geluiddemping - tapijtjes

05 jan 2009 22:30 #1 door gvy
geluiddemping - tapijtjes werd gestart door gvy
Hoy,

Zijn er mensen op het forum die , met succes, hun GT aangepakt hebben met het doel om het lawaai binnenin zoveel mogelijk te verminderen.

Dus, het motorlawaai, rolgeluiden,rammeltjes, wind en omgevingsgeluiden binnenin zo efficient mogelijk dempen , met het doel een iets hoger comfortniveau te halen.

bitumen.... andere....

tips zijn welkom.

vriendelijke groet
Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 jan 2009 06:31 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic geluiddemping - tapijtjes
Ik heb nog nooit geluiddemping toegepast, maar kreeg ooit een keer een link van iemand.
Dit is die site, je vind er materialen om geluiddemping toe te passen speciaal voor de auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 jan 2009 15:19 #3 door opelstof
Beantwoord door opelstof in topic geluiddemping - tapijtjes
Let wel goed op welk spul je gebruikt i.v.m. vocht en olie benzine bestendigheid.

Bij Merford krijg je overigens wel goede informatie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 jan 2009 21:39 #4 door gvy
Beantwoord door gvy in topic geluiddemping - tapijtjes
Bedankt voor de info,

Ik heb vandaag bij Merford voor 7m² vibraflex sxp 25 besteld.
Dat zijn 7 platen van 1mx1m, goed voor 35kg aan dempende ontdreuningsbitumen. :yes:


Waarschijnlijk gaan die daar niet allemaal in, maar nu het interieur er uit is , ga ik dit extreem aanpakken op de vloer, tunnel, deuren, achterkant, waar ik bij kan, hoedenplank....

Ik vind het enerzijds wel jammer van het serieus bijkomend gewicht voor onze van nature lichtvoetige GT, maar anderzijds zit ik met een opgekietelde 2.2i, dus dat compenseert qua koppel en vermogen ruim.

En ik had me voorgenomen om na de restauratie eindelijk eens rustig aan te doen met die wagen :lol:

In ruil hoop ik op een comfortabeler , stillere cabin

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 jan 2009 22:35 #5 door geert gt
Beantwoord door geert gt in topic geluiddemping - tapijtjes
jk heb de bodem ook helemaal schoongemaakt opnieuw in de tectyl en demping matten op de bodem gedaan .
tip de matten zijn zelfplakkend maar met een verfbafbrander krijg je de matten mooi inmodel van de bodem werkt perfect

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 jan 2009 11:45 #6 door opelstof
Beantwoord door opelstof in topic geluiddemping - tapijtjes
Krijg je geen problemen met de binnenbekleding? Kan me voorstellen dat als je overal van die dikke matten legt dat de binnenbekleding niet meer strak erin gelegd kan worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 jan 2009 18:34 #7 door geert gt
Beantwoord door geert gt in topic geluiddemping - tapijtjes
geen last met de bekleding er zaten bij mij ook al van die matten op de bodem .maar heb alles schoongemaakt opnieuw tectyl en toen weer nieuwe matten .helaas geen foto,s van gemaakt .matten zijn niet zo dik maar een paar mm weet zo niet hoeveel . je bent wel een verfstripper nodig voor in model brengen van de bitumen matten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 jan 2009 21:51 #8 door gvy
Beantwoord door gvy in topic geluiddemping - tapijtjes
Ik denk niet dat er problemen komen.

Mijn volledige vloer en tunnelbekleding heb ik destijds zelf vervaardigd uit een groen kwaliteitsvasttapijt ( assortie met m'n wagenkleur)
Het is heel goed passend en ik heb onzichtbaar met velcro gewerkt om aan de randen alles netjes, maar ook gemakkelijk verwijderbaar te bevestigen.

Onder deze vloerbekleding had ik reeds op veel plaatsen een dunne rubberen ondermat gemaakt. Deze gaat er waarschijnlijk onderuit.

De bitumen hebben een dikte van 2.5mm en volgen, mits goed aangebracht met een verfstripper alle welvingen in de bodemplaat nauwkeurig.

De vloer zelf is onder deze huidige bekleding zuiver en jaren geleden volledig behandeld met een paar laagjes grijze zincverf

't is wachten op de vibraflex platen.

Geert.

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 jan 2009 15:50 #9 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic geluiddemping - tapijtjes
oordopjes, dat werkt het beste-O-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 jan 2009 19:07 #10 door gvy
Beantwoord door gvy in topic geluiddemping - tapijtjes
WABLIEF ???? :lol::lol::lol:

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 jan 2009 21:02 #11 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic geluiddemping - tapijtjes
Wordt nog lachen met die vastgeplakte bitumen als er in de toekomst ooit nog eens iets gedaan moet worden aan het plaatwerk (denk aan lassen).

Er gaat toch niets boven het geluid van een 40 jaar oude auto :question:

Doe net als mij en zet de radio gewoon wat harder, dan hoor je al die rammelgeluiden tenminste niet. :lol:

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 jan 2009 23:37 #12 door flyd
Beantwoord door flyd in topic geluiddemping - tapijtjes

Origineel gepost door Pecje
Wordt nog lachen met die vastgeplakte bitumen als er in de toekomst ooit nog eens iets gedaan moet worden aan het plaatwerk (denk aan lassen).

