Doorlussen koplampen

08 dec 2013 19:26 #1 door Daigo
Doorlussen koplampen werd gestart door Daigo
Hallo medeliefhebbers,

We zitten met een probleempje, maar kunnen het oplossen
als we weten hoe we het moeten doen.
De koplampen zijn beveiligd. Deze kunnen niet aan
als ze dicht zijn doordat er een schakel unit achter de koplampen zit
Bij onze GT zitten die schakel units er niet meer.
En nu willen we de kabeltjes die normaal op die schakelaars
zitten doorlussen met elkaar. Dan kunnen we toch gewoon de lampen
aan doen (maar dan ook als de lampen dicht zijn. Opletten dus)

Kan iemand zo zeggen hoe we die moeten doorlussen?

m.v.g.

Gerry

- C-Kadett ''Crashdummy"
- A-Manta ''Green Dream''

I'am not leaking oil.... I'am marking my territory.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 dec 2013 18:47 #2 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Doorlussen koplampen
Kijk effe onder downloads, daar staan de elektrische schema's, weet je gelijk waar en wanneer er prik op een draadje staat. Zelf kan ik je niet helpen: gebrek aan elektronische kennis 8)7 .
Maar waarom niet gewoon een paar micro-schakelaars aanschaffen? Ze kosten maar een paar euro en alle bekende leveranciers kunnen ze leveren. Trouwens, ze zijn volgens mij bij elke beetje fatsoenlijke elektronica-zaak te verkrijgen (misschien ook wel online bij Conrad).

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 dec 2013 19:06 #3 door duvel
Beantwoord door duvel in topic Doorlussen koplampen
Nu moet ik toch ook toe geven dat ik me niet meer met die switchen heb bezig gehouden. Ik heb een benaderingsschakelaar ingebouwd welke de stand van de kabel detecteert. Dus als de lampen zich in de open positie bevinden schakelt die een relais welke de lichten aanstuurt. Veel simpelder en werkt altijd. Als ik effen tijd vind zal ik er eens een fotootje van maken waar de benaderingsschakelaar zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 dec 2013 22:20 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Doorlussen koplampen
De benaderingsschakelaars die ik ken sturen niet zelf een relais aan. Daar komt nog een printplaatje bij kijken. Ben benieuwd hoe jij dat opgelost hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 dec 2013 14:51 #5 door Daigo
Beantwoord door Daigo in topic Doorlussen koplampen
Is het niet gewoon heel simpel door te lussen?
Dus zonder relais/kastjes en tierlantijntjes?

Zoeken eigenlijk een simpele oplossing.
Zodra dat je de knop omzet van de lampen dat er licht komt.
is dat niet mogelijk?

- C-Kadett ''Crashdummy"
- A-Manta ''Green Dream''

I'am not leaking oil.... I'am marking my territory.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 dec 2013 16:45 #6 door blacky
Beantwoord door blacky in topic Doorlussen koplampen
Meet eens op de gele/massa en de witte/massa draad of je geen stroom hebt als je de lichten aansteekt, met de swith contacten los.
Ik dacht het zo opgelost te hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 dec 2013 19:16 #7 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Doorlussen koplampen
Gerry,

Wil je met een extra schakelaar de verlichting manueel aan en afschakelen ?

Of wil je met de schakelaar op het dashboard (die dient om de standlichten, achterlichten en dashboardverlichting aan te schakelen met ingeklapte lichten) ook ineens de grootlichten aan en uitschakelen?

Laat eens weten wat de bedoeling is en dan kan ik misschien helpen.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 dec 2013 12:38 #8 door Daigo
Beantwoord door Daigo in topic Doorlussen koplampen
we willen als het kan zoveel mogelijk de bestaande licht schakelelaars gebruiken. daarom willen we de zgn. swithes doorlussen, wij snappen zelf wel dat je niet met de lampen aan gaat rijden als de koplampen dicht zijn.
We kunnen ook niet anders want de headlamp switches zitten in deze GT niet in, zijn ooit door iemand verwijdert en er zitten Poyster spatborden op gemonteerd, die dit gedaan heeft, heeft alles verwijderd, dus er is ook geen plaats om nog een switch te monteren. Vandaar ons probleem.
Maar er moet een mogelijkheid zijn om de swithes te overbruggen, het liefst via het relais of via een doorlussing.
Wie kan/wil ons helpen??
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties. Gr, Gerry

- C-Kadett ''Crashdummy"
- A-Manta ''Green Dream''

I'am not leaking oil.... I'am marking my territory.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 dec 2013 20:02 #9 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Doorlussen koplampen
Ik ga proberen helpen.

