E10

01 okt 2019 08:25 #1 door Esdoorn
E10 werd gestart door Esdoorn
Jaaaa, het is 01 oktober dus vanaf vandaag moeten we E10 tanken (sommige merken leveren ook nog 98 begreep ik). En dan begint de quiz: ‘kan mijn motor E10 aan?’

Ik heb een originele 1.9 in mijn GT liggen. Ik tank altijd 98 en voeg loodvervanger toe. Wat te doen wanneer ik E10 ga tanken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 okt 2019 11:56 #2 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic E10
Is het een strikvraag?
Want volgens mij ga je geen E10 tanken. :)

Persoonlijk denk ik niet dat het heel veel uit maakt voor de echt oude auto’s. Die motoren zijn niet erg kritisch met wat er verstookt wordt (een kennis heeft er eens met diesel vervuilde benzine mee opgestookt). Als een auto al jarenlang op E5 rijdt, dan maakt dat beetje meer ethanol geen verschil.

Het addertje onder het gras zit in de winterstalling. Door de ethanol is vooral de benzinetank kwetsbaar voor doorroesten. Dus vanaf nu de tank leeg rijden (Of leegpompen) en wegzetten met een paar liter Competizione 102? Maar ja, hoeveel winters staat er nu al Euro95 (met 5% ethanol) in de tank?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 okt 2019 17:34 - 01 okt 2019 17:34 #3 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic E10
Nee, geen strikvraag. Maar klopt, E10 ga ik als mogelijk nog even uit de weg.
Dank voor het antwoord. Gaat me vooral om mogelijke ‘schade’ aan de motor, maar ik begreep al dat het vaak de wat ‘oudere-moderne’ brandstofsystemen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 okt 2019 11:00 #4 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic E10
Maar waar kunnen we nog 102 halen is de grote hamvraag... Als je de ruimte heb om een opstellingkje te maken is het vrij makkelijk de ethanol eruit te filteren door middel van water. Ethanol heeft de rottige eigenschap dat het water aantrekt en zich ermee verbind. Dus hoe vochtiger je je GTeetje stalt hoe sneller je tank met roest staat... Daarnaast is ethanol houdende benzine maar heel kort houdbaar en dus bederft. Gr.Arnold

opel GT AL 1972
opel corsa 1993
Buick Skylark 1970
Oldsmobile Cutlass wagon 1969
opel manta A 1972(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 okt 2019 20:22 #5 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic E10
Na wat zoeken op internet vond ik de tip om voor het wegzetten Forté toe te voegen. Op de website dit: “Forté Moto Power I is compatibel met alle soorten benzine, tot en met E10. Forté adviseert het gebruik Forté Moto Power I en Forté Moto Power II bij élke servicebeurt. Door toepassing van beide producten wordt onder andere het brandstofsysteem gereinigd, koolafzettingen verwijderd en brandstofveroudering tegengegaan.”

Hebben mensen daar ervaring mee?

@ariegt (“Maar waar kunnen we nog 102 halen is de grote hamvraag”): Firezone Competition 102 heeft geen ethanol en een octaangetal van 102!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 okt 2019 22:23 #6 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic E10

Esdoorn schreef : @ariegt (“Maar waar kunnen we nog 102 halen is de grote hamvraag”): Firezone Competition 102 heeft geen ethanol en een octaangetal van 102!


Maar die zijn daar per 1 oktober mee gestopt.....
Misschien dat ze nog ergens een restje hebben, maar op is op....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 okt 2019 11:50 #7 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic E10
@GTvirus , voor ons is Velsen noord of Alkmaar nog de enige optie zag ik. Of je moet naar Heerlen of Landgraaf willen tuffen met een paar extra jerry cannetjes ;)

@Esdoorn , ik geloof er niet in dat een toevoeging de slechte eigenschappen van E10 elimineert. Waar ik wel van overtuigd ben is dat na de winterstalling starten met het spul een verbetering geeft aan wat de E10 heeft aangedaan. Voortijdig aan de winterstalling nog even een stukje rijden met spulletje erdoor zou dan wel ook het meest logisch zijn zodat het ook tot aan je motor zit. Er zijn nog veel meer van dat soort spulletjes te koop en veelal is het van baat t niet dan schaad t niet. Ik pak in ieder geval maar de duurste premium benzines. Het allerbeste is misschien nog wel de tank aftappen voor de stalling of bovenaan het lijstje inderdaad 102 erin. Maar wat ik er wel van heb begrepen is dat naast de verplichting van E10 voeren er ook een subsidie is voor de ethanol toevoeging. Op een andere benzine zoals een premium is geen subsidie voor de toevoeging. Gezien het feit dat ethanol duurder is dan benzine zullen ze het naar mijn idee ook niet graag bij premium benzines toevoegen maar ik ben geen scheikundige en heb ook geen tankstation dit is mijn visie na veel zoek en lees werk.

opel GT AL 1972
opel corsa 1993
Buick Skylark 1970
Oldsmobile Cutlass wagon 1969
opel manta A 1972(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)
Deze gebruikers zeggen dank u: Gert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2019 14:47 #8 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic E10
Dank ariegt ...
Ben gisteren nog twee Firestone tankstations langs geweest. Maar helaas, Competition 102 is inderdaad bij ons in de regio afgesloten.

