Vacuümprobleempje

16 okt 2012 22:01 #1 door State Scarlet
Vacuümprobleempje werd gestart door State Scarlet
Hey allemaal, ik heb een leuk probleempje, waar ik niet zo veel van af weet, sinds de keuring. Op de keuring zeiden ze me al dat de wagen te weinig brandstof kreeg en dat ze de benzine wat hebben bijgesteld gelijk (Ik had de paar dagen voor de APK al gekeken naar de bougies en de verdeelkap+rotor vervangen omdat deze niet meer goed uitzagen, alhoewel ze er maar 2 jaar inzaten).

Maar sindsdien loopt de motor stationair heel hard. Zo'n 1600-1700 toeren. Eerst wat zitten spelen met gas en vervolgens stationair op de Varajet II, omdat ik dacht dat daar het probleem zat. Maar toen ik tijdens een testritje eens goed remde bij het stoplicht zag ik dat mijn toerental terugging naar zo'n 1000. Een vacuüm probleempje, alleen heb ik er de ballen verstand van waar en hoe ik dat zou moeten zoeken, dus tips van harte welkom. ;)

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 okt 2012 23:07 #2 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Vacuümprobleempje
Beste Johan

Bij de jongere generatie carburatoren wordt het stationair toerental geregeld door een luchtstelschroef
dat betekent dat de aanslagschroef van de smoorklep ongemoeid blijft (is in sommige gevallen zelfs verzegeld)
Toerental kan dus afgesteld worden door deze stelschroef
deze bevindt zich bij een varajet boven de mengelregelschroef en het slangetje dat naar de drukkamer van de choke loopt
uitdraaien geeft meer toeren, indraaien minder
kind kan de was doen zal ik dan maar zeggen:thumbup:
hoor wel of het lukt
heb ff een foto toegevoegd is wel zo duidelijk
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 okt 2012 01:14 #3 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Vacuümprobleempje
Ja Jos, de schroef was ik al bekend mee, maar zoals ik al zei zakt mijn toerental richting normaal als ik de rem intrap. Vandaar ook dat ik 'iets' met het vacuüm vermoedt, heb de slangen nagelopen maar zie in eerste instantie niets wat los zit of beschadigd is. Wel zie ik op de foto een soortement van wit potje zitten tussen de slang, waar dient die eigenlijk voor? Zag zoiets ook bij mij van Ate, vroeg het me toen al af.


Heb met die schroef zitten spelen, denkende dat het eigenlijk de gastoevoer was, maar eigenlijk weinig tot geen resultaat op de manier van lopen, noch het stationair.

Nu zit er ergens een probleem, maar weet nog niet zo 1-2-3 waar. Gelukkig even de tijd, aangezien de koude maanden er aan komen;)

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 okt 2012 08:32 #4 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Vacuümprobleempje
het witte potje is een terugslagklep
vacuumslang gaat naar de choke
indien je wagen niet reageert op de stelschroef maar wel op je rempedaal zou je de slang voor de rembekrachting los kunnen koppelen en de toevoer afsluiten, kijken wat er dan gebeurd
Raar verhaal is het dat dit dan gebeurd na het afstellen van de motor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 okt 2012 10:30 #5 door agété
Beantwoord door agété in topic Vacuümprobleempje
Misschien dat ik het niet goed zie op de foto,maar het (bovenste)slangetje tussen de carb en het terugslagklepje vind ik een wat scherp bochtje maken,mijns inziens moet het eenzodanige bocht maken dat de binnendiameter van het slangetje overal even groot moet zijn.

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 okt 2012 20:00 #6 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Vacuümprobleempje
@Andre

de foto is "geleend"van een officiele toeleverancier
kan er ook niets anders maken
misschien heb je gelijk, echter ik weet dat deze slangetjes altijd vrij kort zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 nov 2012 11:45 #7 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Vacuümprobleempje
Heb laatst de slangen nagekeken, wat zitten pielen, maar krijg het niet voor mekaar? Vacuümpomp stuk misschien?

Zoals ik al zei, geen eieren van gegeten van dit onderwerp nog.:(

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 nov 2012 20:06 #8 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Vacuümprobleempje
Johan,
de servo kun je als volgt controleren:
Motor uit
Pompen met het rempedaal en vervolgens ingedrukt houden.
Motor starten met ingedrukt rempedaal.
Als de servo goed werkt zal het rempedaal verder worden ingedrukt zonder dat je daar extra kracht voor moet zetten.
Zo niet dan heb je een probleem met het vacuumsysteem.
Controleer de vacuumslang, de klep en vooral de aansluitingen (zeker ook die met de servo zelf, de afdichtingsring wil wel een gaan lekken). Aansluiting is een simpele bajonet-aansluiting. Bij een erge lekkage hoor je een gesis als je de motor uitzet.
Is dat allemaal goed, dan ben ik bang dat je servo kaduuk is. Kan niet worden gereviseerd, zul je op zoek moeten naar een andere.
Lees ook dit artikel eens:
vacuumsysteem

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 nov 2012 12:17 #9 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Vacuümprobleempje
Heb het gisteravond dankzij een Opel monteur voor het leven herleid tot de rempot (rembekrachtiger), wat mijn vermoeden al was, omdat ik ook remdruk verloor (en met rem ingedrukt een normaal toerental had). Maar nu dus op zeker, met iemand die er wat meer van af weet. Neem aan dat je zo'n pot moeilijk kunt reviseren, dus ik ga op zoek naar een 'nieuwe'. Zal denk ik nog wel te krijgen zijn, omdat naar ik aanneem de Rekord oa dezelfde heeft?

