Motorkabelboom 1.9S

26 feb 2014 08:31 #1 door Esdoorn
Motorkabelboom 1.9S werd gestart door Esdoorn
Hallo,

Een vraagje; ik moest helaas delen van mijn kabelboom vervangen. De delen die naar de motor en lampen gaan waren helemaal vergaan.

Nu ben ik bezig met de motorkabelboom, gekocht via Splendit Parts. Nu lijkt er echter 1 kabel te veel in te zitten (niet de alternatieve kabel voor een ontstekingsspoel zonder weerstandskabel). Dit is de blauwe voor de 'Vergaser Vorverwärmung oder Abslagventil'. Deze zit NIET in de originele kabelboom van mij. Kan het zijn dat deze op eerdere types van de GT niet nodig was (bij de Solex carburateur?)?

Groet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 feb 2014 08:52 #2 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic Motorkabelboom 1.9S
'Vergaser Vorverwärmung oder Abslagventil' klinkt als de choke.

Nu had je een electrische choke en er was een choke die op water werkte, net als de thermostaat. Ik neem aan dat jouw oude kabelboom bedoeld was voor een solex met een choke die op het koelsysteem aangesloten was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 feb 2014 12:25 #3 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic Motorkabelboom 1.9S
Dat klinkt inderdaad als de oplossing van het raadsel. Ik zoek m'n Solex er even bij ... Dank! :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 feb 2014 21:19 #4 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic Motorkabelboom 1.9S
Hoi,

ben ik nog een keer, na de eerste keer prima geholpen te zijn. De motorkabelboom is inmiddels vervangen.

Zoals gezegd moet ook de kabelboom voor de lampen aan de voorkant vervangen worden. En opnieuw een vraag om raad: ik heb de kabelboom voor de 1ste serie, maar toch klopt die niet helemaal. Mijn GT heeft de standlichten in de behuizing van de richtingaanwijzers zitten en NIET in die voor de verstralers die onder de bumper zitten (hierin zitten bij mij dus niet de extra lampjes voor de standlichten, alleen de halogeen lampen). De kabelboom is daar echter wel voor ...

Nu las ik eerder op dit forum (BelgianGT) "Bij het vervangen van een hoofdkabelboom moet je eerst zeker zijn van de "versie" die je koopt : het schema werd 3 maal veranderd, dus zijn er in totaal 4 basisversies van het schakelplan (v1 tot juli '69, v2 tussen augustus en september '69, v3 tussen oktober '69 en april '71 en v4 van mei '71 tot einde productie)."

Mijn GT (EU) is uit januari 1969 en ik zou dus schema (en dus kabelboom) v1 moeten hebben. Deze kan ik echter niet vinden. En Splendid Parts verkoopt ook niet 4 verschillende kabelbomen.

Vraag: klopt het dat alleen in de eerste versie (v1) de standlichten in de behuizing van de richtingaanwijzers zat? En heeft er iemand ervaring met het aanpassen van de kabelboom die ik via Splendid Parts heb gekocht? Zou wel wat handige tips kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld; kan ik de kabelboom het beste openmaken en de draad voor de standlichten 'verleggen', of kan ik ook gewoon -zonder dat dat problemen geeft- de kabel die nu naar de verstralers loopt verlengen om zo bij de richtingaanwijzers te komen?

Alvast dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 feb 2014 22:04 #5 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Motorkabelboom 1.9S
De standlichten (parkeerlichten) van de 1e serie zitten volgens mij gewoon in de verstralers (het onderste lampje). Schema moet hier ergens op de site onder downloads staan.

Heb nog even mijn handleiding gecontroleerd (versie jan 1969). Standlichten zitten inderdaad bij de verstralers en niet bij de knipperlichten. Heb je misschien andere verstralers (omgebouwde US mistlampen)?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 feb 2014 23:13 #6 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Motorkabelboom 1.9S
bij mijn 0425HT zaten de parkeerlichten in de knipperlichten
gemonteerd (witte)
waarschijnlijk een vroege optie, ben ze namelijk niet vaker tegengekomen:question:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 feb 2014 23:17 #7 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic Motorkabelboom 1.9S
Hallo Pecje,

de zwarte kabel en de grijs-rode gaan bij mij naar de richtingaanwijzer (zie foto). Het gloeilampje dat er in zit heeft een draad voor 5W en 21W (staat ook aangeven in het huis, zie foto 2). Er zitten dan ook 2 aansluitpunten in het knipperlicht huis (zie foto 3). Ik weet niet hoe dit anders is bij latere versies.

De verstralers zijn ook origineel en de kabelboom -ook origineel- heeft dan ook alleen een wit-zwarte draad en een bruine draad die naar de verstralers gaan. Geen optie voor standlicht.

