niet moet doen omdat het bijv een "voedingsdraad"is.Schrijf het desnoods op of label je draden.Volgens mij is er nl. flink geklooit met je bedrading.Haal er iemand bij die er verstand van heeft en zorg voor een goed schema(er is hier vast wel iemand die je dat kan leveren,bovenstaand keus genoeg) Lukt het dan nog niet dan denk ik dat de beste oplossing opnieuw bedraden vanaf je schakelaar is.Houdt er rekening mee dat als je niet exact weet wat je doet er wel eens sluiting en in het ergste geval brand ontstaat.Ik wil je niet bang maken maar toch zeg ik het maar even,'t zou zonde zijn!

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 mrt 2011 21:10 #5 door Waldemar
Beantwoord door Waldemar in topic Relais dimlicht
Bedankt voor de goede links, een paar had ik er zelf al gevonden maar dit elektrische schema is echt veel beter. Alle draden heb ik met de label maker gemerkt omdat deze nu allemaal groen zijn. ze zijn naar doorverbind blokjes geleid, vanuit daar heb ik ze doorgestuurd. met de multimeter heb ik alles nagemeten. Van de draden naar de relais door naar de lampen. het vreemde is dat er wel 12nogwat op de gele draad onder de motorkap staat maar zodra ik hem aansluit op een lamp valt dit direct weg tot aan de relais?! de stroom toevoer van de relais blijft wel onder spanning staan. Ik heb de 2 ind. switches dus in feite altijd op on, de aan-uit switch (links) zit er wel tussen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 mrt 2011 22:26 #6 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Relais dimlicht
Dag Waldemar. Welkom op het forum. Das een goede binnenkomer zo, gelijk met een mooie foto.
GT ziet er netjes uit. Is dat dezelfde als die bij van de Vliet te koop stond? Wat Pecje zegt, leuk er weer iemand bij te hebben uit Zeeland.
De Limbo's zijn té goed vertegenwoordigt hier ;)
Wat het electrische schema aangaat. Er zit onderling wat verschil op. Ik bedoel dan tussen de USA GT en de EU GT. En in het nieuwe electrische schema zitten nog wat oneffenheden. Bij twijfel dus altijd even vragen.
Ben wel eens benieuwd naar meer gegevens van je GT. Bij de RDW staat ie bij "Datum eerste toelating" opgegeven als 4 Maart 1974. Hij zou dus één van de laatst gemaakte GT's moeten zijn.
Nou, veel plezier gewenst hier op het forum én met de GT!
Groeten Rini.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2011 16:34 #7 door agété
Beantwoord door agété in topic Relais dimlicht

Waldemar schreef : Bedankt voor de goede links, een paar had ik er zelf al gevonden maar dit elektrische schema is echt veel beter. Alle draden heb ik met de label maker gemerkt omdat deze nu allemaal groen zijn. ze zijn naar doorverbind blokjes geleid, vanuit daar heb ik ze doorgestuurd. met de multimeter heb ik alles nagemeten. Van de draden naar de relais door naar de lampen. het vreemde is dat er wel 12nogwat op de gele draad onder de motorkap staat maar zodra ik hem aansluit op een lamp valt dit direct weg tot aan de relais?! de stroom toevoer van de relais blijft wel onder spanning staan. Ik heb de 2 ind. switches dus in feite altijd op on, de aan-uit switch (links) zit er wel tussen.


Hoe staat je lichtschakelaar(dus ook je handle aan de stuurkolom) bij elke meting?
Bij groot licht schakelt je dimlicht uit als het goed is.
Stadslicht blijft altijd spanning op staan,zodra je je licht inschakelt natuurlijk.
Misschien staat-ie wel op grootlicht...
Ik had het ook nog niet gezegd maar je hebt een mooi
GT-tje!

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2011 18:04 #8 door Waldemar
Beantwoord door Waldemar in topic Relais dimlicht
Bedankt voor alle reacties! hij ziet er mooi uit op de foto. maar er zit nog wel wat werk aan hoor, de blower doet het ook nog niet.

Vandaag de 2 relais eraf en open gehaald en lijkt goed te werken, zelfde relais voor groot licht en dimlicht? ik denk namelijk dat hier ergens het probleem zit.. alle 3 schakelaars staan aan van het draaisysteem zonder dat de schakelaar ertussen zit, zo direct doorverbonden.

Groot licht doet het perfect op die relais. Kan hij op groot licht blijven staan als groot licht uitstaat? waardoor het dimlicht niet aangaat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2011 19:40 #9 door agété
Beantwoord door agété in topic Relais dimlicht
Zou kunnen maar dan zit het tussen de relais onderling iets niet goed(verwisseld?),of je schakelaar aan je stuur blijft hangen.'t is dat je een end weg woont anders zou ik je wel willen helpen.Probeer i.i.g. "logisch" te denken:info: dan kom je al een heel eind.( hou het schema erbij en probeer het te snappen,je komt er wel!)

