aansluiten schakelaar draaikoplamp

20 mei 2011 23:03 #1 door leon
aansluiten schakelaar draaikoplamp werd gestart door leon
Een vraagje over het aansluiten van de van de koplampen.
Heb een paar jaar geleden een complete kabelboom incl. zekeringskast via MP gekocht ben inmiddels zijn gegevens kwijt was ergens uit Limburg zag er perfect uit vrijwel alles werkt nu en dit
terwijl ik NUL verstand van electra heb.
Alle stekkers mooi genummerd maar kom niet uit met de aansluiting
van de kontactschakelaars van het draaisysteem zie foto.
Het draaisysteem zit al een tijd gemonteerd en wil de draden gaan verbinden in de openingskastje in de wielkuipen.
Bij de bestuurderskant komen 4kabels terwijl er 5 van de schakelaars komen misschien 1 naar massa?
kabel 1: 11 G-S
kabel 2: 11 S (contact+lampen aan zit er spanning op)
kabel 3: 10 R-S (contact+lampen aan zit er spanning op)
kabel 4: 10 B-S
Bij de pasagierskant komen 3 kabels van de kabelboom.
kabel 1: 11 B NL
kabel 2: 11 G-GN C
kabel 3: 11 W-GE NO




Hopelijk kan iemand aangeven welke kleur bij welke kabelnr. zou horen.
Verdere info. gt is import Amerika maar kabelboom is europees, kabelboom van instrumentenpaneel was nog in goede staat en heb
ik dus nooit vervangen.
gr. Leon.

Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 mei 2011 18:17 #2 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic aansluiten schakelaar draaikoplamp
Leon,
gewoon "even" het schema hier : www.opelgtforum.nl/d...sch_schema_nieuw.pdf bekijken voor een US-GT en de draadjes volgen. Is niet zo moeilijk dan het lijkt.
Trouwens volgens mij is één van de aansluitingen aan één van de microswitches sowieso fout: 1 draad aan de NO en 1 aan de NC zonder dat er 1 aan de C zit kan volgens mij niet.
Maar er zijn vast wel leden met echt verstand van "prik" die je beter kunnen helpen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 mei 2011 20:04 #3 door leon
Beantwoord door leon in topic aansluiten schakelaar draaikoplamp
Bedankt Pecje voor je reactie zal er volgende week
eens naar kijken of het gaat lukken.
Meerdere info is natuurlijk nog altijd welkom.
gr. Leon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 mei 2011 20:36 #4 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic aansluiten schakelaar draaikoplamp
Leon,
misschien zie ik het niet goed, maar is de aansluiting (C) bij de rechter micro schakelaar aan de bestuurderszijde misschien afgebroken?
Ik zie daar geen aansluiting om een kabelschoentje over te schuiven.
Volgens mij moeten er toch echt maar 4 draden aangesloten worden aan de bestuurderszijde en geen 5.
Kijk op het schema maar eens goed naar de aansluitingen van de 2 headlamp indicator switches en die van de headlamp relay switch.

Een Europese wordt anders aangesloten,
Zo gaat de C van de relay switch direct naar het koplamprelais, die van een US naar de zekeringenkast.
Kijk hier: www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CZFG7B77.jpg
voor het Europse schema.
Print ze alle 2 in kleur uit op minimaal A3 en vergelijk ze.
De stroomdraden uit je Europese kabel zullen zeer waarschijnliojk ergens anders vandaan komen dan dat bij een US kabel het geval zou zijn.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 mei 2011 02:41 #5 door GT TJE 1972
Beantwoord door GT TJE 1972 in topic aansluiten schakelaar draaikoplamp
is mss een stomme vraag maar zit dit op iedere GT?
kdenk nie dak da heb zien zitten op de mijne bij het demonteren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 mei 2011 16:20 #6 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic aansluiten schakelaar draaikoplamp
Wat zit er op elke GT? Bedoel je de micro-schakelaren?
Ja die zitten op elke GT.
Afhankelijk van de versie zit er aan de pasagierszijde geen of één. Aan de bestuurderszijde zitten er altijd 2.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 mei 2011 20:37 #7 door GT TJE 1972
Beantwoord door GT TJE 1972 in topic aansluiten schakelaar draaikoplamp
yep die bedoelde ik
kga da nog es moeten bekijken hé dan
kdenk nie dak die tegen gekomen ben
de verstralers waren ook vervangen door andere lampen en die draden liepen naar een schakelaar die bijgemonteerd was in het daschbord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 mei 2011 20:59 #8 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic aansluiten schakelaar draaikoplamp

GT TJE 1972 schreef : kga da nog es moeten bekijken hé dan

Besef dan wel dat je hiervoor je lichtbakken volledig moet demonteren en ook het mechanisme.
Doe je niet even voor je plezier op een zaterdagochtendje. :no:
Als ze er niet inzitten: hoe werken je koplampen dan en je verklikkerlicht? Of is er in het verleden weer eens een "hobby Bob" aan het werk geweest aan je GT en heeft die een alternatief stroomcircuit aangelegd?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 mei 2011 07:42 #9 door GT TJE 1972
Beantwoord door GT TJE 1972 in topic aansluiten schakelaar draaikoplamp
alles is al gedemonteerd hé pecje
en ik heb die zo gekocht er zal inderdaad aan gefoefeld zijn aan die wagen
kheb nog enkele dingetjes ontdekt al
de wagen heb ik gekocht bij een GT liefhebber hij had er 7 staan ...
als ik zie wat er zoal gedaan is aan die van mij noem ik dat niet echt een liefhebber ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mei 2011 22:39 #10 door GT TJE 1972
Beantwoord door GT TJE 1972 in topic aansluiten schakelaar draaikoplamp
heb vandaag es het kantelsysteem gezocht en bekeken en de schakelaartjes zitten er toch nog op maar ik heb daar toen ik die uithaalde geen bedrading aan gezein
kan je die testen of die nog werken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mei 2011 17:55 #11 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic aansluiten schakelaar draaikoplamp
Multimeter op weerstand zetten (Ohm) en meten tussen de C (het "schakelaartje" aan de zijkant) en de NC en de NO.
Als je de C niet indrukt moet er één oneindig zijn (stroomkring gebroken) en de ander moet "geen weerstand" hebben (stroomkring gesloten). Als je de schakelaar inklikt is het net andersom.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.