achteras 2e generatie

02 juli 2018 21:24 - 02 juli 2018 21:25 #1 door gvy
achteras 2e generatie werd gestart door gvy
Hallo,

ik heb reeds een aantal jaren een achteras tweede generatie gekocht. Mijn GT heeft nu nog een eerste generatie.
Wat me vooral interesseert is dat deze as ook een stabilisatiestang heeft.
Behalve schoonmaakwerk , ontvetten en schilderen ben ik nog niet verder gekomen. De as heeft nadien vele jaren stof gevangen in de werkplaats. Misschien tijd om die eens te monteren.

Zijn er mensen die tips hebben nu de as nog op de werkbank liggen.
Kan ik zelf speling nakijken?
Is de staat van de lagers eenvoudig te controleren? hoorbaar?
Zijn de asbenen eenvoudig te verwijderen of blijf ik er beter af?
Andere?
Wat is de zwarte dop bovenop het rechter asbeen?

foto's:

Bijlage:
SAM_7474 by Geert Vijncke , on Flickr

Bijlage:
SAM_7476 by Geert Vijncke , on Flickr

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 juli 2018 09:35 #2 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic achteras 2e generatie
Het zwarte dopje is de ontluchtingsnippel, zodat lucht kan ontsnappen als de olie heet wordt en geen overdruk ontstaat.
Misschien is het slim om de pakkinggen van de assen te vervangen nu alles zo goed bereikbaar is, maar dat kan later ook wel, alleen lig je dan een kwartier op de grond met die vervelende veerringen te worstelen als je de goede tang niet hebt. Ik heb ook de aslagers vervangen. Het lostrekken van de lagers ging bij mij niet zo heel gemakkelijk, ik moest daar een soort trekker voor maken. Het vervangen van de pakkingen is niet moeilijk.
Ik denk dat als je op de werkbank kunt horen dat de lagers versleten zijn, dat het dan extreme slijtage is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juli 2018 16:25 - 07 juli 2018 16:29 #3 door gvy
Beantwoord door gvy in topic achteras 2e generatie
De as is inmiddels zwart gelakt met het pistool en een 2 komponenten autolak.
Ik heb langs 1 zijde de as eens verwijderd en het lager gecontroleerd, maar ik denk dat het wel goed zit om alles te monteren.

Kan iemand een foto posten van een as met stabilisatorstang gemonteerd op de gt ? Mijn huidige generatie 1 as heeft die niet en ik wil graag eens zien hoe die gemonteerd zit op de auto, vooraleer ik alles los haal.
Ik heb reeds alle nieuwe PU bussen hier.


Bijlage:
SAM_7487 by Geert Vijncke , on Flickr

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 juli 2018 23:37 - 07 juli 2018 23:39 #4 door Jos
Beantwoord door Jos in topic achteras 2e generatie
is niet echt moeilijk

paar foto's geleend van internet
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juli 2018 19:22 - 08 juli 2018 19:22 #5 door gvy
Beantwoord door gvy in topic achteras 2e generatie
thanks Jos,

Ik heb de twee plaatsen gevonden waar de stabilisatorstang aan het chassis wordt bevestigd.

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 juli 2018 20:49 #6 door Jos
Beantwoord door Jos in topic achteras 2e generatie
zoals gezegd, het is niet zo moeilijk
in de versies die geen stabilisator hadden zaten er kunststof dopjes in de gaten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.