opgelost
Al die tijd ging het om een doorgeslagen in/uitlaatpakking. Deze moet al een hele tijd doorgelaten hebben en zorgde voor een bizar mechanisch geluid op 1 cilinder. Dat was erger als de motor belast werd. Doordat finaal onlangs bij een testrit de pakking kompleet is doorgevlogen met een oorverdovend geluid, wist ik plots onmiddelijk wat ik de hele tijd heb gezocht.
Gelukkig zijn er ook gremlins uit het verleden opgelost bij deze zoektocht.
De motor is niet uit de auto geweest....
eerst heb ik de motor opgehangen aan een takel, motorsteun verwijderd en carterpan. Ik heb alle krukaslagers losgehad en gecontroleerd, Maar ze waren piekfijn , evenals de krukas zelf. Alles weer op moment, olieaanzuigfilter proper gemaakt, nieuwe pakking. Ik heb ondertussen ook het perfect juiste bovenste dode punt van het blok bepaald en aangetekend.
Vervolgens heb ik van Pecje een perfect gereviseerde 19 kop gekregen; Mijn kop is een 2.2 kop, maar ik heb alle onderdelen overgezet. Te beginnen met de stuts waarover de klepstoters kantelen ( bij mij kwamen sommigen soms los. Dat heb ik nu deftig aangepakt. Ook de hydraulische stoters zijn,overgezet ( na nazicht en reiniging) in de plaats van de bij mij gemonteerde mechanische stoters en tenslotte heb ik de ketting opengemaakt en de nokkenassen gewisseld. Ik kon meten dat mijn nokkenas slijtage vertoonde . Niet alle nokken waren nog even hoog.
Hier heb ik een heel bizar iets ontdekt. Mijn motortiming heeft al die tijd met een schakel verkeerd gestaan. Het resultaat was dat die motor zeer snel in hoge toeren kon gaan ( tot wel 7000 ) maar daar tegenover stond wel een hakerig laagtoerenverloop , waardoor het onaangenaam rijden was in het dorp aan constante snelheden van pakweg 40 a 50 km/u.( vaak terugschakelen was nodig) Maar die motor heeft al die jaren echt enorm sterk geaccelereerd en was behoorlijk snel, maar niet aangenaam om mee te rijden. Hij was destijds "getuned " door een kenner in het milieu die me zei dat er een sportiever nokkenas in zat . Ik ben dus behoorlijk bedrogen uitgekomen. Blij dat dit na 20 jaar is uitgekomen.
Ik heb ook de oliedruk aangepakt, door het beschadigde kunststof dopje te vervangen door een metalen kogel 14mm.en ook nog een rondelletje om de veerdruk te verhogen . De oliedruk is nu een stuk hoger geworden.
Om de nokkenas te wisselen in de auto, moest de radiator er uit , dus die heb ik goed gespoeld en ontkalkt en er is verse koelvloeistof in.
Maar toen ik de motor na al die werken opnieuw startte, draaide hij wel een stuk rustiger, maar nog altijd was daar dat vervelende getik /geluid. En bij die testrit is finaal de in/ uitlaatpakking er volledig doorgevlogen en wist ik uiteindelijk het euvel.
Alles moest er dus weer af. injectiebuis, uitlaatsysteem, benzineaansluitingen, de hele injectiekabelboom .... om de nieuwe pakking te steken.
Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om de injectiekabelboom volledig nieuw te wikkelen met stoftape ipv de verduurde plastic.en de kabelweg te fatsoeneren.
Ik heb ineens ook een nieuwe oliekeerring gestoken aan mijn GETRAG 5 bak / cardanas want die lekte een beetje en ook de ontbrekende veer in de kardanas gemonteerd.
Er was nog een euvel met de oliedruksensor, die ik vervangen heb door een andere.
De testrit gisteren en vandaag was alleszins veelbelovend. De GT rijdt soepeler als ooit voorheen. Alle rare geluiden zijn weg, en hij cruiset nu zeer rustig op lage toeren en alle snelheden , maar de 2.2i heeft voldoende koppel om de GT zeer snel van zijn plaats te krijgen.
Ook is eindelijk de vervelende uitlaatstank die de cabine binnenkwam als ik met open ramen reed weg. ( waarschijnlijk lekte die pakking al heel erg lang.)
Ook ga ik nog eens de vacuum meten, want die kreeg ik maar niet normaal en dat zal te wijten geweest zijn aan de foute motortiming.
Hopelijk blijft alles nu goed.
Geert