Graag een beetje uitleg over vacuumtechniek

06 mei 2012 17:39 #1 door Duffy
Zoals iedereen hier weet zitten er op het kleppendeksel 2 onderdrukslagen.

De dikke gaat naar de bovenzijde van de luchtinlaat van de carburator.

De dunne gaat naar het luchtinlaat spuitstuk, onder de carburator.

Eventuele bovendruk kan via beide naar de motor terug.

Alleen de dikke slang zorgt voor eventuele smering voor de carburator.

Maar waarom dient dan eigenlijk die dunne slang?

Want ik heb hier en daar al eens gezien dat men één van beide wel eens afdekt.

De grote moet volgens mij zowiezo in dienst blijven voor de carter ontluchting.

Bij amerikaanse motoren gebeurde dit gewoon via een extra ontluchtingsfilterje (filterpotje met staalwol) die op de kop gemonteerd werd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mei 2012 19:14 #2 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Graag een beetje uitleg over vacuumtechniek
Elke verbandingsmotor heeft carter(over)druk en zal dus carterontluchting moeten hebben,
doe je dit niet dan zal er zoveel druk in het blok opgebouwd worden dat de motorolie aan alle kanten eruitgeperst zal worden
Het maakt in principe niet uit waar de carterontluchting zich bevindt zolang dit maar op redelijk hoog niveau bevindt
er zijn motoren met een aansluitpunt aan de zijkant van het blok of in de klppendeksel zoals bij de GT
Je hebt inderdaad gelijk dat er een soms een metaalsponsje wordt toegepast. Echter bij een auto met stevig olieverbruik werkt dit weer negatief en zal het sponsje verstopt raken
Dat Opel voor twee afzuigingen heeft gekozen kan liggen in het feit dat de kleine slang na de smoorklep zit en dus
het maximale onderdruk opbouwt bij gesloten klep
Dit moet overigens een kleine opening zijn om geen invloed te hebben op het ongestoord ronddraaien van de motor op stationair toerental
in de praktijk blijkt overigens dat deze slang dikwlijks dichtslibt en dus eigenlijk zijn functie verliest
Is overigens niet merkbaar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mei 2012 19:19 #3 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Graag een beetje uitleg over vacuumtechniek
Ahzo, we worden er weer een beetje wijzer door ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mei 2012 19:27 #4 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Graag een beetje uitleg over vacuumtechniek
Heb ook het een en ander in de praktijk moeten leren: sleutel echter al ruim 45 jaar! aan klassiekers dus ben al wat tegengekomen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mei 2012 19:39 #5 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Graag een beetje uitleg over vacuumtechniek
Ja, zo leer je het wel :-)

Ik heb mijn 1900S kop binnen gedaan voor revisie.
Nieuwe kleppen, vlakken,...
Dit nadat ik eigenlijk alleen de pakking wou vervangen, maar achteraf dacht van : eerst de kop laten testen en zodus revisie.

Het waren nog de originele kleppen en vandaar waarschijnlijk de slijtage.

De pakking moest zowiezo vervangen worden , daar de waterdruk te hoog werd zodat ik de waterslang van de radiator niet meer kon indrukken.

Vandaar dat ik het zekere voor het onzekere neem.

Dit zodat ik met een gerust hart kan rondrijden straks.

Dus eerst kop monteren, vervolgens testen en daarna nog een webertje erop met de plenium adapter, zodat ik de originele luchtfilter kan behouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 aug 2016 22:26 #6 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic Re:Graag een beetje uitleg over vacuumtechniek
Hallo,

Heropenen van een oud topic. Ik ben benieuwd naar de diameter van beide slangen. Ik weet dat deze slangen er gewoon ingeduwd worden, daarom de vraag welke diameter er voor zorgt dat ze ook blijven zitten.

En welk materiaal adviseren jullie?



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 aug 2016 12:17 #7 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic Re:Graag een beetje uitleg over vacuumtechniek
Opgelost: slangen zijn bij Splendid parts gewoon te bestellen (had ik even overheen gekeken)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 aug 2016 20:25 #8 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Re:Graag een beetje uitleg over vacuumtechniek
slangen worden er niet zomaar in het kleppendeksel geschoven; ze zijn van binnenuit geborgd met een pen
Het lijkt een beetje op een kromme naald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 aug 2016 20:40 #9 door Esdoorn
Beantwoord door Esdoorn in topic Re:Graag een beetje uitleg over vacuumtechniek
Dank Jos. Dat ze geborgd worden wist ik niet.
Ik had in andere topics gelezen dat ze er 'gewoon' ingeduwd worden, en daarom wel eens losschieten. Om die reden wordt er wel eens draad in de opening getapt zodat er een tuitje (of hoe noem je dat) opgezet kan worden.

Weer wat geleerd. Dank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.