Verstralers

13 okt 2008 19:46 #1 door Pecje
Verstralers werd gestart door Pecje
Het viel mij afgelopen weekend op dat bij mij de verstralers (de witte en niet de oranje mistlampen zoals bij de US-uitvoering) ALTIJD branden, dus zowel bij dimlicht als bij groot licht. Waarbij ze bij het voeren van dimlicht zwak branden en bij het voeren van groot licht fel.
Klopt dit wel?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 okt 2008 20:20 #2 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Verstralers
Nee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 okt 2008 20:23 #3 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Verstralers

Origineel gepost door 2 Fast 4 U
Nee

Das tenminste een duidelijk antwoord *O*
Maar hoe mot ut dan wel?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 okt 2008 20:27 #4 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Verstralers
verstralers mogen pas gaan branden als je het grootlicht aanzet en moeten apart aan en uit gezet kunnen worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 okt 2008 20:32 #5 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Verstralers

Origineel gepost door 2 Fast 4 U
verstralers moeten apart aan en uit gezet kunnen worden

Hoe dan wel? er bestaat hiervoor niet eens een knopje in een GT.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 okt 2008 22:42 #6 door gt-tje
Beantwoord door gt-tje in topic Verstralers
als het goed is zitten ze gekoppeld via een relais aan het groot licht. en dat knopje zit er bij mijnes ook niet in. wel een knoppie voor de stads lichten die ook in de verstralers zitten (5 watt)

LEARNING BY DOING
Omega B x20xev ZG-XS-66
Astra F cabrio Bertoni 20-FN-XS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 okt 2008 22:42 #7 door leon
Beantwoord door leon in topic Verstralers
Het knopje dat je bedoeld bestaat denk ik wel, maar niet alle type's zijn zo uitgevoerd in mijn 1e gt ( europese)
zat hij wel en mijn 2e gt niet (amerikaan).
Op marktplaats staat een schakelaar te koop voor
link klik hier link.marktplaats.nl/200161772
Je kunt hem er wel inbouwen maar ik neem aan dat
je dan wel wat draadjes zal moeten trekken?

gr. Leon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 okt 2008 08:12 #8 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Verstralers

Origineel gepost door gt-tje
als het goed is zitten ze gekoppeld via een relais aan het groot licht. en dat knopje zit er bij mijnes ook niet in. wel een knoppie voor de stads lichten die ook in de verstralers zitten (5 watt)

dat knoppie voor de stadslichten zit er bij mij ook niet in (denk ik) en zover ik weet hoort het er ook niet in, tenminste wat mijn GT betreft (vroege 69'er). Wat Leon's verwijzing naar de schakelaars op Marktplaats betreft, dit is een schakelaar voor een later model GT en hoort dus ook niet in een vroege GT. Hoe zijn de verstralers bij jullie geschakeld?
Ik zal vanavond na het werk wel eens goed kijken en mijn boekje er eens op naslaan. Tot die tijd is alle info gewenst.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 okt 2008 12:25 #9 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Verstralers
Hoy Pecje,

Bij mij zijn de verstralers gekoppeld aan de grootlichten, en dat hoort ook zo te zijn. Misschien heb ik het verkeerd voor, maar bij mijn weten is er nooit een knopje geweest om de verstralers apart te schakelen, die worden altijd via een relais met de grootlichten meegeschakeld zoals gt-tje reeds schreef.

Wat betreft het knopje is het inderdaad afkomstig uit een serie 2 GT. Daar had men de mogelijkheid om de lichten aan en uit te schakelen zonder de koplampenhendel te moeten gebruiken. Deze modificatie is er gekomen na een aantal klachten van klanten waarbij de bediening van de koplampen vastvroor (de kabel eigenlijk).

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 okt 2008 15:13 #10 door duvel
Beantwoord door duvel in topic Verstralers
Ik heb er nog een relaitje bijgestoken en daarmee kan ik flashen met de verstralers als de lichten niet uitgeklapt zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 okt 2008 16:59 #11 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Verstralers
Hi Duvel,

Kon je dat dan niet met de bediening voor grootlicht ?

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 okt 2008 17:54 #12 door duvel
Beantwoord door duvel in topic Verstralers
Mijn grootlichten worden aangestoken met een klein niet origineel knopken. Als mijn lichten niet branden werkte dat knopke niet om te flashen.
De oorzaak is dat mijn GT waarschijnlijk een ingevoerde is en daar zit geen dimswitch in de richtingaanwijzer schakelaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 okt 2008 18:01 #13 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Verstralers
Aaah, op die manier ...

