Oliedruk valt weg bij stationair. Olie toch te dun?

13 mei 2018 16:33 #1 door Esdoorn
Er zijn al wat topics over de juiste motorolie geweest, maar deze gaat meer over olie en oliedruk.

In mijn GT ligt de standaard 1.900 motor. Hierin heb ik 20W50 olie (mineraal) zitten. Oliedruk is vanaf starten goed (3) en bij hogere snelheden loopt ie op tot max. 4. Prima dus.

Maar ... na een lange tocht, als de motor dus goed warm is, loopt de oliedruk bij stationairdraaien (bij stoplicht) terug onder de 1. Ook het lampje gaat branden. Bij het rijden is het daarna weer gewoon 3 bar.

Oliepeil is prima. Motor loopt niet warm. ... Wat zou het kunnen zijn? En, is het schadelijk voor de motor?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mei 2018 18:02 #2 door RobGT
Ik doe er altijd SAE 10W40 in, dunner dus, maar semi-synthetisch. Geen problemen mee.
Met zo een lage druk als de olie dun geworden is door de hitte, zou ik zeggen dat de oliepomp versleten is. Of dat schadelijk is omdat alleen bij stationair toerental de druk te laag is en verder ok, dat weet ik niet.
Staat het stationair toerental misschien té laag?
Even het stekkertje van de aansluiting op de oliedrukmeter ontvetten, schuren en zorgen dat het goed aanknelt helpt misschien ook al.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mei 2018 20:45 - 13 mei 2018 20:46 #3 door gvy
Stekkertje poetsen en goed kontakt kan nooit kwaad voor een meting, maar hier gaat het niet helpen.
Hoe lager de gemeten weerstand, hoe lager de aanduiding op je oliedrukmetertje.
Dus als je de kontaktjes oppoetst kan de weerstand hooguit lager worden ( overgangsweerstand vermindert) en zou het metertje dus nog iets minder aanduiden.
In je oliedruksensor op het blok zit feitelijk een gewikkelde weerstandsdraad, waarover twee koperen plaatjes glijden. Die plaatjes kantelen , naargelang de oliedruk in het blok hoger wordt en tegen het mechanisme duwen. Hierdoor verhoogt de weerstandswaarde die in je oliedrukmeter wordt aangeduid met een wijzertje.
Het lampje wordt gestuurd van een tweede kontaktje dat door hetzelfde mechanisme wordt bewogen, maar hier enkel over een aan /uit plaatje glijdt.

Als de oliedruk verder goed is , zou ik me niet te snel zorgen maken.

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mei 2018 08:03 #4 door RobGT
Ha, gvy, jij hebt je dus ook al een keer verwonderd over dat leuke stukje techniek. Ik ben begonnen met een motor waarbij ze de aansluiting van de sensor gewoon afgedopt hadden. Toen een tweedehands sensor gemonteerd waarop de meter wild reageerde. Die sensor heb ik uit elkaar gehaald, heel gedoe, sleepcontactjes gereinigd, veertje vervangen en daarna heeft hij jarenlang goede diensten verricht, maar uiteindelijk kwam er toch een nieuwe op.

Contactjes reinigen is bij mij nu standaard procedure na een akkefietje met de elektrische choke. Vorige week nog een mooi resultaat behaald na het reinigen van de aansluiting van de plus op de bobine.
Alle contactjes oxideren door aansluitende vlakken van verschillende metalen, zelfs waar de draad in de stekker geklemd zit kan voor problemen zorgen.

Over de oliedruksensor:
Hoe meer stroom er door de kring loopt, hoe groter de uitslag van de meter.
Hoe lager de totale weerstand van de kring (meter, draden, stekker en sensor) hoe groter de uitslag.
Dus het schoonmaken van het contact van de stekker (en als het even kan de draad vast solderen in de klem) kan dus wel degelijk de aanwijzing bij stationair torental verhogen.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mei 2018 09:16 - 14 mei 2018 09:25 #5 door gvy
Hoy Rob,
Leuke discussie :) en waarschijnlijk niet echt interessant , maareh.....

Ik heb die dubbele sensor vorige week nog open gehad.

Een voorbeeldje:
als je per ongeluk of bij wijze van test de draadjes omgekeerd aansluit, dus draad naar meter wisselt met draad naar waarschuwingslamp. Wat gebeurt er dan....
Zodra de motor draait en er oliedruk is, slaat de meter vol uit naar zijn eindwaarde ( 5) . Logisch want om het lampje te laten doven opent een kontaktje de kring (weerstand oneindig) naar de massa in de sensor.
Dus grote weerstand naar massa ( oneindig ) geeft maximale meter uitslag.en weerstand naar massa nul ( gesloten kring) geeft meteruitslag 0 . .

