Relais

24 mrt 2008 20:54 #1 door ziggy
Relais werd gestart door ziggy
Hallo

Wie kan mij helpen aan 'n vertragingsrelais of vervanging ervan, van de Opel GT 1969 het type is.SK 6401 12 volt
Ook ben opzoek naar de lampen - relais?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 dec 2012 23:46 #2 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic Relais
Ik zie dat er op deze vraag geen antwoord is gekomen.

Ik zit met hetzelfde probleem, ik heb hier een oud relais een SK 6401 dus van 05 1969 dus oud.

Ik ben de kabelboom van de GT geheel aan het vernieuwen.

Wie weet of er een vervanger voor is, misschien een nummer en merk????

Ik heb het schema nagelopen en volgens mij is het een vertragingsrelais voor de ruitenwisser, of heb ik dat mis???

Graag hulp

Groet Rene

Ik ben hard aan het bouwen aan de zwarte GT !!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 dec 2012 11:20 #3 door stef
Beantwoord door stef in topic Relais
neem je relais eens mee naar een speciaal zaak die auto onderdelen levert, en kijk eens als ze u daar zullen kunnen helpen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 dec 2012 13:56 #4 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic Relais
Stef,

Is zeker een idee, maar ik verwacht toch dat meerderen onder de GT rijders hiermee te maken hebben, vandaar mijn oproep.

Naar mijn mening zorgt het relais voor een vertraging van het uitschakelen van de ruitenwisser tijdens het sproeien om de ruitenwissers een paar keer te laten wissen.

Wie het weet mag het zeggen.

Maar dank voor het meedenken.

Groet Rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 jan 2013 00:00 #5 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic Relais
Mannen ik kom niet verder het gaat hierom:







Dit is het orginele relais, het zorgt ervoor dat als je het knopje op de richtingsaanwijzer indrukt, de sproeier werkt en de ruitenwisser een aantal malen heen en weer gaat. Ik begrijp dat niet alle uitvoeringen dit hebben.

Maar deze is stuk!!!!!!!



Vertragings Relais 26 in het schema zit aan de ruitenwisser motor en de voetpomp en een commando draad (bruin/Wit ), aan de stuurhendel voor de richtingaanwijzer (drukknopje)

De vraag is tweeledig:

Wie heeft er nog zo'n relais (SK 6401), wie heeft het kunnen oplossen met een ander relais, graag type aangeven.

Wat ik gevonden heb is het volgende:

Voor de Record D/ Kadet C/ Manta B:

een Siemens relais: 5WK1641

Ik heb ook gevonden een opelersatz GM nummer:

1238638/90044250


NU nog iemand die iets voor mij heeft!!!!!!!!

Ik ben bij een heel grote automaterialen zaak in Woerden geweest, maar die konden mij niet helpen.

Wie wel?????

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 jan 2013 05:16 #6 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Relais
Wat is er stuk aan? Welk component van de printplaat? Is er geen elektrotechnicus die dat kan vervangen? Het meeste wat ik zie moet toch vrij eenvoudig te vervangen zijn? Mits dit leverbaar en/of er een vervangend onderdeel voor handen is natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 jan 2013 07:33 #7 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic Relais
Beste Rini,

Ik ben zelf elektronicus, maar een van de transistoren is stuk en die zijn niet meer verkrijgbaar.
Oorzaak is dat de elko op de print doorgeslagen is.

Veroudering van componenten uit 1969

Dank voor je opmerking, maar ik heb hier ook nog oude nooit gebruikte componenten, maar nu net die twee transsistoren er niet bij.

Goed maar er moet vervanging voor zijn uit een modern voertuig,
Ik ben al de gang met een VW relais, maar kom telkens één verbreekcontact te kort.

groet Rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 jan 2013 07:39 #8 door agété
Beantwoord door agété in topic Relais
Hoi René,
bel Romijn eens in Renswoude;0318-574831.Vraag naar Erik,hij heeft wel meer jaren 60/70-spul liggen,misschien heeft hij wel een alternatief.

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 jan 2013 08:59 #9 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic Relais
Dank je wel Andree,

Ik zie dat ze ook iets hebben bij copeparts maar erg duur.

Ik laat het wel weten, hebben andere GTers ook weer wat aan.

groet Rene,

Opbouw GT gaat gestaag koud in de garage

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 jan 2013 09:35 #10 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Relais
Als een van de transistoren kapot is en niet meer te krijgen is kan je toch een vervangend type gebruiken. Ik heb hier ergens een boek liggen.

Wat die verbreekcontact betreft zet er een relais bij met een wissel contact :thumbup:

Maar een vertragende relais is het niet, het is een tijd relais die een bepaalde tijd spanning / stroom geeft aan de ruitenwissers voor de wis / was regeling. Daar moet wel makkelijk aan te komen zijn via een automaterialenzaak.