Er gaat toch niets boven het geluid van een 40 jaar oude auto :question:

Doe net als mij en zet de radio gewoon wat harder, dan hoor je al die rammelgeluiden tenminste niet. :lol:

Nou met de orginele radio is dat wel effe uit te houden maar niet te lang 8)7
( MAAR VINDT OOK HET GELUID VAN DE AUTO NIET STOREN )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 jan 2009 10:14 #13 door gvy
Beantwoord door gvy in topic geluiddemping - tapijtjes
effe serieus,

Het plaatwerk aan de binnenkant ( en buitenkant) is nu gezond , dus ik ben niet van plan nog veel laswerken uit te voeren. ( in m'n topic onder restauratie zie je dat de auto degelijk onder handen genomen is en vers gespoten), dus dat houdt mij niet meer tegen.

De radio luider zetten .... geen optie
Ik ben als hobby nogal met ontwerp en akoestiek bezig (homecinema, ontwerp elektrostatische luidsprekers,geluidsmetingen...)
Echt geluidskomfort en kwaliteit komt niet uit beenharde dikke vermogens, maar uit de stilte en akoestiek van de ruimte waarin het beleefd wordt.
In een auto vertaalt zich dat vooral naar rolgeluiden, motorgeluid, windgeluid, en heel erg veel buitengeluiden, die vervormd naar het interieur worden binnengebracht, door de platen van carrosserie ,die in trilling gebracht worden.
Hier wil ik graag eens mee gaan experimenteren.
Autoakoestiek is NIET mijn specialiteit, ken ik nog niets van.
Daarom doe ik het...
Ik verwacht geen "lexus", maar ik hoop op toch wat decibel verschil.


Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 jan 2009 10:17 #14 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic geluiddemping - tapijtjes
Ik rij altijd zonder Radio aan , ik wil het spinnen van de wild cat horen. Grt . Koos.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 jan 2009 22:02 #15 door gvy
Beantwoord door gvy in topic geluiddemping - tapijtjes
Et voila....

Dit weekeinde ben ik druk doende geweest in mijn interieur.
Eerst is de bestuurderszetel en de middenconsole en het achtervloerbord eruit gemonteerd.
Dan zijn de resterende tapijtjes en rubberen ondertapijt verwijderd.

En zo kon ik aan de slag met mijn vibraflex antidreunplaten.

Benodigd materiaal: een stevige schaar, een cuttermesje, stift, rolmeter, elektrische verfstripper oftewel heatgun 2000W en veel geduld.

Ik werk dus met grote matten van 1m x 1m, in tegenstelling tot de in de autohandel verkrijgbare pakketjes van 0.5mx0,25m.
Materiaal is evenwel hetzelfde. vibraflex 2.5mm, 5kg/plaat 1m²

In koude toestand is het materiaal heel stug en ook breekbaar als je het plooit.
Op kamertemperatuur wordt het soepeler, maar kan je het nog steeds niet kort plooien zonder te breken.
Eens je het echter flink opwarmt met de heatgun, wordt het heel erg soepel en plooibaar, zelfs rekbaar in alle mogelijke vormen.
Schitterend materiaal.
De voorzijde is zwart met een lederachtige structuur.
De achterzijde heeft een beschermpapier, waaronder de lijmlaag zit.
Deze lijm kleeft reeds in koude toestand, maar wordt enorm sticky als je de plaat opwarmt.

Momenteel heb ik de bodem vooraan en onder de zetels afgewerkt.
Vervolgens de transmissietunnel.
Dan het gedeelte achter de zetels en ook de hoedenplank.
Er is nu zo'n 3.5m² verwerkt.

Het spul hecht fantastisch.Je krijgt het niet meer los. Het neemt als je tenminste de moeite doet, perfect de vorm aan van de onderplaat.

Foto's :





Achterkompartiment achter de stoelen:


hoedenplank:


Nadien komt overal de binnenbekleding erop en zie je er niets meer van, maar je hoort zo dat de resonanties uit de plaat genomen zijn.

Bedankt voor de goede tip Gran turismo en Opelstof

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 jan 2009 07:08 #16 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic geluiddemping - tapijtjes
Ziet er prima uit Geert :thumbup:
Gaat zeker een paar dB winst opleveren.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 jan 2009 10:19 #17 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic geluiddemping - tapijtjes
nu maar hopen dat het nooit meer er vanaf hoef....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 jan 2009 11:04 #18 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic geluiddemping - tapijtjes

Origineel gepost door Pecje
Gaat zeker een paar dB winst opleveren.

Winst nog wel? Had ie het wel kunnen laten...;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 jan 2009 02:36 #19 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic geluiddemping - tapijtjes
Heb je de brandstofpomp in de auto liggen?
Heb ik vroeger ook gehad, maar werd gek van het gezoem, misschien kun je die ook inpakken om het te dempen, deze ga je nu vast nog meer horen als het nu zo stil gaat worden.
Mijn pomp hangt nu onder de auto, das een stuk stiller:yes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 jan 2009 18:52 #20 door gvy
Beantwoord door gvy in topic geluiddemping - tapijtjes
Hoy,

De pomp hoor je inderdaad goed zoemen.
Dat is een breedbandig, maar eerder midden/hoogfrequent gezoem.
Vermits er geen laagfrequent geluid aan te pas komt, heb je geen massa nodig om dat te dempen.
Ik pak die in met een mousse, dat dempt heel breedbandig.

Maar inderdaad , onder de wagen biedt waarschijnlijk meer voordelen.
Misschien eens kijken hoe ik mijn bestaande koperen leidingen kan aanpassen.
Retour kan blijven. Steek naar de motor moet korter, aanzuig uit de tank verlengen.

Heb je een foto van waar en hoe je precies de unit pomp-filter gemonteerd hebt?

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.