Compressiemeting 1900

19 juni 2019 14:22 - 19 juni 2019 14:36 #1 door RobGT
Compressiemeting 1900 werd gestart door RobGT
Kort geleden een compressietester en inspectiecamera aangeschaft.
Mijn GT loopt soepel, heerlijk gewoon, heeft voldoende acceleratie, maar heeft af-en-toe een hikje (wat ik wijt aan speling in de oude Solex carburateur) en als ik de olievuldop eraf haal, komt er veel lucht uit.

Voor de compressiemeting heb ik de kleppen niet gesteld. Ik hoor er geen rare dingen aan.

De compressiemeting geeft de volgende waarden.
1e cilinder 135psi
2e cilinder 90psi
3e cilinder 118psi
4e cilinder 135psi
De 3e kan er volgens mij nog wel mee door (maar ik ben geen monteur), maar de 2e cilinder geeft gewoon te weinig aan.
Ik heb ook foto’s gemaakt.
Foto 1 en 2: cilinder 1. Veel witte aanslag.
Foto 3: cilinder 4
Foto 4: niet erg wetenschappelijk, maar ik dacht cilinder 3
Foto 5 en 6: cilinder 2. Olie op de zuiger en bijzonder schone kleppen.

Ik vermoed dat de zuigerveren van cilinder 2 lekken.











Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 juni 2019 16:47 #2 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Compressiemeting 1900
Als je de foto ziet, zou je het niet verwachten, maar het olieverbruik is nihil.
Vorig jaar zomer ermee naar Zwitserland gereden, ca. 3000km: ruim minder dan een halve liter olie bijgevuld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 juni 2019 18:41 #3 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Compressiemeting 1900
De schone kleppen in cilinder 2 bleven me bezig houden. Als het olie was dat langs de zuigerveren ontsnapte, dan zou het toch moeten verbranden? Dan zouden de kleppen niet zo mooi wit zijn, maar gitzwart, toch? , dus ...
Ik heb de bougie nog maar eens eruit gehaald. De camera erin gestoken, hoewel de motor nog wat warm was en toen keek ik in een mistige cilinder.
Met een tissue de vloeistof opgezogen en mijn vermoeden bleek waar, het is koelvloeistof!
Dat scheelt weer, want een kop heb ik al eens eerder van een motor gelicht. Dat staat nu op mijn todo list, net als de rubber bussen van de onderste draagarmen vervangen voor PU (want dat is nog steeds niet gebeurd) en de thermostaatpakking vervangen i.v.m. lekken. Maar daar begin ik allemaal pas aan als mijn volgende project op de weg mag.

Dan komt nu de vraag: hoe herken je geharde kleppen? Ik wil graag dat hij met zekerheid loodvrije benzine aan kan. Of moeten de klepzetels dan ook gehard zijn?
Kan je kleppen zelf inslijpen op de zetels of kan je dat beter aan een specialist overlaten?
En moet de kop gevlakt worden of is dat niet nodig? Bij de motor die ik 30 jaar geleden openmaakte heb ik de kop zonder te vlakken weer teruggezet en dat ging prima, ondanks dat de auto op LPG draaide.
Altijd nieuwe spanbouten gebruiken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 juni 2019 00:17 #4 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic Compressiemeting 1900
voor geharde zittingen zou er een P moeten staan voor het nummer op de cilinderkop.

vlakken NIET doen! zo`n gietijzeren kop trekt zo niet krom, en al helemaal niet als je het koelvloeistof niveau in de gaten houd.

nieuwe bouten kun je gebruiken, lekker volgens het boekje. maar heb er al diverse los gehad zonder ooit nieuwe bouten te gebruiken.

( het is maar net hoe je er zelf tegenover staat.)

gewoon kopje lichten..
schoonmaken.
nieuwe pakking..
en spul weer terug.

zou voor zekere de waterpomp wel mee vervangen.
Let op de rubber ring in je cilinderkop

een paar pakkingen vervangen aan de cilinderkop ( rondom) is vaak ook geen overbodige luxe

succes

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 juni 2019 13:33 #5 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Compressiemeting 1900
Ik kan op de kop alleen de code S18 lezen, dus geen geharde zittingen? Dus loodvervanger blijven gebruiken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 juni 2019 18:34 #6 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic Compressiemeting 1900
carburateur motoren hebben nog geen geharde klepzittingen, en zijn dus loodvervanger nodig.

de latere E motoren, 1.9e en 2.0e hadden dat al wel.

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 sept 2019 17:44 - 02 sept 2019 17:51 #7 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Compressiemeting 1900
Dit weekend heb ik de kop van mijn GT eraf gehaald. Doorrijden met een doorgeslagen koppakking leek me geen goed idee. Als je eenmaal weet dat het fout zit, rijd je toch niet meer zo gerust.

Het lichten van de kop is goed te doen. Prettig gevoel dat de timing niet fout kan gaan zolang de ketting op het tandwiel blijft (en hij hoeft er niet af om de kop eraf te halen).

Het was een goed moment ook eens naar de klepstoters te kijken. Er waren een paar klepstoters die wat slijtage vertoonden, maar één klepstoter van een uitlaatklep vertoonde overmatige slijtage.
Toen ik de nokkenas eruit haalde, bleek de nok van die klepstoter sterk versleten.

De uitlaatklep zit in de cilinderkamer waar ik met een inspectiecamera koelvloeistof op de zuiger zag staan. Misschien is dat toeval?