Bijlage:
[img]http://www.tltest.nl/opelgt/images/attachments/23188=3448-foto 1.jpg-thumb.jpg[/img] [img]http://www.tltest.nl/opelgt/images/attachments/23188=3446-foto 2.jpg-thumb.jpg[/img]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 feb 2014 18:30 #8 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Motorkabelboom 1.9S
Het huis bij mij geeft hetzelfde aan als op foto 2, dus tekst voor 2 lampen met verschillend wattage.
Ik heb er eens een paar schema's bijgehouden en het lijkt er op dat bij een US-GT het parkeerlicht bij de knipperlichten zit en bij een EU-GT bij de verstraler.

US-GT: naar knipperlicht en parkeerlicht (is volgens mij hetzelfde lampje).
Links: grijs/zwart en zwart/wit. De lampen zitten in serie met zijmarkeerlicht (zit deze in de knipperlicht behuizing?)
rechts: grijs/rood en zwart/groen.

EU-GT: rechts.
Knipperlicht: zwart/groen.
Verstraler en parkeerlicht: grijs/rood naar parkeerlicht en zwart naar verstraler.
Links: knipperlicht zwart/wit.
Verstraler: wit/zwart en parkeerlicht: grijs/zwart.

In een EU-GT zit dus onder de verstraler een apart lampje, het parkeerlicht.

In mijn Nederlandstalige (originele) handleiding van jan 1969 is toch echt aangegeven dat het parkeerlicht bij de verstraler zit. Zowel in de tekst als op het elektrisch schema.

Mijn Nederlandse auto is van febr 1969 (kenteken 04-22-HT), maar er is in het verleden zoveel aan gerommeld dat ik niet weet of de kabelboom ook van begin 69 was.

Zou ik onderstaande kunnen bedenken:

* Bij Esdoorn zijn er geen verstralers gemonteerd, maar mistlampen met wit glas (dus maar plaats voor 1 lampje). Mogelijke reden: US-GT's, EU-GT's en Kadet B's werden gezamenlijk geassembleerd. Ze stonden dus door elkaar op de lopende band. Misschien heeft een monteur de verkeerde kabelboom van een US-GT in een EU-GT body gestoken en is hij vervolgens vrolijk verder gegaan. (leuke hypothese, is het niet?)

* Esdoorn geeft aan een hele vroege GT te hebben van jan. 69, misschien eerste type bedradingsschema van een 68-er? Maar is deze afwijkend?
Esdoorn, wat is je chassisnr?
* afwijkende bedrading voor bepaalde markt (NL, It, Zwi??)

Ik roep zo maar wat, misschien dat iemand anders een betere verklaring heeft?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 feb 2014 18:44 #9 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic Motorkabelboom 1.9S
Intrigerend in ieder geval.

Mijn GT heeft het chassisnummer: 94 1797129

Weet niet of dit een hele vroege GT is, maar misschien geeft het een oplossingsrichting.

Nog een vraag aan Pecje: hebben jou knipperlichten ook 2 (zoals op foto 3) of slechts 1 aansluiting?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 feb 2014 19:05 #10 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Motorkabelboom 1.9S
Chassisnr is volgens mij van zomer 69 en niet van jan 69.
Geen idee of mijn knipperlichten 2 aansluitingen hebben, ik dacht 1. Zou ze los moeten maken.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 feb 2014 21:38 #11 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic Motorkabelboom 1.9S
Zomer 69 ... meende dat jan. 69 op het kenteken stond (zou ik er weer bij moeten zoeken). Misschien was het wel jun. 69 :)

Mocht je -of iemand anders- weten of de knipperlichten ook maar 1 aansluiting hebben, dan hoor ik dat graag.

Opmerking: ik had de vraag ook even aan Splendid Parts gesteld. Udo wist het ook niet, maar wilde wel als service een aangepaste kabelboom laten maken die kan inruilen voor die ik nu heb. Top service!! :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 feb 2014 10:24 #12 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic Motorkabelboom 1.9S
Ik heb gisteren de schema's en mijn kabelboom eens naast elkaar gelegd. Wat blijkt; voor de knipperlichten/parkeerlichten EN de aansluiting van de schakelaartjes voor de koplampen (head-lamp relay switch & head-lamp indicator switch, of Scheinwerfer- und Weitstralerschalter & Scheinwerferkontrolschalter) is mijn aansluiting zoals bij een Amerikaanse GT. Dus NIET via de 'Scheinwerferrelais.

Voor de rest is dat volgens mij niet (geen aansluiting voor markeerlichten achter, geen 'parking brake light', geen 'seatbelt buzzer', etc.) Lijkt of er aan de voorkant voor een 'Amerikaanse optie' is gekozen.

Als dat zo is, zijn er dan nog meer verschillen waar ik op moet letten tussen EU en US Opel GT v.w.b. de kabelboom die naar de lampen loopt?

Tot zover het vervolg in de Esdoorn-kabelboom-soap :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.