Hoy Bumper,
Ok, je mag de schakelaar op het dashboard uitsluiten want die bedient enkel de standlichten (middenschakelaar vast), tenminste als je auto een modeljaar 1970 is en nog in originele staat.
Je hebt dan twee mogelijkheden :
- Lichtrelais kapot : prijs je gelukkig.
- Microschakelaar(s) kapot : je hebt pech want je mag het draaimechanisme van de koplampen uithalen.
Op het lichtrelais komen 7 draadjes aan : rood, bruin, geel/zwart, wit/geel (dubbel), gris/zwart, grijs/rood en gris/groen.
Je gaat als volgt te werk, met de lichten uitgedraaid en draaiende motor :
1. Massa controleren op het lichtrelais : bruine draad goed aangesloten en goede verbinding met de massa.
2. Spanning meten tussen de bruine draad en de geel/zwarte (12V). Geen spanning dan mag je de microschakelaars vervangen. Bij wijze van test leg je 12V + aan de klem waar de geel/zwarte draad aangesloten is en het dimlicht moet branden als het relais OK is.
3. Indien 12 V aanwezig : funktie lichtrelais testen. Eerst de bruine draad terug aansluiten, dan de geel/zwarte. Het lichtrelais moet klikken als je de geel/zwarte draad aansluit. Indien geen klik -> nieuw lichtrelais (spoel defekt).
4. Klikt het lichtrelais wel en heb je nog steeds geen dimlicht, dan verwissel je de wit/gele en grijs/groene draden op het lichtrelais. Het dimlicht moet branden -> nieuw lichtrelais (contact verbrand).
NB : Onder de linker koplamp vind je 2 microschakelaars : 1 voor de koplampen (geel/zwarte en zwarte draad) en 1 voor het witte verklikkerlichtje op het dashboard (wit/gele en rood/zwarte draad). Terwijl je toch bezig bent is het beter om gelijk de 2 te vervangen. Onder de rechter koplamp vind je 1 microschakelaar (geel/zwarte en zwarte draad)
Wees wel voorzichtig als je kabels uittrekt tijdens het testen, laat ze in geen geval met elkaar of met de massa in contact komen. Anders vonken ... :bigsmile:
Succes,
Philippe.