Als je nu wel juist aansluit, dan kan je ongeveer het volgende meten tussen de sensoruitgang( naar meter) en de massa.
In rust ( dus als er geen oliedruk is, of als je gewoon de sensor in je handen hebt) is de meting ongeveer 1,5 ohm
Onder druk (je kan het in de hand testen met een compressor), gaat de meting van de weerstand naar massa naar pakweg 200 Ohm.

Dat wil dus echt wel zeggen dat bij stijgende druk er stijgende weerstandswaarde is tussen de uitgangsdraad sensor en de massa

Maar los daar van : slechte kontakten zorgen inderdaad vaak voor ellende en ook ik soldeer graag EN ik zal altijd kontaktjes oppoetsen als ik ze om een of andere reden los heb. Spaart veel rare probleempjes.

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mei 2018 17:53 #6 door Esdoorn
Dank voor de reacties, en de discussie (die zeker interessant is ;) ).

Voor mijn GT zal het niet aan de oliepomp liggen (nieuw) en ook de sensor is goed. Tijdens het rijden is de druk prima, dus ik maak me niet direct zorgen (oliepeil blijft keurig op niveau) Maar het blijf natuurlijk vervelend (tja, ik wil het toch graag snappen) dat ik niet het ‘waarom’ kan vinden van de lage oliedruk (althans volgens de meter) bij stationair na een lange rit.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mei 2018 19:40 - 14 mei 2018 19:44 #7 door gvy
Hallo,

Als je het wil proberen verhelpen kan je een aantal dingen nazien, maar ze vergen wel wat tijd.
Je zegt dat de oliepomp nieuw is , maar heb je ook het overdrukventiel nagekeken? Dat is een kunststof prop dat door een veer met de inschroefmoer wordt aangedrukt en zit aan de oliepomp.
Op de foto hier onder zie je het donkerbruin kunststof propje onder de veer.
Bij vele CIH motoren vertoont dat wat slijtage en dit kan je vervangen door een 14mm stalen kogeltje (uit kogellager of gelijkaardig).Je kan het ook kopen via webshops. Ook kan je de druk iets verhogen door onder het veertje, dat wat verminderde veerkracht kan hebben, een rondelletje te plaatsen in de moer. Let wel op dat als je dit doet , de oliepomp leeg loopt. Die kan je weer vullen via een inbus boven aan de pomp. Als deze laatste vastzit, dat ie niet meer los komt. Geen nood. Bougies uit de motor (geen compressie) en 12V draad van de verdeler (geen ontsteking) en laat de startermotor maar draaien totdat er weer oliedruk is opgebouwd.



Iets moeilijker om na te zien is of er geen probleem is in de aanzuig van de olie naar de pomp. Hiervoor moet de carterpan er af en kijk je na of het olieaanzuig filterje in de carterpan niet vervuild zit en of er geen lucht wordt aangezogen door een slecht pakkingetje van dit aanzuigbuisje.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

19 mei 2018 08:39 #8 door Ghanz
zoals GVY al vermeld, aangaande de olie oppompen,
houd er rekening mee dat de oliepomp van een cih motor, NIET zelf aanzuigend is.

daarom vul ik hier de oliepomp altijd middels het ontstekingshuis,
Ontsteking ( aftekenen waar hij afgesteld staat,is een optie) verwijderen,
ongeveer een kwart liter olie in ontstekingshuis gieten, wat vervolgens in de oliepomp terecht komt,
en na de bougies verwijderd te hebben, heb ik een draadeind m8 genomen, waaraan ik aan een uiteinde
een plat stuk geslepen heb, gelijk die van de ontstekingsas, en vervolgens dit draadeind in een boormachine,
in het ontstekingshuis steek, in de aansluiting van de oliepomp.
zo pomp je de olie het circuit wel rond, en omdat de pomp nu gevuld is met olie, zuigt hij ook olie aan.

op deze manier voorkom je na lange stilstand van de motor, denk aan nieuw opbouwen oid, lagerschade in de motor, immers, je draaiende delen draaien niet, maar toch pomp je overal olie rond.

om te controleren als je ook daadwerkelijk olie rond pompt, dit kan even duren, zul je op de laatste tuimelaar
olie moeten zien vloeien, is dit het geval, dan ben je rond, en kun je het spul weer monteren.
duurt dit extreem lang, of er komt zelfs geen olie, dan verlies je ergens oliedruk, en zal er bijna zeker
speling aanwezig zijn op je lagers, 9 van de 10 de drijfstang lagers.

succes


Kapitan B v8

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.