Maak een schema van het ding, als elektronica man moet het toch makkelijk zijn om zo'n ding na te maken dat heb ik eens gedaan met een ouderwetse intervalschakelaar.

Ik ben nu voorzichtig bezig met een combinatie relais wis / was en interval functie uit te zoeken.

Ik heb gezien dat het een BSY 59 is met deze gegevens:

Type Designator: BSY59
Material of transistor: Si
Polarity: pnp
Maximum collector power dissipation (Pc): 280mW
Maximum collector-base voltage (Ucb): 30V
Maximum collector-emitter voltage (Uce): 15V
Maximum emitter-base voltage (Ueb): 5V
Maximum collector current (Ic max): 800mA
Maximum junction temperature (Tj): 150°C
Transition frequency (ft): 60MHz
Collector capacitance (Cc), Pf: 18
Forward current transfer ratio (hFE), min/max: 60MIN
Manufacturer of BSY59 transistor: SIEMENS
Package of BSY59 transistor: X09
Application: Medium Power, General Purpose

.............BSY59.........BCX36 [vervanging]
Mat.......Si
Struct....pnp
Pc..........280mW.......730mW
Ucb........30V.............60V
Uce........15V.............60V
Ueb........5V..............5V
Ic...........800mA........1A

Kan ook iets meer vermogen hebben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 jan 2013 10:49 #11 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Relais
misschien is dit iets

www.hella.com/ePaper...sic-html/page82.html

mij lijkt de 5HE 996 152-131 een goede oplossing

succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 jan 2013 14:30 #12 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Relais
Op een poolse site hebben ze het over de BC327, BC328 en de BC636 als vervanger. Weet echter niet in hoeverre die wél leverbaar zijn.
Specs van de 327 en 328 hier , van de 636 hier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 jan 2013 21:05 #13 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic Relais
Na jullie hulp heb ik mijn dozen elektronica spulletjes nog eens tevoorschijn gehaald een een aantal BC 327 gevonden, ik vond zelf nog een vergelijkingslijst op internet die ik van de week nooit had gezien.

Ik ga de BC 327 op de printplaat plaatsen en dan een proefopstelling maken kijken of het werkt.

Ik laat het weten dank voor de hulp.

Onderwijl ga ik wel verder opzoek naar een modern relais en volgens mij is het deze:

foto:




Vergelijkingslijst BSY59:

BSY59 Buy 2N2906 Buy
BSY59 Buy 2N2907 Buy
BSY59 Buy 2N3725 Buy
BSY59 Buy 3CK10D Buy
BSY59 Buy BC298 Buy
BSY59 Buy BC327 Buy
BSY59 Buy BC328 Buy
BSY59 Buy BC636 Buy
BSY59 Buy BC727 Buy

groet Rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 jan 2013 22:04 #14 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Relais
is een intervalregeling
geen vertragingsrelais
verklaard ook de meerdere aansluitingen

zie hier
mkdb.hella.com/web/p...ters/datasheet.xhtml

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 jan 2013 05:20 #15 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Relais
Die link gaat over een 5WG 002 450-151 die vervangen is door de 5WG 002 450-281 en de 5WG 002 450-281. Is trouwens ook een 24 volts relais.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 jan 2013 08:11 #16 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Relais
weet ik
Het is enkel om aan te tonen dat deze serie de intervalrelais betreft
kon zo snel niet het eerder genoemde artikelnummer hier terug vinden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mrt 2013 07:19 #17 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic Relais
Nou ik zie dat mijn foto's niet meer willen, ik heb de lnk maar even weggehaald.

Toch nog steeds problemen met het wiswas relais. Opel GT AL

Ik weet wel inmiddels wat meer.

Even nog een keer het verhaal:

Ik heb een GT AL met dus een drukknop aan de richtaanwijzerhandel, voor de ruitensproeier en dus gelijk ook de ruiterwissermotor. dus geen voetpomp.

Er zit in mijn orginele kabelboom het betreffende relais de SK 6401 in, deze was stuk, inmiddels gerepareerd denk ik en op de onderdelenmarkt in Maarsen er nog een bij kunnen kopen.

MAAR: In de Schema's van de AL die ik tot nu toe heb gezien staat een heel ander relais met andere aansluitnummer. (relais 26)

Waarom is dit nu een probleem zou je zeggen, nou ik heb een totaal nieuwe kabelboom van Udo, ook geschikt voor de GT AL
en die is aangepast aan het relais uit de schema's dat relais is een :

5WB 002 960-06 (Hella), er zijn vijf aansluitingen
de aansluitnummers zijn: 53, 31b2, 31b1, 15 en 31B
De bovenstaande aansluitnummers komen niet overeen met het orginele relais uit mijn GT (de SK 6401, met 7 aansluitingen)

de aansluitnummers daarvan zijn: 86, 53, 31b, S, 31, + en F

De 5WB 002 960-06 is niet meer verkrijgbaar, zover ik kan nagaan.
De vertaling van de SK6401 naar de 5WB 001 866-06 is niet te maken.