Nu ben ik dus op zoek naar een vervangende nokkenas.
Op de kop staat aan de zijkant S18 en in de binnenkant 90688350 (moeilijk leesbaar)
Op de nokkenas 90088357

Wie kan me helpen aan een goede nokkenas en klepstoters?
Wie weet of mechanische klepstoters vervangen kunnen worden door hydraulische klepstoters?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 sept 2019 07:14 #8 door Pluk
Beantwoord door Pluk in topic Compressiemeting 1900
Hoi, wat staat er op het onderblok?
1.8 lagen volgens mij in rekord en manta
Misschien makkelijkere een ander kop er op zetten waar de nokken as en klepstoters goed van zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 sept 2019 10:05 #9 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Compressiemeting 1900
Hallo Pluk,
Ik denk ook dat hij van een nieuwere opel komt.
Op zolder vond ik vanochtend nog een oude kop. Ik heb de nokkenassen vergeleken, die lijken op het oog gelijk, maar het eerste cijfer van het onderdeelnummer op de as en de kop begint met een 8 en als ik hem erin zou willen doen, dan voel ik teveel weerstand. Aan de binnenkant van de kop staat 68.
Op de kop die eraf komt blijkt op die plek 78 te staan, dus vermoedelijk een jaartal en het is dan dus geen GT motor.
Ik denk ook dat een vervangende goede kop de beste optie is.
Wie heeft er toevallig nog een goede liggen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 sept 2019 17:46 #10 door Pluk
Beantwoord door Pluk in topic Compressiemeting 1900
Een nieuwe nokkenas is nog wel te vinden voor jouw 1.8 motor, wat staat er op jouw onderblok voor nummer? Weet niet of de kop van 1.9/2.0 motoren op een 1.8 onderblok past
Volgens mij zijn de CIH motoren gelijk
Als dat past kun je er een kop opzetten van een 1.9 of 2.0 met hydraulische klepstoters
2.2/2.4 motoren zit de inlaat iets anders, dan zit je ook met inlaatspruitstuk

Succes met het zoeken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 sept 2019 08:48 #11 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Compressiemeting 1900
Op het blok staat groot een 19 (en rechts achter groot 33 en 36 boven elkaar), serienummer 19S 277639, dus een 1900 blok.

Op de kop binnenin van links naar rechts een soort “maandkompasje”, een groot cijfer 9, het opel logo, kleiner getal 78, het slecht leesbare onderdeelnummer 90888350 en nog een keer 75H.
Aan de kant van de bougies S18.

Binnenin de kop van zolder groot 8M (maar misschien is dat GM), twee rare logo’s, het getal 69, dan boven elkaar 19 en 8930072.

Als ik geen andere kop kan vinden, dan speel ik met de gedachte om de oude voorlopig terug te zetten. De GT wordt vanaf deze zomer minder gebruikt doordat er nu een andere klassieker naast staat.
Anders misschien de kop van zolder te laten vlakken en die erop te zetten. De nokkenas en de klepstoters hiervan tonen geen slijtage. Ik weet alleen niet wat de verschillen zijn tussen de twee koppen. Uiterlijk zie ik geen duidelijk verschil.

Dus eerst maar eens kijken of ik gemakkelijk de zelfde kop erbij kan vinden.
Als iemand de verschillen kent tussen de twee koppen, hoor ik het graag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 sept 2019 19:11 #12 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic Compressiemeting 1900

Pluk schreef : Een nieuwe nokkenas is nog wel te vinden voor jouw 1.8 motor, wat staat er op jouw onderblok voor nummer? Weet niet of de kop van 1.9/2.0 motoren op een 1.8 onderblok past
Volgens mij zijn de CIH motoren gelijk
Als dat past kun je er een kop opzetten van een 1.9 of 2.0 met hydraulische klepstoters
2.2/2.4 motoren zit de inlaat iets anders, dan zit je ook met inlaatspruitstuk

Succes met het zoeken


laten we eerst vooropstellen dat het hier GEEN 1.8 motor betreft..

dit is gewoon een 1.9S motor van het type CIH ( nooit geleverd in 1.8)

www.ebay-kleinanzeig.../1160079940-223-3017


hier al een voorbeeld van een paar aangeboden nokkenassen.

setje stoters erbij..

www.krause-rennsport...fertype=1&referid=86

en gas geven !

succes met de werkzaamheden

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 sept 2019 13:49 #13 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Compressiemeting 1900
Het is gewoon een 1900 motor.
Ik demonstreerde mijn zoon dat de as van zolder niet in de kop past en ..... hij gleed er pardoes in! :silly:

Ik had op internet via het adres van Hans iemand gevonden die nokkenassen verkocht en hij had genoeg aan de letter aanduiding die achter op de as staat om de as uit zijn voorraad te vinden, in mijn geval een A.
Omdat de as van zolder ook een A ingeponst bleek te hebben heb ik ze naast elkaar gelegd en goed vergeleken. Ik zag geen verschil in de stand van de nokken, de plaats van de tandwielbouten en de plaats van de centreerpen. Op de uitkomende as zit echter een centreerpen, waar op de as van zolder een centreergat zit.

De hele zomer heb ik niet gereden met de GT en nu het herfst wordt is het de auto waarmee ik nog lekker kan rijden, dus heb ik gekozen voor de gemakkelijkste en snelste weg: de as vervangen voor de as van zolder, de klepstoters vervangen door de perfecte klepstoters die uit de kop van zolder komen en de boel met nieuwe pakkingen weer dichtzetten. Op tijd zetten, toerental afstellen.

De proefrit is geslaagd, hij stottert niet meer, ook niet bij het uitlopen met gekoppelde motor.
Deze gebruikers zeggen dank u: Ghanz

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.