met horten en stoten

24 aug 2014 13:36 #1 door RobGT
met horten en stoten werd gestart door RobGT
Mijn laatste rit was op 22 juni. De hele dag op stap geweest met de GT club en probleemloos (zoals altijd) getoerd rond Terlet. Op de terugreis naar huis kreeg ik bij Lelystad problemen.
Ik reed continu 130, totdat hij ineens flink begon te stotteren. De motor stopte en pakte weer op in een cyclus van ongeveer een halve seconde.
Gestopt op een parkeerplaats. Motor draaide regelmatig rond, ook op hoge toeren geen rare geluiden of gestotter, snelweg weer op en aan het eind van de oprit bij ongeveer 80 km/u begon hij alweer te stoten.
ANWB erbij. Die heeft de bougies gecontroleerd, benzinefilter gecontroleerd en de carburateur doorgeblazen.
Daarna ging het iets beter, 's avonds laat op 100km/u gebleven en probleemloos naar huis gereden.

Bij een later testritje bleek dat de storting niet afhankelijk was van het toerental, want in de 4e haperde hij bij dezelfde snelheid als in de 3e versnelling. Bij grotere snelheid moet hij meer kracht leveren en dan begint de ellende.
Ik vermoedde dat de brandstoftoevoer onvoldoende was. Ik heb gereden zonder tankdop en afgetrokken luchtfilter om vacuüm uit te sluiten, heb de carburateur uit elkaar gehad en doorgeblazen en verving achtereenvolgens het benzinefilter, de brandstofleiding, de brandstofpomp en de vlotterkamerafsluiter.
Nu weet ik het even niet meer.
Heeft iemand ervaring met dit probleem?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 aug 2014 13:47 #2 door agété
Beantwoord door agété in topic met horten en stoten
als er nog een verdelerkap op zit,zou ik die ook maar eens nakijken...

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 aug 2014 10:44 #3 door Kadett C 73
Beantwoord door Kadett C 73 in topic met horten en stoten
Een soortgelijk probleem ook gehad. Bij mij is de carb schoongemaakt en wat rijker afgesteld en dat heeft geholpen tot nu toe. Ik heb er daarna nog circa 200 km mee gereden.

De gelukkige bezitter van:
Opel GT 1971
Opel Kadett C 1973

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 aug 2014 15:44 #4 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic met horten en stoten
ik heb ook zoiets gehad, vanaf 100km/h begon hij in te houden, ging niet harder. Achteraf bleek dat de rubber benzineleiding die op een metalen leiding zat geschoven de boosdoener te zijn... De binnenkant van de rubberleiding was beschadigd. Dit was gebeurd omdat de metalen leiding een scherpe rand had, dus bij het opschuiven van de rubber leiding is die van binnen ingesneden en heeft als het ware een (hart)klepje gecreëerd.
Dit ontdekten we ook pas na vele andere dingen geprobeerd te hebben, o.a. door er een extra elektrische benzinepomp tussen te zetten. Dit is alweer zo'n 26 jaar geleden geweest :lol: maar ik kan het me nog goed herinneren. Met dan aan Wim Fleuren die het euvel ontdekte!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 aug 2014 19:25 #5 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic met horten en stoten
Ontsteking eens na kijken was bij mij een keer iets verdraaid onder het rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 sept 2014 19:59 #6 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic met horten en stoten
Ik dacht dat ik ingesteld had dat ik een mailtje zou krijgen als er een reactie geplaatst werd, vandaar mijn lange afwezigheid hier.

In de tussentijd de carburateur nog eens minitieus gecontroleerd. Daarbij vond ik een vrijwel doorgesleten contra veer van de vlotterkamer ontluchting.
Proefrit leek beter te gaan, maar stotterde weer bij 80. Gewoon doorgegaan met de proefrit en gaandeweg haalde ik steeds hogere snelheden voordat het begon.
Vanavond een test gedaan waarbij ik het membraan van de vollastpomp profisorisch vervangen heb. Nu stotterde hij eerst bij 100 en enkele kilometers later bij 170 (op de teller 😉 )
Het oude membraan is al verhard zolang ik met deze auto rij, maar vervanging lijkt nu toch een goede ingreep.