OPLOSSING 1

Eerst een woordje uitleg hoe de schakeling werkt.

Vanop de zekeringen vertrekt een zwarte draad naar de koplampschakelaar (die bij jou ontbreekt). Dit is een +12V als de contactsleutel in run staat.

Van de koplampschakelaar keert een geelzwarte kabel terug naar het koplamprelais onder het dashboard achter de zekeringkast.

Als je contactsleutel in RUN staat en de lichten gedraaid worden gaat de koplampschakelaar dicht en komt er dus 12V op het koplamprelais, waardoor dit aantrekt.

Dit relais heeft 4 contacten die op dat moment allemaal +12V geschakeld worden:
grijsgroen voor de dashboardlampjes en de nummerplaatverlichting.
grijsrood voor het rechtsstandlicht en rechts achterlicht
grijszwart voor het links standlicht en links achterlicht
witgeel naar de koplamp/dimmerrelaisvoor de koplamp of fare
Verder komt op dit relais uiteraard een rode +12V en de geelzwarte kabel, waarover ik eerder sprak vanaf de koplampschakelaar (die bij jou ontbreekt)
en tenslotte een bruine aarding -12V.

Wat moet jij nu doen:

Vermits de koplampschakelaar ontbreekt in de lichten vooraan, vervang je die door een schakelaartje in de auto zelf, waarmee je het koplamprelais manueel aantrekt en dus de lichten doet branden.

De zwarte draad die vertrekt vanaf de tweede zekering van links, vervang je door een draad naar deze nieuwe schakelaar.
De geelzwarte draad die vertrekt op de koplamprelais , vervang je door een draad naar deze nieuwe schakelaar.Het koplamprelais is het tweede relais van rechts achter je zekering kast.


Deze schakelaar schakelt dus de zwarte en de geelzwarte draad kort .


kortom : je moet slechts een schakelaartje en twee draden onder het dashbord plaatsen.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 dec 2013 20:16 #10 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Doorlussen koplampen
Overigens.

Ik heb de schakeling uit het schema gehaald, maar ik ben ook even snel onder het dashboard van mijn GT gekropen om het met een testdraadje uit te proberen.

Het werkt :yes:

Niet vergeten als je test dat de motor moet draaien, of je contactsleutel in RUn moet staan. De lichten gaan sowieso uit als de sleutel naar off gaat en uit het contact getrokken wordt. Dat hoort zo.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 dec 2013 22:01 #11 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Doorlussen koplampen
Gerry,

OPLOSSING 2


Hiervoor moet je geen bijkomende schakelaar plaatsen.
Je steekt de grootlichten aan met de schakelaar die reeds aanwezig is op de middenconsole.

Origineel schakel je met deze schakelaar enkel de achterlichten,standlichten,nummerplaatverlichting en dashboardverlichting samen in. Dus niet de grootlichten. (ook niet als ze gedraaid staan).
De lichten branden ook zonder sleutel in het contact ,dus de sleutel hoeft niet in RUN stand te staan of de motor moet niet draaien hiervoor.

OPGELET : met de aanpassing die ik je ga doorgeven zal je nu dus ook de grootlichten inschakelen. Ongeacht of de sleutel in het contact zit en ongeacht of de lampen gedraaid staan.
Wees dus voorzichtig met deze oplossing of je hebt binnen de kortste keer een platte batterij.

Wat moet je doen :

kijk naar het koplamprelais . Dit is het tweede relais van rechts achter je zekeringenkast. (zoals ik hiervoor reeds heb gezegd)

Trek de geelzwarte draad los en laat deze loshangen (isoleer eventueel)
Trek de grijsgroene draad los en steek hem op de plaats van de geelzwarte draad


Klaar is kees.

PS

Ook dat heb ik net getest bij mijn GT en het werkt :thumbup:

succes.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 dec 2013 10:45 #12 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Doorlussen koplampen

Daigo schreef : we willen als het kan zoveel mogelijk de bestaande licht schakelelaars gebruiken.
We kunnen ook niet anders want de headlamp switches zitten in deze GT niet in, zijn ooit door iemand verwijdert en er zitten Poyster spatborden op gemonteerd, die dit gedaan heeft, heeft alles verwijderd, dus er is ook geen plaats om nog een switch te monteren. Vandaar ons probleem.


Kunnen de koplampen nog wel inklappen? Uit jullie verhaal denk ik van wel.
De micro switches zitten gemonteerd op het kantel mechanisme zelf, dus daar heb je geen extra 'vlees' voor nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 dec 2013 10:57 #13 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Doorlussen koplampen
ff een plaatje erbij van het mechaniek met de micro switches.

Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 dec 2013 11:05 #14 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Doorlussen koplampen
Ik vind het ook een moeilijk te begrijpen verhaal en zie ook niet waarom terug naar het origineel niet meer mogelijk zou zijn. Terug naar het origineel is misschien minder werk dan "even doorlussen".
Plaats anders eens foto's zodat we een idee krijgen hoe het er allemaal voorstaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 dec 2013 11:07 #15 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Doorlussen koplampen
precies ook mijn idee.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 dec 2013 17:36 #16 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Doorlussen koplampen
Mannekes,

Ik ben gisteren 2 uur bezig geweest om de gevraagde oplossing te zoeken in de schema's en uit te testen op mijn eigen GT, vooraleer hier te posten.

Mijn oplossing 2 behelst 1 draadje versteken op het koplamprelais. Dat is geen 5 minuten werk.

Ik ben ook voorstander om het origineel te maken, maar dat was niet de vraag van de topicstarter, dus heb ik me heel wat moeite en tijd getroost om die vraag wel te beantwoorden en hem te helpen EN te waarschuwen voor het risico van een platte batterij

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 dec 2013 14:45 #17 door duvel
Beantwoord door duvel in topic Doorlussen koplampen
Zoals eerder geschreven heb ik een benaderingsschakelaar van het NPN type gekocht welke werkt op 12 V Met dit type kan je rechtstreeks de spoel van een relais aan de massa leggen. Met die relais onderbreek ik de spanning welke van de lichtschakelaar komt. Werkt eigenlijk al een hele tijd prima zonder gepruts aan die switchen.

Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 dec 2013 10:54 #18 door Daigo
Beantwoord door Daigo in topic Doorlussen koplampen
Allereerst wil ik Geert heel erg bedanken voor alle tijd die je
erin hebt gestoken.
Uiteraard willen wij het ook origineel maken, maar dat was simpelweg
niet mogelijk.
De vorige eigenaar heeft er een polyester neus opgemaakt
en hierbij is het mechanisme van de koplampen aangepast. Je kunt
er dus ook niet meer bij.

We hebben je manier 2 toegepast Geert, maar toen was het nog
niet helemaal 100%. De koplampen kregen te weinig stroom om
fatsoenlijk te branden. Nu hebben we het zo gemaakt (met extra relais)
dat de lampen het volle wattage krijgen. Het is dus opgelost!
We hebben licht. Alles werkt (gelukkig) nu kunnen we weer verder met
de proef opbouw!

Geert --> nogmaals bedankt!!!!!

m.v.g.

Gerry

- C-Kadett ''Crashdummy"
- A-Manta ''Green Dream''

I'am not leaking oil.... I'am marking my territory.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 dec 2013 20:42 #19 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Doorlussen koplampen
Graag gedaan Gerry,

Overigens, normaal is er met de schakeling van oplossing 2 feitelijk niets veranderd aan de stroomtoevoer van de koplampen.
Het koplamprelais voedt de grootlichten nog steeds over zijn contacten met de dikke rode draad die rechtstreeks van het centrum van je zekeringkast komt. Daaraan is niets verandert.

Wat wel is veranderd, is dat de relaisspoel van het koplamprelais nu aantrekt met een +12V die tweemaal over de stekkers en de schakelaar moet passeren alvorens aan de +12V te komen.
Met stilstaande motor kan het zijn dat de koplamprelais nogal "staat" op een stevige 12V om zijn zware contacten op te trekken. Ik had het ook 1 keer voor.
Maar met draaiende motor, en ik ga ervan uit dat je de koplampen niet laat opstaan met de motor af, mag je dit probleem niet ondervinden en heb je geen extra relais nodig.

Iets anders.
Als je toch opteert voor een extra relais, dan kan je de schakeling feitelijk beter maken.
Hiermee bedoel ik dat je met de schakelaar op het dashbord met de motor af enkel de standlichten, achterlichten en dashbordlampjes schakelt (zoals origineel bedoelt) , maar zodra je de motor start, ook de grootlichten mee aanschakelt.
Voordeel is dat je grootlichten nooit blijven branden met de motor af.(eveneens als origineel bedoelt)

Dit doe je als volgt:

OPLOSSING 3


Neem een standaard autorelais

De zwarte draad die vertrekt vanaf de tweede zekering van links, vervang je door een draad naar klem 87.(schakelcontact)

De geelzwarte draad die vertrekt op de koplamprelais , vervang je door een draad naar klem 30.(schakelcontact)

Leg een bruine massadraad naar klem 86(relaisspoel)


Trek de grijsgroene draad los op het koplamprelais en steek hem op klem 87.(relaisspoel)



Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.