kabelbomen vervangen???

05 juni 2012 23:56 #1 door ReneV
kabelbomen vervangen??? werd gestart door ReneV
GTers, Ik heb bij Udo alle kabelbomen gekocht voor de Gt m.u.v. de zekeringkast zelf.

Ik heb alles eens hier in de huiskamer uitgespreid, met de totale oude kabelboom als vergelijking.
Ziet er echt goed uit.

Maar nu, ik overweeg een paar zaken:
Als de Gt terug is van de spuiter, de nu nog losse nieuwe kabelbomen eerst in de auto te monteren en als laatste de bedrading tot aan de zekeringen ader voor ader vernieuwen.
Maar dan moet ik of de zekeringkast leeg maken, is dit verstandig, of alle oude kabelbomen even buiten de zekeringkast afknippen en dan ader voor ader vervangen.

Begrijpen jullie het nog???

Ik kan ook nu hier in mijn huiskamer de zaak vernieuw, dan moet ik alles door gaten in het dashboad heen trekken en anders kan ik de kabels vanuit bv het motorcompartiment naar binnen voeren, ik ben er nog niet uit.

Heeft er iemand ervaring en wat is nu de slimste manier.

Groeten ReneV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 juni 2012 14:30 #2 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic kabelbomen vervangen???
René,
Zekeringenkast demonteren, buiten de GT alles aansluiten en dan weer in de GT plaatsen. Alles in/aan de zekeringen kast monteren in de GT is niet te doen. Grote kans ook nog dat je dan de kast sloopt ook, daarnaast kun je er gewoon te slecht bij en zul je hem toch los moeten halen om de kabelboom er van achter in te krijgen.
Ik heb de mijne er toen ook kompleet ket zekeringenkast in geplaatste.
Als alles erin zit, geen accu plaatsen, maar een lader, dan kun je alles controleren zonder evt schade als er iets verkeerd gemonteerd is.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 juni 2012 15:54 #3 door agété
Beantwoord door agété in topic kabelbomen vervangen???
Inderdaad,eerst alles buiten de GT aan de zekeringskast monteren.
Voor evt. onduidelijkheden pak je schilderstape en schrijf je op wat van wat is.Als alles origineel is moet het niet moeilijk zijn,bij mij was datgene wat eruit kwam ene grote bende.Ik had gelukkig hulp want electriek is niet mijn sterkste kant.

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 juni 2012 22:39 #4 door Jos
Beantwoord door Jos in topic kabelbomen vervangen???
bedrading van een GT is gelukkig niet echt moeilijk
als je de oude kabelboom in de gaten houdt en het bedradingsschema bij de hand hebt zal het geen problemen opleveren
Hou overigens bij een nieuwe kabelboom de weerstandskabel naar de bobine in de gaten; bij sommige kabelharnassen zit een foutief schema met als gevolg dat genoemde kabel incorrect aangesloten wordt
Dit openbaart zich in het slechts even aanslaan van de motor waarna deze in de ruststand van de startmotor direct weer afslaat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2012 08:23 #5 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic kabelbomen vervangen???
Genoeg reacties, dank,

Ik ga niet eigenwijs doen, maar jullie advies opvolgen, ik ben in bezit van twee kabelbomen incl zekeringkast.
Ik denk dat ik de boom die uit de auto komt even in tact hou en de andere kaal maak.

Nu is het wel zo dat de zekeringkast zelf ook nog allerlei doorverbindingen heeft, tenminste dat begrijp ik uit het feit dat Udo apart voor de zekeringkast nog een hoeveelheid draden aanlevert (prijs 199 euro). Ik twijfel of ik die ook moet aanschaffen, de overweging nijgt naar vervangen omdat dan bijna alles nieuw is, de isolatie van tegenwoordig is ook een stuk beter, wat vinden jullie ervan???

Maar goed ik vervang alles in de huiskamer, ik wil het netjes in de zekeringkast hebben gemonteerd.
Ik ben wel een elektroman, zelf elektronicaman dus het elektrische is opzich geen probleem.
Het enige is dat de bekabeling van die zekeringkasten zo'n puinhoop is, ik heb zelfs gedacht om een aantal multistekers te kopen om de lange kabels op aan te sluiten, wat me daar in tegenhoud is, de kans op corrosie van de contacten.

Goed, even wacht op jullie reactie op wel of niet aanschaffen nwe bedrading zekeringkast zelf en dan aan de gang.

Waarom deze vragen, de auto gaat zometeen naar de spuiter en is half juli terug en ik denk dat het verstandig is om als eerste de bedrading in de auto aan te brengen.

Groeten Rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juni 2012 11:48 #6 door Jos
Beantwoord door Jos in topic kabelbomen vervangen???
Isolatie van de huidige bedrading zal niet veel verschillen van de oude bekabeling
Wat een rol speelt is dat van alle plastics de zogenaamde weekmakers verdampen en dus het materiaal bros wordt
(denk maar eens aan een oude regenpijp; een nieuwe kan tegen een stootje een oudere niet)
Van invloed is zonlicht en warmte
GT's die uit warme streken komen in de USA hebben hiervan erg te lijden. De isolatie valt uit elkaar.
Europese modellen hebben daar minder last van
Toch is het altijd raadzaam om alles na te lopen voor de zekerheid en wil je geen risico lopen gewoon vervangen
Het zou zonde zijn als je al het werk in rook op zou zien gaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.