Kan iemand een goede missen (zie foto).

PS mijn GT heeft geen standaard carburateur. Hij lijkt het meest op een solex 32 DIDTA (Manta-A en Ascona), maar heeft een elektrische choke en de tweede poort is rechtstreeks gekoppeld met een stangetje ipv met een vacuümdoos.
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 sept 2014 21:32 #7 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic met horten en stoten
Heb ik wel liggen, maar dan als één geheel met een stangetje.
Plaats eens een foto van je carb of kijk eens hier welk type je precies hebt.
Als je eenmaal het type weet kun je het beste een volledige revisie-set aanschaffen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 sept 2014 14:52 #8 door Jos
Beantwoord door Jos in topic met horten en stoten
indien de motor meer kracht moet leveren heeft deze naast meer benzine ook een sterkere vonk nodig
breuken in de hoogspanningskabels zijn moeilijk te traceren
Je kunt een setje gebruiken van een andere motor of losse kabels om dit te checken
in principe zou een enkele kabel voldoende moeten zijn maar dan ben je wel even bezig
een andere boosdoener kan de condensator op de ontsteking zijn. Blauwgekleurde puntjes duiden op een te hoge spanning die hier doorheen vloeit wat resulteert in een hogere temperatuur dus verkleuring.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 sept 2014 08:37 #9 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic met horten en stoten
Ik had nog niemand bedankt voor de reacties, bij deze: alvast bedankt. Ik heb het gevoel dat ik wel steeds verder kom.
Vorig jaar complete nieuwe Bosch verdeler (inclusief puntjes, rotor, condensator enz.) aangeschaft en gelijk nieuwe bougiekabels erop.
De condensator ga ik eens omwisselen. Bougies ga ik volgende week (zit nog steeds wat krap in mijn tijd) ook eens nakijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 sept 2014 08:45 #10 door Jos
Beantwoord door Jos in topic met horten en stoten
heb ooit een splinternieuw setje kabels gemonteerd gehad
auto liep daarna uiterst beroerd
bleek toch nog een breuk in een van de kabels te zitten
zeker de met koolstof gevulde zijn gevoelig hiervoor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 sept 2014 08:50 #11 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic met horten en stoten
Op de website van ruddies heb ik me al een avond vermaakt. Ik zie veel overeenkomsten bij de Manta-A carburateur en een van BMW, maar misschien is het wel een Ascona A carburateur (ik weet niet of die een elektrische choke had).
Aan de buitenkant lijken ze allemaal erg op elkaar, binnenin zitten soms grote verschillen, zoals dat afsluitertje van de vlotterkamerontluchting, het acceleratiepompbuisje en de vorm van de vlotter.
Bijgaand foto van de achterzijde.
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 sept 2014 08:56 #12 door Jos
Beantwoord door Jos in topic met horten en stoten
zijn inderdaad hetzelfde type carburateur.
ze kunnen omgewisseld worden net zoals een Weber van de Ford
(wordt ook veel gedaan)
Voor wat betreft de elektrische choke, dit maakt in principe geen verschil. Opel heeft in de loop van de jaren het door koelwater verwarmd element vervangen voor een elektrische.
Werking is hetzelfde, afstelling eveneens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 sept 2014 15:57 #13 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic met horten en stoten
Alweer een aantal mislukte testritten verder...... :-(
Met zekerheid vastgesteld dat het niet ligt aan:
- vuil in de tank
- luchtfilter of onderdruk in tank
- brandstofleiding
- benzinepomp
- vlotterkamerafsluiter
- bougiekabels
- condensator
- contactpunten

Kleppen: 2.000km geleden gesteld.
De bougies zitten en nu anderhalf jaar in (waarvan laatste 3 maanden nauwelijks gebruikt). De anwb-man vond ze ok. Ik denk ook dat ze goed zijn.
Als ik sterk optrek, dan is ie pittig genoeg en gaat ie gemakkelijk naar hoge toeren.