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2011 22:52 #10 door Waldemar
Beantwoord door Waldemar in topic Relais dimlicht
De relais werkt, er staat continu stroom op de gele draad (dimlicht) behalve wanneer ik groot licht aanzet. Maar zodra ik de gele draad tegen het dimlicht zet is de spanning weg. laat ik hem weer los staat er weer keurig 12 volt op? Morgen voor de 3e dag alles nameten en zoeken naar de oplossing!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mrt 2011 14:47 #11 door Waldemar
Beantwoord door Waldemar in topic Relais dimlicht
Bedankt voor alle hulp, het dimlicht doet het! Alle draden in het schema nagelopen en gecontroleerd en een draad vervangen die niet helemaal klopte. Relais was perfect ook klopt het met dimlicht. alle schakelaars in de lampen doen het helaas nog niet. het is nu contact om en alle lichten gaan aan, weet iemand of dit een probleem is voor de apk? De lichten doen het maar het dimlicht kan alleen uit als het contact uit is..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mrt 2011 15:13 #12 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Relais dimlicht
Hey Waldemar, dus je dimlicht gaat er op als je de auto op contact zet? Dat zal bij de APK niets uitmaken denk ik, ze hadden 1 of 2 jaar terug toch al proberen te promoten dat iedereen standaard met licht rond reed voor beter zicht overdag. Je ziet bij veel nieuwe auto's ook de 'daglichten', wat naar mijn mening weer onzin is als je ook de gewone dimlichten kunt inschakelen.

Het is alleen voor jezelf soms nadelig, wanneer je radio wilt luisteren met het wachten of situaties waar gewoon geen dimlicht nodig is. Dan branden je lampjes gewoon door. Maar bij mijn weten zullen ze bij de APK geen problemen geven als alle aangesloten lampen werken, wit/geel licht is dat naar voren schijnt, niet te hoog/laag staan, het een bepaald percentage licht behaald (bij vocht in lamp bijv), groot+dim apart schakelbaar zijn en groot licht er ook op kan blijven staan.

Succes met de rest in orde brengen voor de APK!

Johan

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mrt 2011 19:59 #13 door agété
Beantwoord door agété in topic Relais dimlicht
Gefeliciteerd!:thumbup:
idd geen probleem voor de APK denk ik.
Misschien kun je dit "probleem" weer oplossen met een ander soort schakelaar...

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mrt 2011 20:49 #14 door Waldemar
Beantwoord door Waldemar in topic Relais dimlicht
Het dimlicht gaat inderdaad op het contact aan, samen met de achterlichen en nummerplaat.
Groot licht kan je vastzetten en weer losklikken. kan dit door voor seinlicht of is dat niet apk nodig?

van de week even wat onderdelen bestellen, hij kan wel een nieuwe remvoering gebruiken, een setje nieuwe koelslangen en thermostaat. En misschien laat ik me dan ook gelijk wel verleiden tot een setje Junior stickers. Eerst even bekijken of de blower motor het nog doet anders kan die ook gelijk meekomen.

Vandaag stiekem in het donker een rondje gereden door de buurt nu de verlichting werkt, motor klinkt goed. alleen zit er nog een rammel achterin bij de tank alsof er een ijzeren plaatje los zit?

Bedankt voor alle antwoorden. Leuk dat er ook Zeeuwen zijn hier!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mrt 2011 21:00 #15 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Relais dimlicht

Waldemar schreef : Bedankt voor alle antwoorden. Leuk dat er ook Zeeuwen zijn hier!


Helaas maar een enkele met een GT :ninja:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mrt 2011 21:13 #16 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Relais dimlicht
Je kunt ook het groot licht even aan en uitzetten, hoe je het doet is niet zo relevant met het seinen. Moet er wel op kunnen blijven staan voor groot licht. (ja ik kom te vaak met allerhande auto's bij de APK om dat allemaal te weten)

Voor die rammel zou ik even kijken of alles goed vast zit, of misschien ligt er wel iets los in (Als je geen zin hebt om het zaakje los te halen, even door de achterlichten wat op de tast gaan, tenzij het elders ligt). De achterplaat, de plaat waar de band op ligt, de beugel of de poot achterin. Kan ook waar je de band met het vleugelmoertje vastdraait dat die los zit, het ijzer waar je de beugel inhaakt dus. Kan zoveel zijn, gewoon alles even betasten en bekijken. Ik had laatst ook zo'n gerammel en bleek dat ik de haak van de beugel niet aan de goede kant had gehaakt en dus los zat.

Zoekt en gij zult vinden. :smilegrin:

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mrt 2011 18:08 #17 door Waldemar
Beantwoord door Waldemar in topic Relais dimlicht
Vandaag nieuwe spullen gemonteerd. een nieuwe klokkenplaat en wielbouten. Alle opties die het niet deden aangesloten (blower, sigarettenaansteker, lampjes en oldtimer radio met ipod aansluiting!) alles werkt goed.

Behalve: mijn blower maakt een geluid waar de radio niet bovenuit komt. trekt dit nog weg misschien? hij heeft lang stilgestaan.

De groot-licht vast stand doet het niet meer en deed het eerst prima. seinlicht doet het prima. het vastzet klikje is weg, wel staat mn accu vrij leeg misschien heeft het met het relais te maken.

Onder mn auto hangt een losse platte aardedraad, wat is de originele plaats waar deze vastmoet? hij is behoorlijk lang naar mijn idee. ergens op de uitlaat neem ik aan?

Waldemar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mrt 2011 23:09 #18 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic Relais dimlicht
dat je blower herrie maakt komt misschien doordat er wat in is gevallen enigste remedie hiervoor is om de hele unit er uit te halen.

wat betreft de platte aarde draad waar zit die, de enigste die ik kan bedenken is die van de motor en die is niet zo heel lang.
misschien had de vorige eigenaar last van statische elektrische tijd en hebben ze zo een ontlader gemonteerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.