Over het aftappen van de tank; in eerdere topics werd juist afgeraden om de auto met lege tank weg te zetten omdat dan o.a. de vlotter van je tankmeter vast zou kunnen gaan roesten. Dus wel/niet met lege tank wegzetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2019 16:19 #9 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic E10
Ja daar zit ook weer wat in dat is dan weer kiezen tussen 2 kwaden. Of iets vervangends erin gooien wat dat weer oplost. Ik hoor ook wel mensen zeggen juist weer met maximaal gevulde tank wegzetten zodat er zo min mogelijk zuurstof of afzetting in de tank komt.

opel GT AL 1972
opel corsa 1993
Buick Skylark 1970
Oldsmobile Cutlass wagon 1969
opel manta A 1972(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2019 16:41 #10 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic E10
Ik ben ook bang dat het kiezen uit 2(of meerdere) kwaden wordt.
Ik denk persoonlijk dat de beste keuze op dit moment is: Shell V power, vanwege de het minst ethanol en het hoogste octaangetal.
Hiermee de tank vol weg zetten.
Misschien 1x per maand even kort de motor laten draaien voor een minuutje of 5. En even de auto een beetje laten inveren om de het brandstof even om te schudden.
Gebeurt dan bij mij al automatisch, daar ik een retour en injectie pomp heb.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 okt 2019 17:04 #11 door johan
Beantwoord door johan in topic E10
hallo allemaal
ik heb de tank nog niet ingebouwd
en denk er over om een kunststof tank te plaatsen met kunststof leidingen
geen probleem meer denk ik ?????????????????
alleen de carburateur maar dat is te voer zien
is dit een goed plan ????


www.dammekunststoffe...-EAAYASAAEgLby_D_BwE

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 okt 2019 17:13 #12 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic E10
Dat klinkt heel veelbelovend, ik weet dat daar meer interesse voor is.
Heb je al een prijsindicatie voor kosten voor een brandstof tank?
Indien mogelijk ook gelijk met een afsluitbare opening erin, of een mogelijkheid tot het plaatsen van een elektrische brandstofpomp zou heel mooi zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 okt 2019 22:50 #13 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic E10
in duitsland is er al een in de weer met tanks bouwen.
brandstoftanks dan he


oa. voor de opel manta a gte commodore b heeft hij al tanks gebouwd.
ok, van rvs, maar altijd beter als blik..

kunstof tank zou je oa van een eend kunnen pakken.. dis is al van plastic :P

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 okt 2019 16:37 #14 door johan
Beantwoord door johan in topic E10
bedankt voor de reactie

een prijs is nog niet bekent (komt nog )

de tank zou een aan voer naar voor krijgen
en een retour terug naar de tank
aan de zijkant onder kant een aansluiting voor leegloop functie
op de boven kant een afneembare flens zo dat er met een hand makkelijk in de tank kan
alle aansluitingen zouden 1/2 inch worden (schroefdraad )

een prijs opgave komt nog met 3d tekening

ik wacht het af

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 nov 2019 00:20 #15 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic E10
klinkt in elk geval wel goed, schroefdraad verbindingen en die leegloop is ook nog niet zo gek

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 nov 2019 10:38 #16 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic E10

johan schreef :
een prijs opgave komt nog met 3d tekening

ik wacht het af


Al wat meer bekend?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 dec 2019 19:46 #17 door johan
Beantwoord door johan in topic E10
klopt
ik wacht ook nog steeds
zal er deze week weer eens achteraan gaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 dec 2019 12:30 #18 door johan
Beantwoord door johan in topic E10
bij deze een update van mijn verhaal tank

ik heb weer bij het betredende bedrijf
ge informeert hoe het er voor staat

antwoord
ze hebben er nog geen tijd voor gehad
moet nog maar even geduld hebben

ik zelf denk dat het niks word ???
het voelde eerst zo goed
maar dat gevoel is nu helemaal om
ik laat het op zijn beloop
en als er wat te melden is doek ik dat
gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.