Schema GT 1100 > voeding contactslot

28 juli 2021 19:29 #1 door manta cabrio
Schema GT 1100 > voeding contactslot werd gestart door manta cabrio
Hallo,
Ik ben bezig om de bedrading van mijn GT 1100 uit '69 te fatsoeneren. In de loop van de jaren hebben diverse eigenaren er vanalles (waarschijnlijk met alle goede bedoelingen) aan veranderd, gerepareerd etc. Hierdoor is het voor mij nu onoverzichtelijk om klachten op te lossen, zeker wanneer sommige kabels zijn vervangen door niet standaard kleurcoderingen.
Ik ben nu een heel eind maar loop vast op de voeding van het contactslot. Deze komt volgens de schema's via de amperemeter naar het 1e ongezekerde aansluitpunt in het midden van de zekeringkast (= verbonden met 2e ongezekerde punt en zekering 4). 
De 1100 heeft geen amperemeter en dus is er ook geen stroomvoorziening naar dit punt. 
Omdat ik geen schema heb van de 1100 kan ik nergens terugvinden hoe dit origineel geregeld is. Logischerwijs zou ik ervoor kiezen om de achterste aansluiting (voeding vanaf accu/ startmotor) te verbinden met de voorste aansluiting (aansluiting vanaf amperemeter)
Ik ben benieuwd of iemand weet hoe de originele aansluiting is of dat iemand kan vertellen of mijn oplossing zou kunnen.

NB
Ik weet dat een nieuwe kabelboom alles zou kunnen oplossen alhoewel die er niet standaard voor de 1100 zijn (zal ook niet zoveel verschil in zitten met de 1900 verder) maar dat is nu niet mogelijk en ik wil graag kunnen rijden.

Alvast bedankt voor jullie tips
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juli 2021 20:04 #2 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Schema GT 1100 > voeding contactslot
 

bijgaand Europees schema
contactschakelaar is nr 48. zoals je kunt zien van dit schema komt bij GT's zonder amperemeter de voeding direct uit de zekeringskast
hetzelfde is bij de 1900 junior
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juli 2021 20:52 #3 door manta cabrio
Beantwoord door manta cabrio in topic Schema GT 1100 > voeding contactslot
Dank voor het schema en de toelichting.
De aansluiting in de zekeringkast wordt gevoed door de kabel afkomstig van de amperemeter.
Er zal dus voor de junior en 1100 een andere voedingsbron moeten zijn die deze drie posities (zekering 4 en 2 x ongezekerd) van voeding voorziet.
Ik zie in dit schema denk ik een soort van overbrugging van de voorzijde naar de achterzijde. Dit zou kunnen duiden op de oplossing zoals ik die ook had voorgesteld. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juli 2021 20:57 #4 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Schema GT 1100 > voeding contactslot
als je het schema goed bekijkt dan zie je vanaf de accu rechtstreeks een kabel naar blok 4 van de zekeringskast lopen 
,mogelijk is zelfs die kabel nog steeds aanwezig anders hebben flink zitten kl""en.
vandaar loopt de draad door rechtstreeks naar het contactslot.

overigens zijn bij de huidige wagens deze kabels ook gezekerd met 30, 50 of zelfs 60 ampere zekeringen
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juli 2021 22:06 #5 door manta cabrio
Beantwoord door manta cabrio in topic Schema GT 1100 > voeding contactslot
Ik kan die kabel tussen blok 4 (ik neem aan dat je zekering 4 bedoeld) en de accu niet ontdekken. De enige kabel die ik rechtstreeks van de accu naar de zekeringkast zie lopen is die naar de aansluiting naast blok 4.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juli 2021 22:08 #6 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Schema GT 1100 > voeding contactslot
die strip moet aan de zekeringkant doorlopen, is dat niet het geval dan kun je rechtstreeks op de draad aansluiten. komt op hetzelfde neer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juli 2021 22:18 #7 door manta cabrio
Beantwoord door manta cabrio in topic Schema GT 1100 > voeding contactslot
Ik zie dat aan de rechterkant de enkele zekeringen in het schema zijn verbonden en in de kast is dat ook zo. De voeding van de accu komt van de linkerkant binnen. Er is geen verbinding tussen de voedingaansluiting en de rest, alleen die met de amperemeter is doorgelust aan voedingszijde.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juli 2021 22:20 #8 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Schema GT 1100 > voeding contactslot
en waar gaat dan de draad van de dynamo naar toe?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juli 2021 22:38 #9 door manta cabrio
Beantwoord door manta cabrio in topic Schema GT 1100 > voeding contactslot
De dynamo is rechts in het schema aangesloten. dat is bij mij ook zo maar dan heb je nog geen spanning om het contactslot te voeden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juli 2021 22:39 #10 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Schema GT 1100 > voeding contactslot
dat is de voeding van het startslot

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juli 2021 22:44 #11 door manta cabrio
Beantwoord door manta cabrio in topic Schema GT 1100 > voeding contactslot
Dat kan toch niet, de dynamo levert pas spanning wanneer de motor loopt. In het schema zie je ook verder geen verbinding tussen de dynamo en de accu anders dan via de amperemeter en de startmotor.
Ik vermoed dat voor de 1100 en de junior er een korte brug is gemaakt in het blok naast blok 4. Je ziet daar ook een kort stippellijntje. Dat zal wel betekenen dat je die verbinding hebt wanneer je de andere via de amperemeter niet hebt zodat je toch de beschikking hebt over constante spanning om de motor te starten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juli 2021 22:46 #12 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Schema GT 1100 > voeding contactslot
dat bedoel ik
bovendien zit alles op een circuit 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juli 2021 23:02 #13 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Schema GT 1100 > voeding contactslot
overigens wordt vaak een extra relais gemonteerd omdat de spanning die via het startslot loopt zo heet wordt dat het zaakje smelt
een bekend probleem. Dan krijg je een heel andere situatie want dan wordt het relais direct aangesloten en is de startschakelaar de stuurstroom met beduidend veel minder amperage door de kabels.
Ik heb zelf een tegen het schutbord gemonteerd en dat werkt uitstekend

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.