Hallo,
Het kan van alles zijn natuurlijk, maar laat andere motor nog even buiten beschouwing.
Als je al een ander pompdeksel hebt gemonteerd , andere olie hebt geprobeerd en het oliedrukventiel hebt veranderd, en dat doet helemaal niets met je oliedrukuitlezing, dan vraag ik me af of je oliedruksensor ( potje op de motor ) nog wel goed is? En dus of je een correcte aflezing hebt.
1. Brandt het oliedruklampje als je het contact opzet en de motor nog niet draait ? Moet zo zijn.
2. ALs de motor goed warm is en de oliedruk onder 0.5 bar wegvalt op vrijloop, gaat het lampje dan aan? Zo niet is er nog geen probleem.
Ik heb vorige weken (bij het opsporen van problemen van mijn motor, zie ander topic) aan het stoeien gegaan met oliedruksensoren.
Degene die op mijn GT zat was al open geweest en toonde een alarmerende oliedruk (vergelijkbaar met wat jij hebt).
Ik had nog een tweede, maar daarvan was de inwendige potmeter defect ( draadje los). Die heb ik hersteld en gemonteerd en bij wonder heb ik een heel gezonde oliedruk.
Nu heb ik beide getest uit de wagen aan mijn compressor.
De opstelling : met een slangklem een kort stukje aquariumslang aan de sensor , vervolgens slangetje gevuld met een beetje olie, vervolgens de andere kant van het slangetje met een slangklem aan de kompressor.
En meten maar : eerst op 1 bar , dan 2 bar , dan 3bar en ten slotte 4 bar.
Ik heb telkens de weerstandswaarde gemeten en opgeschreven en inderdaad beide sensoren gaven een behoorlijk verschillende meting ,
die ook zichtbaar is op de oliedrukmeter :
"kapotte" sensor : 6.4 ohm , 35,7 ohm , 72 ohm en 96 ohm (van 1 naar 4 bar)
huidige sensor : 22.8 ohm , 57 ohm , 91.2 ohm en 120.6 ohm (van 1 naar 4 bar)
In uitlezing gaf dit op mijn oliedrukmeter eerst met hete motor en warme olie op vrijloop onder de 0.5 bar en maximaal 2.5 bar bij de kapotte sensor en nu iets meer als 1.5 bar en 4 bar.
Let wel , de manometer op mijn kompressor is niet geijkt.....
Je bent uit omgeving kortrijk , ik van scheldewindeke
Als je dit wil kontroleren en je ziet het zitten om het oliedruksensortje uit te bouwen ( je kan er niet goed bij) en ermee tot hier te komen, dan ben je welkom. De testopstelling hier bij mij thuis is 10 minuutjes werk en we zien direkt wat jouw waarden zijn, kwestie van dit uit te sluiten.
Ik heb intussen op het net de specs van VDO gevonden voor deze sensoren :
vdo-webshop.nl/nl/dr...sor-0-5-bar-m14.html
Dit is de tabel :
De opgegeven waarden zijn zelfs nog hoger dan wat ik gemeten heb (maar zoals ik zei, mijn manometertje op de compressor is niet geijkt. We kunnen hier in ieder geval je oliedruksensor gemakkelijk mee uittesten, vooraleer je verder zoekt.