Zelf werk ik merendeels met hydrolische klepstoters,
Ook deze moeten eens gesteld worden, je kunt ze er immers niet gewoon in drukken, moer aandraaien en rijden maar, helaas, ook bij hydrolische klepstoters werkt dat niet.
Kleppen stellen, doe je nu eenmaal met een, vooral warme, op bedrijfstemperatuur zijnde motor.
En ja, met draaiende motor.
Opel had destijds speciale afdekkapjes voor over de ketting, in het distributie huis.
Vandaag de dag nog te bestellen.
Aan de zijde van de inlaat en uitlaat spruitstukken zette men vaak een kartonnen plaat rechtop, om zo lekkage te voorkomen naar de spruitstukken toe.
Maar, wat blijkt nog mooier te werken ?
Een open gesneden kleppendeksel.
Snij een oud kleppendeksel los, net op de ronding waar deze van horizontaal overgaat op vericaal en vanaf voorkant deksel gezien, op 3/4 van de vuldop.
Monteer dit deksel met een pakking op de cilinderkop, en stel vervolgens de kleppen volgens beschrijving uit.
Hydraulische stoters: per tuimelaar, voorzichtig de moer los draaien totdat de tuimelaar begint te klapperen, daarna voorzichtig weer vastdraaien totdat het geklapper ophoud. Daarna de moet 3x een kwartslag vastdraaien.
Dit proces dus 8x herhalen, doe het rustig aan want anders slaat je motor af.
2e punt is dat dit eigenlijk om de 70.000Km moet gebeuren, dan moeten ze nagesteld worden.
Vaste stoters:
Zowel in- als uitlaat is 0,3 mm.
Succes.
Aangaande je vraag hoeveel graden verschil er tussen beide momenten van kleplift zit,
Zou je je nokkenas moeten verwijderen om achterop de code af te kunnen lezen.