Zekeringen......totaal....

30 apr 2013 08:19 #1 door Hoppy-59
Zekeringen......totaal.... werd gestart door Hoppy-59
Welke zekeringen moeten er nu echt in...?
Of is het het gedrag van de auto zelf na al die jaren......

Waarom ik deze vraag stel is dat ik met mijn bekabeling bezig ben en gisteren de zekeringenkast heb gesloopt.

Bezetting van zekeringen die ik tegen ben gekomen zijn;

NL boekje 1970 = ( 8A : 5A : 8A : 5A - 5A : 5A : 5A )
US boekje 1969 = ( 5A : 5A : 5A : 5A - 8A : 5A : 8A )
US boek 1973 = ( 8A : 5A :16A : 5A - 5A : 5A : 5A )
Mijn GT 1971 = ( 8A : 25A : 8A : 25A - 16A : 16A : 25A)

Wat is nu de goede/beste bezetting qua zekeringen ?


1971 - GT/J 1900S - with nice black parts.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 apr 2013 10:45 #2 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Zekeringen......totaal....
Hangt er van af wat er allemaal op aangesloten is zoals bv airco, mistlampen etc. Ik kan me voorstellen dat er in dat geval verschil optreedt. Ook in de loop der jaren zijn er wat zaken veranderd. Er zal dus zeker wel verschil bestaan tussen de volgorde en sterkte van de zekeringen per modeljaar en of het een US of EU GT is.
Welk type GT heb jij Pieter?
In ieder geval zekeringen van 25A lijken me ietwat overdreven :bigsmile: en zeker ook niet echt veilig.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 apr 2013 11:40 #3 door Hoppy-59
Beantwoord door Hoppy-59 in topic Zekeringen......totaal....
Heb een GT/J uit 1971.

Zit niks speciaals op/in deze auto. 25A is zeker overdone......
Denk toch dat 5A en 8A goed is en 16A voor verstralers cq mistlampen.

Ik kan me niet herinneren dat ik toen zekeringen verwisselt heb.


Bewerkt door GranTurismo. Overbodige quote verwijderd.
Lees hier hoe je op de juiste wijze quote.


1971 - GT/J 1900S - with nice black parts.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 mei 2013 18:22 #4 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Zekeringen......totaal....
Aangezien een GT/J in wezen niet zo veel verschilt van een EU-GT zou ik het schema aanhouden van de NL-1970. Het verschil met de US-1970 zit hem waarschijnlijk in de airco (3de zekering van links). Niet nodig om 16A te plaatsen voor verstralers, want die zitten er standaard op en de zekering-sterkte klopt van de fabriek uit, dus 8A. Als je er mistlampen bij hebt gezet is het een ander verhaal.
Zou eens in mijn (1969)boekje moeten kijken hoe het bij mij precies zit, maar de GT staat bij de spuiter :smilegrin: dus kan effe niet

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 mei 2013 19:17 #5 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Zekeringen......totaal....
En wat valt er nu nog te spuiten Patrick.
Ga je hem terug zilvergrijs maken ?:smilegrin:

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 mei 2013 22:46 #6 door Hoppy-59
Beantwoord door Hoppy-59 in topic Zekeringen......totaal....
Ik ga eerst mijn bedrading op orde brengen en daarna de juiste zekeringen erin plaatsen volgens het boekje. Alvast bedankt voor
de toelichting.

Ook verwerk ik de verbeteringen er in wat ik uit de US forum en Duitse forums heb gehaald.
Ook het wiswas relais wil ik gaan toepassen maar dat is een andere topic dat door andere wordt uitgezocht.



1971 - GT/J 1900S - with nice black parts.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mei 2013 20:27 #7 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Zekeringen......totaal....
NL boekje januari 1969 van links naar rechts gezien vanaf bestuurderszitplaats volgens de handleiding:

8A : seinhoorn, achteruitrijlicht, ruitenwissers, voorruitsproeier.
5A : knipperlichten, mistlampen, stoplichten
8A : benzinemeter, thermometer, aanjager, oliedrukmeter en - verklikkerlicht, laadstroomverklikkerlicht, handremverklikkerlicht, toerenteller
5A : noodknipperlichten, klok, binnenverlichting
5A : linker stand- en achterlicht
5A : rechter stand- en achterlicht, verlichting motorcompartiment
5A : instrumentenverlichting, nummerplaatverlichting, verlichting van selectorquadrant

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mei 2013 21:01 #8 door Hoppy-59
Beantwoord door Hoppy-59 in topic Zekeringen......totaal....
Genoteerd,... thx.


1971 - GT/J 1900S - with nice black parts.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2013 12:53 #9 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic Zekeringen......totaal....
Hoppy, (P),

Ik heb bij Udo nieuwe kabelbomen gekocht en daar zijn de zekering toch weer anders:

van links buitenzijde, naar binnen schakeltunnel:

8A,8A,8A,8A, geen,geen,5A,5A,5A, geen.

Ik weet nog niet wat ik ga doen.

Ik zet in alle meters Leds in kijken wat dat voor licht geeft.

groet Rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2013 15:12 #10 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Zekeringen......totaal....
heb ook gemerkt dat er verschil zit in de reproductie
Heb moeten ervaren dat de schakeling van de weerstandsdraad niet overeenkwam met het schema

dus heren opgelet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mei 2013 20:11 #11 door Hoppy-59
Beantwoord door Hoppy-59 in topic Zekeringen......totaal....
Ok, ik weet nu dat mijn 16A en 25A te hoog is.

Is zeker verstandig om toch je zekeringen na te kijken wat er nu
in zit en indien nodig aan te passen.

Splendis Parts zal wel bepaalde bedradingen hebben aangepast qua dikte en alles extra doorgemeten
hebben vandaar dan ook de aanpassing zekeringen en extra aansluitingen op de zekeringenkast.

Ik heb toen de voorbekabeling open gemaakt omdat mijn lampen elke keer stuk gingen of gewoon niet meer aan gingen.
De koplampen draad was gedeeltelijk weggesmolten na het open maken van de krimpkous.
Of ik op tijd was weet ik niet maar de andere draden waren ook al aangetast. Dus opgelet !

Voor de lampen 55W is het mooi om 2,5qmm te gebruiken.
Ik had in mijn auto 1,5qmm ( = standaard) en dat is te weinig. Je draad wordt heet met kans op brand.

Kijk ook je bedrading goed na achter je dashboard.


1971 - GT/J 1900S - with nice black parts.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mei 2013 10:32 #12 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic Zekeringen......totaal....
Hoppy,

Ik denk dat ik zekeringen van 10A ga gebruiken.

Ik wil nog extra central lock en elektrische ramen, die sluit ik niet aan op op de orginele zekeringkast.
Ik zet een extra zekeringkast achter de ruitensproeiertank, zodat dat onafhankelijk werkt en de boel ook niet extra belast.

Even nog wat zaken:

Ik ben driftig bezig met de wiswas schakeling met een modern relais.

En probeer de motorkapontsluiting elektrisch te beveiligen, om dalijk diefstal tegen te gaan incl startonderbreker.

Als de boel werkt dan laat ik het weten.

groet Rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.