Houd me dus aanbevolen als iemand er eentje heeft.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 nov 2012 14:53 #10 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Vacuümprobleempje
die van een Manta is welliswaar iets groter maar past ook

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 nov 2012 18:10 #11 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Vacuümprobleempje
Groter zou ook meer remkracht betekenen lijkt me, dus niet zozeer een bezwaar. Alleen zoek ik geen moeilijke aanpassingen. Zag dat Splendid nieuwe potjes had liggen die op een 2.2e Rekord zaten, al aangepast+nieuw.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 nov 2012 09:48 #12 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Vacuümprobleempje
lijkt me een prima oplossing:thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 nov 2012 10:55 #13 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Vacuümprobleempje
Yup, alleen ontbreekt het me aan geld op het moment voor nieuw spul. Heb 2 patiënten in mijn garage staan. Daarbij kan 2e hands net zo goed zijn. ;)

Over die 2 patiënten: Mijn Volvo heeft recent een nieuwe motor, uitlaat gekregen en heeft nu problemen met de achteras. Heb daarvoor een zeldzame steekas nodig, die moeilijk verkrijgbaar blijkt te zijn, daar het een achteras is van een Amazon/544 stationversie van de eerdere jaren.

En over de Opel: Daar heb ik ook al meerdere ditjes en datjes aan moeten veranderen sinds aankoop, waaronder de hele motor er uithalen omdat ie vastgelopen was met starten, reviseren van hoofdremcilinder etc. Allemaal met behulp van vaders, buurmannen en kennissen, anders was het allemaal al onbetaalbaar gebleken. Nu zijn de besparingen op belasting en verzekering nog wat kostendekkend ;)

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 nov 2012 12:29 #14 door D.Meilof †
Beantwoord door D.Meilof † in topic Vacuümprobleempje
Nog wel :question:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 nov 2012 13:35 #15 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Vacuümprobleempje

State Scarlet schreef : Mijn Volvo heeft recent een nieuwe motor, uitlaat gekregen en heeft nu problemen met de achteras. Heb daarvoor een zeldzame steekas nodig, die moeilijk verkrijgbaar blijkt te zijn, daar het een achteras is van een Amazon/544 stationversie van de eerdere jaren.;)


Kan effe voor je informeren bij een kennis die heeft ook een amazon station en een hoop spare onderdelen.

Laat het je wel via U2U weten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 nov 2012 18:07 #16 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Vacuümprobleempje
Graag, moeten er toch ergens liggen die ik nodig heb met grove vertanding, opstaande rand (borst). Zeldzaamheidje, maar hopelijk heeft een handelaar morgen wat nieuws voor me, anders heb ik alle grote zaken in Nederland wel gehad.

@ Dolf, nóg ja... Maar we houden de moed er in dat er nog mensen zijn die wel kunnen rekenen, want daar is het juist mee begonnen.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 nov 2012 18:34 #17 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Vacuümprobleempje
@State Scarlet

Helaas ook niet bij mijn kennis.

Heb je de Slubo in Doetinchem ook al gebeld.?

succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 nov 2012 23:08 #18 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Vacuümprobleempje
Heb de Slubo ook even gecontacteerd, bedankt voor de tip overigens, maar ze hadden er ook geen liggen. Uiteindelijk, wat best eens de laatste in Nederland kan zijn geweest, er eentje los gevonden via Scandcar, die ik aankomende dinsdag binnenkrijg. Dus dan nog even lager er op tikken, lagervet er induwen, kering, speling afstellen en klaar.


En... krijg van GTVirus een rembekrachtiger, dus hopelijk ook witte rook betreffende het hoofdonderwerp aankomende week. Anders.... :mad:

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 nov 2012 22:53 #19 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Vacuümprobleempje
Opel Vacuümprobleem lijkt zo goed als weg met de andere rempot +totale revisie van hoofdremcilinder, alleen hebben we laatst wel wat aan de ontsteking gemorreld. Dat staat nog niet 100%, bij het optrekken houd hij soms wat in.


De Volvo steekas was (natuurlijk) de verkeerde. Uiteindelijk van de oude as maar wat gemaakt, hopen dat het zaakje nu heel blijft en geen axiale speling meer komt.

Jaja... bijna weer 2 werkende auto's 8)7

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 nov 2012 01:59 #20 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Vacuümprobleempje
:thumbup:
Mooi zo!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.