Hoy Rob,
Leuke discussie
en waarschijnlijk niet echt interessant , maareh.....
Ik heb die dubbele sensor vorige week nog open gehad.
Een voorbeeldje:
als je per ongeluk of bij wijze van test de draadjes omgekeerd aansluit, dus draad naar meter wisselt met draad naar waarschuwingslamp. Wat gebeurt er dan....
Zodra de motor draait en er oliedruk is, slaat de meter vol uit naar zijn eindwaarde ( 5) . Logisch want om het lampje te laten doven opent een kontaktje de kring (weerstand oneindig) naar de massa in de sensor.
Dus grote weerstand naar massa ( oneindig ) geeft maximale meter uitslag.en weerstand naar massa nul ( gesloten kring) geeft meteruitslag 0 . .
Als je nu wel juist aansluit, dan kan je ongeveer het volgende meten tussen de sensoruitgang( naar meter) en de massa.
In rust ( dus als er geen oliedruk is, of als je gewoon de sensor in je handen hebt) is de meting ongeveer 1,5 ohm
Onder druk (je kan het in de hand testen met een compressor), gaat de meting van de weerstand naar massa naar pakweg 200 Ohm.
Dat wil dus echt wel zeggen dat bij stijgende druk er stijgende weerstandswaarde is tussen de uitgangsdraad sensor en de massa
Maar los daar van : slechte kontakten zorgen inderdaad vaak voor ellende en ook ik soldeer graag EN ik zal altijd kontaktjes oppoetsen als ik ze om een of andere reden los heb. Spaart veel rare probleempjes.