Afstelling Solex vraag

09 mrt 2013 14:00 #1 door weijtens
Afstelling Solex vraag werd gestart door weijtens
Hallo,

Kan iemand helpen met de afstellingsmethode van mijn solex?
Ik kan het type niet terugvinden en zo ook de afstelling niet.
De carb. is gemonteerd op een 2.0S motor (uit een rekord is me verteld)

Alvast dank voor de hulp.

Grt, Jeroen.


Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mrt 2013 00:36 #2 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Afstelling Solex vraag
beste Jeroen

voor deze carburateur zal je geen informatie kunnen vinden
de onderplaat met de stelschroeven aan de buitenkant heeft men waarschijnlijk van een Weber 32/36 dgv genomen
Zou je deze intact laten dan dien je zowel de primaire alsmede de secundaire poort stationair af te stellen
Als je ervaren bent zou je dit op gevoel/gehoor kunnen doen, maar beter is dit met een co meter af te stellen


Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mrt 2013 10:15 #3 door Jan M
Beantwoord door Jan M in topic Afstelling Solex vraag
Hallo Jeroen,

Dit lijkt mij inderdaad ook een samengestelde Solex / Weber carburateur.
Eventueel heb ik wel een Weber 32/36 dgv voor je ter overname.
Ik heb deze een paar jaar geleden van een schade Ford Capri afgehaald met het idee hem misschien in de GT te plaatsen. Dat is er niet van gekomen omdat de originele Solex het verder goed doet.

Groeten,

Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mrt 2013 11:34 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Afstelling Solex vraag

Jos schreef : maar beter is dit met een co meter af te stellen


Of schaf een colortune aan, ook heel makkelijk om het mengsel goed af te stellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 mrt 2013 22:16 #5 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Afstelling Solex vraag
Ik heb deze info gevonden. Carb uit een ford taunus. Lijkt verdacht veel op mijn Soelx muv de choke, deze wijkt af (geen waterchoke)

Zit ik in de goede richting?...

Link

Grtz, jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 mrt 2013 22:13 #6 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Afstelling Solex vraag
Het stationair toerental bij warme motor heb afgesteld op ca 850 rpm.
Motor loopt netjes en rustig.

Daarna heb ik naar de werking van de choke gekeken. Ik zie dat het geen waterchoke is. Maar zie ook geen electrische aansluiting.(loopt geen kabeltje naartoe)
Is er een andere wijze waarop de choke wordt gestuurd?

De fotos zijn misschien niet al te duidelijk...

Groet, jeroen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2013 09:25 #7 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Afstelling Solex vraag
een automatische choke dient verwarmd te worden
hetzij door koelwater hetzij door een electrisch element.
Standaard is de GT inderdaad uitgerust met de eerstgenoemde.
Indien er toch een warmte-element aanwezig is zal er een draad van de bobine naar de choke getrokken moeten worden.
Overigens is het wel raar dat de chokeklep op de foto open staat; normaal gesproken zou deze moeten sluiten
Controleer in ieder geval of de klep wel los zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2013 12:23 #8 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Afstelling Solex vraag
De foto's zijn genomen bij warme motor.
Ik ga vanavond de check doen bij koude motor, maar verwacht dat de klep open zal staan.

Kleppen zijn manueel wel makkelijk te bewegen.


Kan ik overigens de choke eenvoudig demonteren?
Zitten hier pakkingenen tussen de choke en het carburatorhuis?

grt,
Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2013 15:49 #9 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Afstelling Solex vraag
er hoort een pakkingsring te zitten tussen het warmte-element/bimetaalhuis en de carburateur
deze heeft echter alleen de functie om het huis stofvrij te houden.
Voor wat betreft de klep; deze dient vrij soepel te bewegen om dat bij toename van de luchtstroom de doorgang groter moet zijn. Er moet overigens nog wel een kleine weerstand merkbaar zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2013 20:10 #10 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Afstelling Solex vraag
Zojuist het bimetaalhuis verwijderd.
Is dus een elektrische choke, maar het lipje van de aansluiting is eraf.
Is zie ook geen draad lopen van de choke naar de bobine.

Misschien is de choke er bewust afgelaten? Volgens de oude eigenaar is de ontsteking elektrisch gemaakt. Ik neem achter aan dat de choke dan gewoon noodzakelijk blijft.

Om een draad te trekken, moet deze aan de bobine worden aangesloten aan een 12V pool?


Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2013 21:06 #11 door GT TJE 1972
Beantwoord door GT TJE 1972 in topic Afstelling Solex vraag
moest je onderdelen nodig hebben kheb hier nog enkele solexen liggen
kzou juist eens het type nodig hebben en kijken of die er tussen zit

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2013 21:58 #12 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Afstelling Solex vraag
Hier kun je lezen hoe je de bedrading van de electrische choke aan moet sluiten. Het betreft hier wel een Weber, maar het principe van de aansluiting blijft hetzelfde, of het nu een Solex of een Weber is.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2013 22:09 #13 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Afstelling Solex vraag
Thx Pecje,

"Splendid" uitleg!

Nu nog een verbinding zien te maken op de choke. solderen is me nog niet gelukt. is absoluut niet stabiel.
Misschien ene klein gaatje onder het aansluitplaatje doorboren en anders een andere behuizing op de kop zien te tikken.

Tot die tijd starten zonder choke zeker, wat tot nu toe nog wel lukte...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mrt 2013 08:12 #14 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Afstelling Solex vraag
let op bij het monteren dat het lipje van de klep in het "lusje" van het bimetaal valt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mrt 2013 22:18 #15 door weijtens
Beantwoord door weijtens in topic Afstelling Solex vraag
Thx allen,
gt tje 72 heeft evt een choke voor me.
Een solex type 69.
Mijne is type 84.

Kent iemand de verschillen?

Grt jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 mrt 2013 12:11 #16 door Hoppy-59
Beantwoord door Hoppy-59 in topic Afstelling Solex vraag
Persoonlijk zou ik toch voor de Weber 32/36 gaan.
Zit ook in mijn auto. Solex had ik alleen maar problemen.

Toen ik die solex eruit had heb ik hem van kwaadheid in de sloot gegooit.....:grind:
Zal er nog wel liggen.... nee, ... ik zeg niet waar...
Is voor de archeoloog over ik weet niet hoeveel jaar.....:lol:

Solex raus.... Weber rein....
( zelfde links als Pecje)



1971 - GT/J 1900S - with nice black parts.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 mrt 2013 16:38 #17 door stef
Beantwoord door stef in topic Afstelling Solex vraag
mjin vader wilt mijn solex afstellen :p . Kan het zijn dat de americaanse versie een verschillend binnenwerk had ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.