Ik heb dit probleem ook al bij Udu neergelegd, maar nog geen antwoord.

Twee vragen:

Heeft er toevallig iemand een 5WB 002 960-06 (Hella)

Weet iemand een andere oplossing.


PS er zijn een aantal relais die op de betreffende 5WB lijken maar hebben andere schakelingen.
bijvoorbeeld de 5WK1641 is dus echt anders


Groet Rene en dank voor jullie inspanning.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 mrt 2013 19:31 #18 door duvel
Beantwoord door duvel in topic Relais
En als je nu eens een universele timerrelais zou kopen in de electrozaak op 12V DC. Deze hebben alle mogelijke settings ivm interval en vertraagd opkomend of afvallend. Als je daar een standaard automotive relais mee aanstuurt moet dit zeker lukken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mrt 2013 08:23 #19 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic Relais
Hierbij het hele verhaal: (wel in het duits).

Voor de GT is een speciale schakeling nodig om de motor in de nulstand te krijgen, dit wordt gedaan door de schakeling die zorgt voor een motorrem.

Hierbij de Duitse uitleg, afkomstig van het Duitse opel forum:

GT/J und USA-Modelle hatten immer eine Fußpumpe.
Nur GT/AL hatten ein Wisch-Wasch-Relais,
die 69er ein Blechrelais mit 7 Anschlüssen.
danach ein blaues Kunststoffgehäuse mit 5 Anschlüssen.
Wenn auf einem Relais Klemme 53 draufsteht, dann ist es immer für den Scheibenwischer.

Die Besonderheit der GT-Wischerschaltung ist die Motorbremse.
Jede Wischerschaltung in jedem Auto hat eine Parkschaltung damit der Motor auf Null fährt.
Beim GT ist dafür die grüne Leitung zuständig.

Außerdem ist eine Motorbremse notwendig:
Dadurch wird der Motor in Nullstellung sofort gebremst.

Bei anderen Fahrzeugen, Fremdfabrikate und anderen Opel-Modellen wird das über drei Leitungen erledigt.
Verkürzt: es wird im Grunde die Motorwicklung von Plus auf Masse geschaltet.

Beim GT ist es anders:
In Nullstellung wird im Motor von einem Schleifer die grüne Leitung (Plus) von der Wicklung getrennt und die blaue Leitung (Masse wenn Wischerschalter auf Null) auf die Wicklung geschaltet.
Das hat folgenden Effekt: Der Motor hat ja auf einer Seite immer Masse. Jetzt bekommt er auch auf der anderen Seite Masse. Das heißt der Motor ist Kurzgeschlossen.
Ein Kurzgeschlossener Motor bremst stark ab. Das kennt man von Akkuschraubern , die stehen sofort, wenn der Schalter auf Null ist.


Wenn jetzt umgebaut wird, dann muss die Schaltung so erfolgen, das erst die blauen Leitungen getrennt werden und dann die gelbe Leitung (1. Stufe) auf Plus geschaltet wird.

Das können nur sehr wenige Intervallrelais aus den 70ern. Die modernen haben die oben erwähnte Umschaltung. Die nützt uns wenig. Diese können aber verwendet werden um eine Relaisschaltung anzusteuern die erst Motorbremse löst und dann die Wicklung auf Plus schaltet.

Es kann auch ohne Motorbremse funktionieren. Muss aber nicht. Kommt auf Schleifplatte im Motor an, ob die Scheibe nass ist, ob Fahrtwind da ist und wie leichtgängig die Mechanik ist.


Als je dus geen motorrem hebt zoals boven beschreven, kan het zijn dat bij te weinig wrijving hebt om de motor te stoppen in de nulstand, met gevolg dat hij door blijft gaan.

Vandaar dat eigenlijk maar één relais voldoet!!!!!!!

Groet Rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mrt 2013 21:51 #20 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Relais
ja de Opel Gt is weer heel bijzonder

geloof je het zelf


als je het bedradingsschema goed bestudeerd kan je zelf vaststellen dat het bovenstaande niet klopt

heb zelf een BMW e21 met exact dezelfde aansluiting en weet uit ervaring dat er veel oudere auto's zijn met dezelfde schakeling


misschien heb je hier iets aan



alvast eentje "geleend"van een e36


linksonder ook 7 aansluitingen

zie foto's





de laatste is inderdaad uit de e21
heb hier overigens ook het bedragingsschema van


Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.