Het starten nadat hij een tijd heeft stilgestaan, duurt erg lang, langer dan voorheen.

Opvallend bij de laatste testrit: het stotteren begon bij 120km/u (op de teller). Ik hield iets in en daarna het gaspedaal vast. De motor stopte met stotteren en ging steeds langzamer draaien totdat ik 80 reed, waarbij het stotteren eerst weer begon en daarna de motor weer normaal ging draaien.

Ik ruik onderweg op de snelweg benzine.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 sept 2014 22:57 #14 door Jos
Beantwoord door Jos in topic met horten en stoten
lijkt toch verdacht veel op een benzinelek in de leiding.
of een vlotter die z'n werk niet goed doet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 sept 2014 20:04 #15 door pezzimeno
Beantwoord door pezzimeno in topic met horten en stoten
Kom jij de 4e naar Susselbeek

gr Rick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 sept 2014 10:32 #16 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic met horten en stoten
Nee, Rick, as weekend kan ik niet, maar ik verwacht ook niet dat ik dit jaar nog bij een bijeenkomst van de club kom.
Eerst moet mijn GTtje weer rijden.
Tja, die sleutels hè? :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 okt 2014 17:51 #17 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic met horten en stoten
Eindelijk weer eens tijd kunnen nemen om er naar te kijken.
Ik heb de kleppen nog eens gesteld, weer op tijd gezet, de vlotterstang bijgebogen en de afsluiter onderhanden genomen.
Vermoedelijk vormde die laatste het probleem, zoals ik al eerder dacht, maar omdat ik geen nieuwe had om te controleren, had vervanging niet het beoogde resultaat.
Bij het ronddraaien van de afsluiter in de behuizing merkte ik al duwend en trekkend wat weerstand. Misschien zat er vuil in.
Ik heb de afsluiter teruggeplaatst. Ik heb daarbij alleen niet de dichtingsring gebruikt, want die leek teveel spelong te hebben, maar heb er een neopreen O-ring tussen gedaan. Deze afsluiter leek daarvoor de detailering te hebben.
Resultaat proefrit: 220 op de teller zonder inhouden en gestotter. Helemaal blij.
Alleen een bijkomend effect van alle reparatiepogingen: het stationair toerental krijg ik niet meer beneden de 1500 en het CO-getal kan ik niet bijstellen. Dus ik ben nog niet sleutel-vrij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 juni 2015 10:55 #18 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic met horten en stoten
Weer helemaal blij.
Nadat de rare terugval van het toerental verholpen was, liep hij nog steeds niet mooi. Het toerental kon niet lager dan 1400, de stationaire luctregelaar, mengselstelschroef waren daarbij helemaal dicht en de stelschroef van de primaire trap zelfs los van de aanslag.

Het toerental is eindelijk weer bij te stellen en vooral: geen nadieselen meer. Zo lastig om bij het afzetten van de motor meteen de koppeling op te laten komen om de motor te laten afslaan. Alles went, maar leuk is anders.

Poorten strakker gesteld, torsieveer van de eerste trap bleek te slap geworden om de hevel van de vlotterkamerontluchting terug te drukken. Het gewicht van de hevel opende de gasklep een beetje. Dit heb ik uiteindelijk opgelost door de trekveer die op een standaard GT Solex aanwezig is (tussen de hevel van de gasklep en het chokehuis) op mijn carburateur te zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 juni 2015 12:31 #19 door flyd
Beantwoord door flyd in topic met horten en stoten
De aanhouder wint. :thumbup: uiteindelijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.