Je GT is waarschijnlijk een US GT oorspronkelijk, en daar is inderdaad origineel geen "Lichthupe" ingebouwd. :no:

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 okt 2008 19:08 #14 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Verstralers
Heb het electrische schema er bijgehaald en de aansluitingen van de kabels bekeken in de verstralers. Deze klopten: bruin = aarde; rood/grijs of rood/zwart is parkeerlicht en wit/zwart is aansluiting verstraler lampje.
De situatie momenteel is de volgende: als ik de richtingaanwijzer bij contact uit naar links of naar rechts zet dan brandt het parkeerlichtje, dus dat klopt. Echter ditzelfde lichtje brandt ook als ik dimlicht voer. het verstraler lampje gaat enkel branden bij het voeren van groot licht, dit klopt dus ook.
Volgens het schema gaan de draden naar het verstralerrelais. Dit is een zelfde soort relais als dat van het dimlicht, het koplicht (ja zo heet dat in het originele boekje uit 1969), het mistlamprelais (indien aanwezig) en het relais van de verwarmde achterruit (eveneens indien aanwezig).
Vermoedelijk gaan de draden dus naar een verkeerd relais.
Maar waar zitten deze relais :question:
Ergens achter de zekeringenkast zeker?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 okt 2008 09:50 #15 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Verstralers
Hoy Pecje,

Alles blijkt te kloppen dus ... Als ik je originele vraag eens bekijk dan denk ik dat er eigenlijk niets aan de hand is :

Waarbij ze bij het voeren van dimlicht zwak branden en bij het voeren van groot licht fel.

Bij dimlicht branden inderdaad de standlichtjes (zwak) in de verstralersbehuizing en bij grootlicht de verstralers (fel) zelf.

Of heb ik je vraag verkeerd verstaan :question:

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 okt 2008 09:58 #16 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Verstralers

Origineel gepost door BelgianGT
Bij dimlicht branden inderdaad de standlichtjes (zwak) in de verstralersbehuizing en bij grootlicht de verstralers (fel) zelf.

Of heb ik je vraag verkeerd verstaan :question:

Greetz,
Philippe.

Nou Philippe, zover ik het begrepen heb moeten de verstralers (de kleine parkeerlichten) helemaal niet branden bij het voeren van dimlicht. De huidige schakeling klopt dus niet.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 okt 2008 10:23 #17 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Verstralers
Hoy Pecje,

De lichten :slotje: horen origineel zo te werken :

- knopje op het dashboard bedient de standlichten voor (bajonetlampje van 4W in de verstralers of 21/5W lamp in de richtingsaanwijzers naargelang de versie), de achterlichten, nummerplaatverlichting en dashboardverlichting.
- bij het uitdraaien van de koplampen wordt al het bovenvernoemde + de dimlichten (Bilux lamp) in de koplampen aangezet door middel van microswitches
- via het hendeltje van de richtingsaanwijzers worden de grootlichten aangezet in de koplampen (eveneens Bilux lamp) en in de verstralers (H1 lamp)
- parkeerlicht (dat is links of rechts standlicht voor en achterlicht) te bedienen met hendeltje van de richtingsaanwijzers bij contact uit.

Ik kan verkeerd zijn maar het is naar mijn mening normaal dat de standlichten in de verstralers gaan branden bij het voeren van dimlicht (uitdraaien van de koplampen). :yes:

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 okt 2008 17:10 #18 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Verstralers

Origineel gepost door BelgianGT

Ik kan verkeerd zijn maar het is naar mijn mening normaal dat de standlichten in de verstralers gaan branden bij het voeren van dimlicht (uitdraaien van de koplampen). :yes:

Greetz,
Philippe.

Philippe, dat zou dan dus betekenen dat ze bij mij wel goed geschakeld zijn.

Wie van de andere Forumleden kan ons helpen?
Hoe zijn de verstralers bij jullie geschakeld?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 okt 2008 20:26 #19 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Verstralers
sluit een relais aan op de draad van het grootlicht, de massa aansluiting van de relais gaat naar een aansluit punt van een schakelaar de andere aansluit punt van de schakelaar gaat naar massa. [Dit noemt men massa schakelend].

Vanaf de + pool van de accu [met een zekering] naar de schakelcontact van de relais, van de ander kant van de schakel contact naar de verstralers en een draad naar een verklikker lamp bij de schakelaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 okt 2008 09:46 #20 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Verstralers


Philippe, dat zou dan dus betekenen dat ze bij mij wel goed geschakeld zijn.

Dat is inderdaad mijn mening :bigsmile:

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.